| Door:

Toyota frist Yaris flink op

Niet alleen een facelift valt de Toyota Yaris te beurt, ook op technisch vlak en qua veiligheidsvoorzieningen tilt het merk de in Frankrijk geproduceerde hatchback naar een hoger niveau.

Toyota investeert negentig miljoen euro in de Yaris. Maar liefst negenhonderd onderdelen zijn nieuw ontwikkeld. De zakelijke rijder profiteert met de nieuwe 1.5-liter van een sterkere motor en meer comfort en veiligheidsvoorzieningen. De hybrideversie is en blijft een verkoopsucces in ons land en vertaalt zich in voordeel op het gebied van wegenbelasting en BPM.

De Yaris, zowel drie- als vijfdeurs, biedt zowel de bestuurder als zijn gasten genoeg comfort en ruimte. De compacte Toyota blijft met zijn lengte royaal onder de 4 meter en is ook niet opmerkelijk breed. Het front is voorzien van een trapeziumvormige grille. Ten opzichte van de vorige versie hebben de koplampen een wat ander design gekregen. Aan de achterzijde hebben de achterlichten en de achterbumper en nieuwe vormgeving. Bij het Bi-Tone uiterlijk, zwart dak en raamstijlen, lijkt het alsof het dak een beetje boven de auto zweeft. Ook zonder die accenten is de Yaris aansprekend genoeg.

Infotainment

Een verrijking is het TFT-kleurenscherm achter het stuur. Het doet vanaf de Aspiration-uitvoering intrede. Daarop komt informatie over het voertuig tot leven. Denk aan brandstofverbruik en andere rijgegevens. Tevens omvat het schermpje verkeersbordherkenning. Handig als je door de drukte even een snelheidsaanduiding hebt gemist. Het grote scherm in het middenconsole etaleert onder meer navigatie en audio en het draagt zorg voor connectiviteit met de buitenwereld. Daarbij overheerst het bedieningsgemak.

Motoren

Het zal de zakelijke autorijder welgevallen dat voortaan een 1.5-liter viercilinder benzinemotor deel uit maakt van het Yaris-aanbod. Die nieuwe krachtbron vervangt de 1.3-liter. De 1.5-liter is tot twaalf procent zuiniger en tien procent sterker dan de 1.3. Het lage verbruik wordt bewerkstelligd door technische verfijningen en de toepassing van kennis uit Toyota’s hybridetechniek. De 111 pk sterke nieuwe motor valt vanaf de eerste kilometers in de smaak. Het koppel bedraagt 136 Nm en 118 Nm daarvan is al beschikbaar bij 2.000 tpm. Schakelen doet de bak goed. Het verbruik waarmee wordt geschermd behaalt de 5,0 l/100 km niet maar 6,5 l/100 km met vooral stadskilometers is een nette score. Over prestaties geen klagen. Van 0 tot 100 km/u verloopt in elf seconden. De 1.5-liter heeft met een soepel schakelende CVT-automaat twee tienden van een seconde meer nodig om de honderd aan te tikken.

Hybrid

De Yaris Hybrid, die in ons land zestig procent van de Yaris-verkopen voor zijn rekening neemt, verbruikt op de honderd kilometer volgens Toyota 3,3 liter. Minder kracht nodig dan de 74 pk sterke Hybrid? Dan is er altijd nog de 1.0-liter-uitvoering. Die driecilinder is 69 pk sterk en heeft een koppel van 95 Nm bij 4.300 tpm. Die is voorzien van een vijfbak en door weloverwogen te rijden verbruikt die combinatie 4,3 liter per 100 kilometer. Uiteraard weer volgens de officiële, niet realistische cijfers.

Veilig

Veiligheid was een belangrijk item bij de herontwikkeling van de Yaris. Toyota voorziet alle Yaris-versies voortaan van Safety Sense, dat al bekend is van de grotere modellen. Tot het systeem behoren onder meer verkeersbordherkenning en Lane Departure Warning, dat de berijder trakteert op een signaal als zonder richting aan te geven een witte lijn wordt overschreden. Het zal voor sommige bestuurders ongetwijfeld de veiligheid bevorderen, maar klinkt ook met regelmaat irritant. Safety Sense omvat ook automatisch inschakelend grootlicht en een remsysteem dat in noodgevallen ingrijpt.

Prijsstelling

De instapprijs van de driedeurs Yaris blijft ondanks de verrijking onveranderd: 14.495 euro. De Hybrid staat in de prijslijst vanaf 20.495 euro en een Bi-Tone vraagt 21.295 euro. De speciale Design Red is er vanaf 18.385. Private lease is mogelijk vanaf 259 euro. Het betreft een contract van 48 maanden op basis van tienduizend kilometer per jaar. Ook is er private flex lease. Een nieuwe vorm van het momenteel populaire private lease. Dat betekent dat het privéleasecontract na een jaar maandelijks kan worden opgezegd. Toyota ziet op dat vlak kansen voor mensen die tijdelijk over een auto willen beschikken. Denk bijvoorbeeld aan werknemers met een jaarcontract. De flexibiliteit van hun mobiliteitskeuze neemt daarmee toe. Full operational lease start bij de nieuwe Yaris bij een maandtarief van 245 euro: zestig maanden, 20.000 km/jaar, inclusief 75 procent bonus/malus en exclusief BTW en brandstof. Vergelijk alle leasetarieven eenvoudig via onze leasevergelijker.

Conclusie

De upgrade van de Toyota Yaris pakt voor elke doelgroep positief uit. De instapper profiteert van meer comfort en veiligheidsvoorzieningen zonder meerprijs. Automobilisten die meer kilometers maken, wat extra vermogen verlangen, maar toch zuinig willen rijden hebben een keuze tussen een Yaris met een nieuwe 1.5-liter motor of een hybride-uitvoering. Het rijcomfort is over de volle range prima.

Lease de Toyota Yaris 3d

Toyota Yaris 3d
Toyota Yaris 3d lease vanaf netto bijtelling vanaf
1.0vvti access 51kW € 245,- € 93,- Bereken zelf
1.0vvti comfort 51kW € 252,- € 100,- Bereken zelf
1.5vvti comfort 82kW € 285,- € 114,- Bereken zelf

Tags

Cookies op LeaseAutoVandaag

LeaseAutoVandaag maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van de website of op de acceptatieknop te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies bij uw bezoek aan LeaseAutoVandaag.

Ik accepteer deze cookies