DS onthult eerste SUV: de DS7 Crossback
DS’ eerste volledig eigen model sinds de afsplitsing van Citroën is ook meteen de eerste SUV voor het merk. Hoewel er een vleugje Audi te bekennen is, is de DS7 Crossback – zoals de auto gedoopt is – duidelijk herkenbaar als een DS. De auto trekt verder de aandacht met nieuwe lichttechniek, met onder andere koplamp-LED’s die 180 graden kunnen draaien en ‘rollende’ knipperlichten.
Interieur
Het dashboard wordt gedomineerd door een 12-inch touchscreen, waarmee het MirrorScreen en DS Connect-infotainmentsysteem te bedienen zijn. Verder is het scherm naar persoonlijke voorkeuren in te delen. Een Focal Electra-audiosysteem zorgt voor het geluid aan boord, terwijl een nieuw veersysteem voor het overige rijcomfort zorgt. Verder is de DS7 Crossback in verregaande mate te personaliseren, inclusief afwerkingen met kristallen, parelstiksels en guillochage. Dat laatste is een techniek uit de horlogemakerij.
Motoren
Het motorenaanbod op benzine begint bij de 180 pk sterke THP S&S-motor, die er ook met 225 pk is. Deze worden standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De andere benzineoptie is de 130 pk sterke PureTech S&S, waarbij een handgeschakelde zesbak wordt geleverd. De dieselrijder heeft de keus uit de BlueDHi-motor met een vermogen van 130 of 180 pk. Die laatste is altijd gekoppeld aan een achttrapsautomaat, die eerste heeft standaard een handgeschakelde zesbak met de automaat als optie.
Plug-in hybride
Een plug-in hybrideversie is er in de vorm van de E-Tense, het nieuwe label van DS voor plug-in hybridemodellen. Uiteindelijk moet ieder DS-model een plug-in hybrideversie krijgen. In het geval van de DS7 Crossback wordt de E-Tense-uitvoering aangedreven door een 200 pk sterke benzinemotor, die samen met twee elektromotoren een gecombineerd vermogen van 300 pk oplevert. De auto heeft standaard een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving. De DS7 Crossback E-Tense heeft ook een volledig elektrische modus, waarin de auto 60 kilometer ver komt op één lading.
Rijassistentie
Het aanbod aan veiligheidssystemen en rijassistentie bestaat uit een parkeerassistent, nachtzichtassistent, vermoedheidsherkenning, lichtassistent en DS Connected Pilot. Met dat laatste kan de auto tot 180 km/h zelfstandig filerijden, de snelheid regelen en binnen de rijbaan blijven.
Introductie
De DS7 Crossback zal volgende week worden onthuld op de Autosalon van Genève. Over de marktintroductie wordt nog niets gezegd, behalve dat de plug-in hybrideversie in het voorjaar van 2019 wordt toegevoegd. Wel kan de auto direct na de onthulling in Genève alvast worden besteld als extra aangeklede La Première-uitvoering.