Welke leasevormen zijn er?

Een auto leasen kan op veel verschillende manieren. Zo kunt u bijvoorbeeld kiezen voor Full Operational Lease, waarin de leasemaatschappij alles verzorgt, maar ook Netto Operationeel Lease, waarbij u in principe alleen de financiering van de auto bij een leasemaatschappij onderbrengt. De kosten van verzekering en onderhoud zijn dan voor u. Maar er zijn nog veel meer vormen. Hier volgen de belangrijkste:

Full Operational Lease

Full Operational Lease is de meest gebruikte leasevorm in Nederland. Er wordt uitgegaan van een vast leasetarief, waarin alle autokosten (onderhoud, afschrijving, houderschapsbelasting, verzekering tot zelfs winterbanden) zijn opgenomen. De leasemaatschappij regelt alles, van reparaties en vervangend vervoer tot brandstofadministratie en onderhoud. Er zijn twee varianten van Full Operational Lease.

1: gesloten calculatie (goed voor ongeveer 70% van alle contracten). Bij gesloten calculatie zijn alle kosten op voorhand ingecalculeerd. Er vindt er aan het einde van het contract dus geen verrekening plaats. Het risico, inclusief dat van de restwaarde, ligt bij de leasemaatschappij.

2: open calculatie. In tegenstelling tot bij gesloten calculatie, vindt hier wel een verrekening plaats van hoger of lager uitgevallen kosten. Het gaat bijvoorbeeld om de restwaarde van de auto en onderhoudskosten. Vallen de kosten lager uit, wordt het verschil terug overgemaakt.

Netto operational lease

Bij Netto Operational Lease wordt eigenlijk alleen een financiering over de auto afgesloten voor een bepaalde periode. De rest van het operationele gedeelte (bijvoorbeeld brandstof, verzekering en onderhoud moet dan geheel of gedeeltelijk zelf worden verzorgd. Standaard gaat het alleen om de lease van de auto, maar de leasemaatschappij kan vaak eigenlijk alles verzorgen. In de leaseprijs wordt altijd de restwaarde meegenomen. De leasemaatschappij is hiervoor verantwoordelijk, of hij nu lager of hoger uitvalt.

Financial Lease

Net als Netto Operationeel Lease is Financial lease in principe niets anders dan een financiering, waarbij uw bedrijf de betaling van de aanschafprijs (en rentekosten) spreidt over een aantal jaren. In plaats van dat de leasemaatschappij eigenaar is, bent u de eigenaar van de auto, dus deze moet ook opgevoerd worden op de balans. Ten opzichte van Operational Lease heeft dit als nadeel dat het de solvabiliteit en liquiditeit verlaagt. Voordeel is wel dat de auto erna ook echt van u is. Valt de restwaarde gunstig uit, dan kan het toch aantrekkelijk zijn.

Shortlease

Shortlease is lease met een korte looptijd. Het gaat vaak om korte periodes (twee tot twaalf maanden), met bijvoorbeeld een opzegtermijn van één maand. Shortlease wordt vaak ingezet als een organisatie tijdelijk behoefte heeft aan extra auto's, bijvoorbeeld voor tijdelijke medewerkers, of als voorloper voor een Full Operational leaseauto.

Sell & Lease back

Bij Sell & Lease Back wordt uw bestaande wagenpark over gedragen aan een leasemaatschappij. Vervolgens least u het van de leasemaatschappij terug op basis van Operational Lease. Op deze manier kunt u de liquiditeitspositie van uw bedrijf verbeteren.

Private Lease

Ook Private Lease is een vorm van financiering, maar in dit geval blijft de leasemaatschappij de eigenaar. Ook zijn vaak alle autokosten als wegenbelasting, verzekering en onderhoud in de maandprijs opgenomen. Een contract wordt afgesloten voor een bepaalde tijd, met een maximum aan kilometers per jaar. Het risico van de restwaarde is voor de leasemaatschappij.

Green Lease

Steeds meer leasemaatschappijen bieden een vorm van ‘groen leasen’ aan. Bijna altijd gaat het om een contract op basis van Full Operational Lease. Het grote verschil is dat er vaak meer voorwaarden zijn, die vooral bedoeld zijn om de C02-uitstoot van het wagenpark te verminderen. Hierdoor is het aanbod van auto’s meestal beperkt tot auto’s met een A-, B- of C-label. Ook zijn het meestal auto’s met een gunstig bijtellingpercentage.

Wagenparkbeheer

Een fleetowner kan er voor kiezen om een wagenparkbeheerder zijn auto’s te laten beheren. Dit is in Nederland niet altijd een leasemaatschappij. Er bestaan verschillende partijen die wagenparkbeheer verzorgen. In de meeste gevallen blijft de fleetowner wel de eigenaar van de voertuigen. Ook kan de fleetowner bepalen voor welke zaken de wagenparkbeheerder moet zorgen, zoals verzekering of onderhoud. Afschrijving en rente blijven in deze vorm wel altijd voor rekening van de fleetowner. Het is vooral bedoeld om administratief werk en tijd te besparen.