Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_uo5anbfs5pvhmaiiue7f10om92, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68
Opel lanceert volledig nieuwe, lichtgewicht Insignia


| Door:

Opel Insignia technologisch naar hoger niveau

Met een aanzienlijk lager gewicht, verlaagde zitpositie en de nieuwste vindingen op elektronisch gebied gaat de nieuwe Opel Insignia voor in het zakelijke D-segment.

Iedere nieuwe auto die op de markt komt zet op technologisch vlak vaak alle concurrenten op achterstand. Dat duurt precies totdat een ander merk met nieuws op de proppen komt. In de vaart van de ontwikkeling neemt de nieuwe Opel Insignia nu even een vooraanstaande positie in.

Ergonomie/Ruimte

De volledig nieuwe carrosserie die tot wel 200 kg lichter is dan het vorige model kent wat andere verhoudingen. De wielbasis is toegenomen, waardoor meer beenruimte op de achterbank wordt geboden. De auto is een paar centimeter lager zonder dat passagiers aan hoofdruimte inleveren. Om het dynamische gevoel voor de bestuurder te verbeteren plaatst Opel het meubilair lager. Het lagere dak zorgt weer voor een betere stroomlijn en tevens een meer langgerekt voorkomen. De auto blijkt ook breder wat nog eens door het lage front wordt benadrukt. Die toegenomen breedte is in het voordeel van de inzittenden zowel op heup- als schouderniveau. De Insignia Grand Sport, de nieuwe benaming van de vijfdeurs, meet op een paar millimeter na 4,90 meter in lengte. Dat is gigantisch! Geen wonder dat het bagagevolume groeit naar een forse 490 liter. Overigens komt er van de nieuwe Insignia geen vierdeurs sedan. De ruimtelijke Sports Tourer zal binnenkort wel in productie gaan.

Infotainment

Wie een eerste blik werpt in het interieur van de nieuwe Insignia, zal meteen merken dat de auto een bescheiden aantal bedieningsknoppen bezit. Dat komt omdat veel functies op het centrale scherm geregeld worden. Uiteraard zijn de mogelijkheden sterk afhankelijk van welk uitrustingsniveau wordt gekozen. Ook zijn er meerdere varianten van het instrumentarium. Bij de duurste uitvoeringen wordt het middendeel ingenomen door een 8-inch groot scherm waarvan de indeling kan worden gewijzigd. Uiteraard zijn alle zaken als navigatie, telefonie en audio volledig geïntegreerd. Opel levert de Insignia natuurlijk met OnStar, de mogelijkheid om verbinding te krijgen met de centrale van het merk om allerhande vragen te stellen of hulp in te roepen. Geen geautomatiseerd systeem, maar een centrale met mensen die in de eigen taal opnemen. Verder zit ter hoogte van de spiegel de bekende camera die niet alleen vanaf het basismodel de verkeersborden leest, maar ook wordt ingezet voor diverse veiligheidsfuncties. In stadsverkeer remt de auto zonodig automatisch als een object te snel wordt genaderd. Een ander voorbeeld van de vergaande elektronica, de auto schakelt afhankelijk van de buitentemperatuur automatisch de stoelverwarming in. Wil een berijder dat niet, dan is dit uiteraard op het centrale scherm uit te schakelen.

Opel lanceert op de Insignia de nieuwste generatie van de Intellilux LED-koplampen. Die maken per stuk gebruik van 16 LED's die afzonderlijk kunnen worden in- of uitgeschakeld. In de automatisch functie staat bijna altijd het grootlicht aan, maar zodra tegenliggers worden opgemerkt schakelen de led's deels uit om niet te verblinden. Van alle automatische systemen werkt de oplossing van Opel het meest accuraat.

Rijden

Het rijgedrag van de nieuwe Insignia heeft grote aandacht gekregen tijdens de ontwikkeling. Maar de verbeteringen op dat vlak zijn niet alleen toe te schrijven aan de afstemming van de wielophanging. Het aanzienlijk lichtere gewicht zorgt voor een meer lichtvoetig aanvoelende auto, terwijl men bij deze enorme carrosserielengte een ander gedrag zou verwachten. Met de 1.5-liter turbomotor van 165 pk weegt de nieuwe Insignia slechts 1.341 kg. En dat betekent dat een dergelijk compacte motor meer dan voldoende is voor vlotte prestaties. Daarnaast beantwoordt Opel met de lagere zitpositie aan de wens van veel Insignia-rijders. Ook omdat de bestuurder dichter op het wegdek zit, voelt de auto directer en dynamischer aan. Meteen na het instappen blijken alle basisfuncties op de bekende plekken te zitten en rijdt iedereen er zo mee weg.

Uitvoeringen

Het interieur is duidelijk rond de bestuurder gevormd. Ook de relatief hoge middentunnel waarop de arm comfortabel terechtkomt, draagt bij aan dit gevoel van een veilige cocon. Op het gebied van materialen staat de Insignia op een trede lager dan de premiummodellen waarmee Opel zo graag vergelijkingen trekt. Maar qua vormgeving en mogelijke kleurstellingen blijkt de Insignia van niveau.

Het leveringsprogramma bestaat uit de uitrustingsvarianten Ecotec, Excutive en Innovation. Een aantal uitvoeringen bestaat er als Business speciaal afgestemd op de zakelijke rijder. Daarnaast zijn er twee benzine- en twee dieselopties. De 1.5-liter Turbo benzine kan met 140 en 165 pk worden gekozen, beiden met zesbak en de laatste ook met een zestrapsautomaat. De instapper kost 33.695 euro. De stapjes naar meer vermogen of meer uitrusting blijven bescheiden. De 2.0-liter turbo van 260 pk begint met een zeer forse aanvalsprijs van 55.495 euro. Dat komt omdat dit model louter wordt geleverd met een achttrapsautomaat, vierwielaandrijving en slechts de meest complete uitrustingsvarianten. Diesels blijven in het zakelijke segment van groot belang. Opel levert de 1.6-liter met 110 of 136 pk vanaf 34.895 euro. De 2.0-liter diesel van 170 pk begint bij 38.895 euro. De Sports Tourer is zoals altijd de belangrijkste versie voor de Nederlandse markt en kent een meerprijs van 1.300 euro.

Conclusie

Opel heeft de tweede generatie Insignia vanaf de basis volledig nieuw ontwikkeld. Dat levert een strak gelijnde vijfdeurs op die aanzienlijk lichter van gewicht is en door zijn lagere zitpositie meer rijdynamiek biedt. Qua elektronische voorzieningen is de Insignia een auto van deze tijd.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_uo5anbfs5pvhmaiiue7f10om92, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0