Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_r986v6lpi2dhrsvu4o4e5f6sr1, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/be72f323545748c8f4aad653227ebeb3a763bc30): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
AutoVandaag ging op pad met de nieuwe Peugeot 5008.


| Door:

Peugeot wint met 5008 aan praktische bruikbaarheid

Alhoewel de Peugeot 5008 voortaan als een SUV door het leven gaat, behoudt het merk de opstelling met zeven zitplaatsen. Daardoor vult Peugeot een niche onder het nog steeds groeiende aanbod SUV's.

Auto’s met zeven zitplaatsen worden doorgaans ingezet voor zowel zakelijk als privégebruik. Nu het aanbod ruimtewagens tot bijna nul is gereduceerd moet die taak worden overgenomen door SUV’s en crossovers. Peugeot is een van de weinige aanbieders in deze niche van de SUV-hype.

Ergonomie/ruimte

Functie gaat duidelijk voor de vorm bij een zevenzitter. Maar toch is het Peugeot gelukt veel binnenruimte aantrekkelijk te verpakken. De nieuwe 5008 blijft dicht in de buurt van de 3008 waarmee het front tot en met de voorportieren wordt gedeeld. De achterkant is hoekiger en oogt zakelijker met als belangrijkste inzet het flink verhogen van het interieurvolume. Dat wordt overigens ook bereikt door een 19 centimeter langere carrosserie, waarvan 16,5 centimeter in de wielbasis wordt gestoken.

Die extra lengte dient meerdere doelen. Allereerst hebben passagiers achterin meer beenruimte, maar tegelijk is het mogelijk twee extra stoelen op een derde rij te monteren. Die kunnen gemakkelijk in de vloer worden weggeklapt of indien gewenst ook volledig worden uitgenomen. Daarmee kan het standaard bagagevolume van 780 liter flink worden uitgebreid. De achterbank bestaat uit drie afzonderlijk verschuifbare stoelen van gelijke breedte.

Qua dashboard en elektronica komt de 5008 volledig met de kortere 3008 overeen. Dat betekent dat berijders te maken krijgen met de zogenaamde i-Cockpit waarin een vergaande digitalisering heeft plaatsgevonden. Het instrumentarium bestaat uit een digitaal scherm waarop diverse informatiebronnen op verschillende manieren kunnen wordt gerangschikt. Er zijn zes verschillende layouts van traditioneel met twee klokken tot een versie waarbij een deel van het navigatiescherm direct voor de bestuurder wordt weergegeven. Op het multimediascherm boven de middenconsole kan de navigatie worden ingesteld, maar ook het klimaat, de audio, telefoon, koppeling via Apple Car Play en Android Auto alsmede tal van voertuigfuncties. Het systeem vraagt enige gewenning omdat met name de knoppen in grotere stappen op het doel af te gaan niet heel logisch werken. Verder levert Peugeot indien gewenst een hoogwaardig Focal-audiosysteem om de oren te strelen.

Infotainment

De nieuwe Peugeot 5008 is vooral een SUV, zonder de ruimtelijke mogelijkheden van zijn gelijknamige voorganger direct aan de wilgen te hangen. Naast volop bagageruimte blijken er ook talloze opbergvakken en bekerhouders met een totaal volume van 38 liter. Voor de buitenste achterpassagiers bevestigt het merk klaptafeltjes aan de rugleuning van de voorstoelen, maar die zijn in uitgeklapte toestand wat laag gepositioneerd.

Waar het gaat om veiligheid maakt de 5008 bij tal van elektronische voorzieningen gebruik van een camera die tegen de voorruit is geplaatst. Deze leest de verkeersborden, bepaalt de afstand tot de voorligger bij gebruik van de cruise control en het in geval van nood waarschuwen voor het te snel naderen van een object en het indien nodig uitvoering van een gerichte remingreep.

Rijden

Peugeot plaatst de 5008 op forse wielen van 17 tot en met 19 inch met bijbehorende brede banden. Uiteraard beïnvloedt de wielkeuze het comfort, hoe meer hoogte een band heeft hoe meer comfort wordt geboden. Ondanks het kleine stuur, dat kenmerkend is voor alle nieuwe Peugeots, gaat de besturing licht en voldoende direct. In het begin vraagt het compacte wel enige gewenning. Peugeot kiest hiervoor zodat de bestuurder gemakkelijk over het stuur heen op het instrumentarium kan kijken zonder de blik lang van het verkeer te hoeven halen. De stoelen sluiten prima aan en ondersteunen ook de schouders prima.

Uitvoeringen

Alhoewel Peugeot een typisch dieselmerk is en de keuze aan dieselmotoren bij de 5008 groter is dan aan benzinekrachtbronnen, verwacht het merk minimaal de helft met een benzinemotor te gaan verkopen. De prijslijst begint met de 1.2 Access voor 32.660 euro. De opeenvolgende niveaus heten Active (vanaf 34.460 euro), Allure (35.660 euro) en GT-Line (vanaf 37.660 euro). De 1.6 liter benzine kan louter met een zestraps automaat worden geleverd. Daarnaast is er een 1,6 liter diesel goed voor 120 pk en een 2 liter die naar keuze met 150 pk en een zesbak of 180 pk en een automaat wordt voorgereden. Zakelijke rijders hebben daarnaast de beschikking over verschillende Blue Lease-uitvoeringen.

Conclusie

Peugeot zet met de nieuwe 5008 een uiterst praktische auto neer met veel binnenruimte voor zowel passagiers als goederen. Dat biedt een mooie mix tussen zowel zakelijk als privégebruik. De relatief kleine instapbenzinemotor weet prima te presteren. Op het gebied van voorzieningen en gadgets is de Peugeot 5008 helemaal een auto van deze tijd.

Lease de Peugeot 5008 5d

Peugeot 5008 5d
Peugeot 5008 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_r986v6lpi2dhrsvu4o4e5f6sr1, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0