Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_j78nh6lo0b1lf3ri80oio9rue5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68
Rijtest 2017 Volkswagen geeft Arteon vijfdeurs carrosserie


| Door:

Vijfdeurs Volkswagen Arteon gaat elektronisch verder

Een auto die navigatiedata gebruikt om zelfstandig gas te geven? Geen toekomstmuziek meer, maar werkelijkheid in de nieuwe Volkswagen Arteon, de opvolger van de (Passat) CC. De nieuwe Volkswagen-topper heeft veel kwaliteiten, zo bleek tijdens de eerste kennismaking.

Wie in het zakelijke segment eens wat anders wil dan de traditionele sedan of wagon komt onder meer uit bij de nieuwe vijfdeurs Arteon. Deze 4,86 meter lange auto staat op een verlengd Passat-onderstel met een enorme wielbasis. De vormgeving is langgerekt, laag en breed en is door de ontwerpers helemaal geboetseerd rondom de grote 20-inch wielen.

Hatchback

De Arteon werd dik twee jaar geleden nog als concept getoond en maakt binnenkort zijn entree in de showroom. Dat is een snelheid van ontwikkelen die het merk nooit eerder heeft laten zien. De vormgeving is geslaagd. Ten opzichte van de CC heeft de auto er een extra zijruitje bij gekregen. Verder was de CC een sedan en is de Arteon een hatchback. Dat geeft veel voordelen qua functionaliteit. De auto beschikt standaard over een bagagevolume van 563 liter en dat is uit te breiden tot 1.557 liter. De grote opening van de achterklep maakt in- en uitladen tot kinderspel. Het sluiten van de klep gaat automatisch, terwijl bij het openen een beweging van de voet onder de bumper volstaat.

Interieur

Ook het interieur is ruim van opzet. De achterpassagiers profiteren van de 5 cm extra lengte in de wielbasis. De beenruimte is enorm, maar ook qua hoofdruimte heeft bijna niemand te klagen. De aankleding van het interieur is behoorlijk traditioneel. Het dashboard oogt strak en weinig verrassend. Alle bedieningsorganen zitten op logische plekken. Wie alle mogelijkheden van het centrale scherm wil leren kennen, mag zich verdiepen in het lijvige instructieboekje.

Het instrumentarium bestaat eveneens uit een digitaal scherm meer meerdere mogelijkheden qua indeling. Op het gebied van detailafwerking heeft Volkswagen bij de Arteon nog een paar zaken recht te zetten. Vooral kunststof randen blijken erg scherp en wat rafelig.

Voorspellend

Volkswagen lanceert in de Arteon nieuwe, voorspellende elektronica. Zo worden data van het navigatiesysteem gebruikt bij het automatisch aanpassen van de snelheid. Zelfs als men in de route moet afslaan, wordt op het juiste tijdstip geremd en trekt de auto na de bocht weer automatisch op. Even wennen om dat uit handen te geven, maar het werkt verbluffend goed. Ook houdt de Arteon achteropkomend verkeer in de gaten. Nadert dat te snel, dan worden de gordels en airbags op scherp gezet. De bochtenverlichting werkt eveneens samen met de GPS-data en gaat een fractie voor een bocht aan om eventuele voorwerpen op het wegdek, kuilen of grote plassen eerder te zien.

Progressief

De 1.5 TSI van 150 pk met cilinderuitschakeling en de 2.0 TDI met hetzelfde vermogen zullen veruit het meest verkocht gaan worden. Helaas stond dit tweetal nog niet voor een kennismaking gereed. Volkswagen schoof de absolute toppers naar voren, de 2.0-liter turbo benzine van 280 pk met een koppel van 350 Nm en de 2.0 Biturbo TDI van 240 pk en 500 Nm. Deze motoren worden standaard gekoppeld aan een zeventraps DSG-bak met dubbele koppeling en 4Motion-vierwielaandrijving. Om het maximale uit deze machines te halen moet wel de sportstand worden gekozen, zowel van het onderstel als de automaat. Hieraan gekoppeld heeft de bestuurder met een druk op de knop ook invloed op de reacties op het gaspedaal en de directheid van de besturing. Standaard is progressieve besturing. Een gelijke stuuruitslag heeft afhankelijk van de snelheid een andere verdraaiing van de wielen tot gevolg.

Prijzen

Volkswagen lanceert pas later dit jaar de instap 1.5 TSI met cilinderuitschakeling, die volgens belofte net geen 40.000 euro gaat kosten. De 2.0 TDI met automaat heeft al wel een officieel prijskaartje van 45.670 euro. De gereden toppers zijn stukken duurder, 58.280 euro voor de 2.0 TSI 4Motion met 280 pk en 58.390 euro voor de 240 pk diesel. In de leasevergelijker staan alle mogelijkheden en leaseprijzen.

Conclusie

Volkswagen toont zich van een originele kant met het ontwerp van de vijfdeurs Arteon. Een indrukwekkende auto door zijn formaat en detaillering. De nieuwe autonome technieken dwingen respect af, maar qua afwerking mag er hier en daar nog worden gesleuteld.

Lease de Volkswagen Arteon 5d

Volkswagen Arteon 5d
Volkswagen Arteon 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_j78nh6lo0b1lf3ri80oio9rue5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0