Jeep Compass biedt ook vertier buiten werkuren
Veelzijdig mag in combinatie met de Compass met recht worden genoemd. De gehele week van afspraak naar afspraak in kostuum of jeans? De Compass biedt in het weekeinde tegenovergesteld comfort als de gebaande weg wordt verruild voor het terrein of als de auto wordt ingezet als trekdier. Maar ook aan familie of vrienden biedt de auto de ruimte. Op elke ondergrond en in elke rol staat de Compass zijn mannetje en dat met een keur aan comfort- en veiligheidsvoorzieningen. Want ook die aspecten heeft Jeep met de nieuwe Compass op orde.
Veiligheid
De veiligheidsvoorzieningen strekken zich uit van een veiligheidskooi van sterk staal tot het binnen de lijnen houden van de auto (LaneSense Departure Warning Plus). Ook Adaptive Cruise Control en een achteruitrijcamera behoren tot de meer dan zeventig beschikbare voorzieningen. Jeep levert de Compass in de uitvoeringen Sport, Longitude, Limited en Trailhawk. Verder omvat de keuze, afhankelijk van de uitvoering ook vierwielaandrijving, een handbak met zes versnellingen en een negentrapsautomaat.
Motoren
In Nederland staat de Compass in de showroom met een keuze uit een 1.4-liter benzinemotor in de gradaties 140 en 170 pk en een 1.6- en 2.0-liter dieselmotor. De diesel is afhankelijk van de cilinderinhoud 120 of 170 pk sterk. Standaard heeft de Compass voorwielaandrijving. De 4x4-versies zijn uitgerust met inschakelbare achterasaandrijving. Wij maken kennis met de 1.4-liter benzinemotor met 170 pk. Een prima combinatie waartoe ook een negentrapsautomaat en vierwielaandrijving behoren. Zowel op de weg als in het terrein draagt de auto zorg voor comfortabel vervoer. Op de weg reageert de auto goed op de bevelen. De automaat kiest in alle rust en razendsnel voor het juiste verzet. In het terrein blijkt de Compass in de genoemde configuratie een heerlijk speeltje. Geen obstakel is de auto teveel want de aandrijflijn verdeelt de trekkracht zelfs traploos over de vier wielen. De vraag rest uiteraard wie de door ons voorgeschotelde uitdagingen privé te lijf gaat met onderstelkeuzemogelijkheden zoals Snow, Sand, Mud. De Trailhawk voegt daaraan nog Rock toe. Kortom, mooi dat het kan, de gemiddelde koper in ons land kiest gewoon voor voorwielaandrijving.
Connectiviteit
Jeep biedt met de Compass drie nieuwe Uconnect-systemen. Daarmee wordt voldaan aan communicatie-, entertainment- en navigatiewensen. Ook laatstgenoemde techniek voelt zich snel thuis en geeft op tijd de benodigde informatie. Het Uconnect 7.0 of 8.4NAV-inch systeem biedt een hoge resolutiescherm met een, ten opzichte van de vorige versie, een verbeterde aanraakfunctie. Overzichtelijk is een trefwoord in relatie tot deze schermen. Apple CarPLay en Android Auto zijn standaard op de Limited en Trailhawk met functies zoals Bluetooth-telefonie.
Prijzen
De nieuwe Compass heeft een instapprijs van 30.990 euro. Dat is net wat prijziger dan menig segmentgenoot, maar daarvoor levert Jeep ook veel rijcomfort en veiligheidstechniek. Zakelijk kan de Compass al vanaf een netto bijtellingsbedrag van 223 euro worden gereden. Er is bij de start van de verkoop ook een Opening Edition vanaf 37.990 euro. Die Compass zal de zakelijke rijder wellicht nog meer aanspreken door zijn toegevoegde waarden: leder op het meubilair, een 8.4-inch infotainmentsysteem en een Beats-audiosysteem. Financieren van die Edition kan vanaf 349 euro per maand. Kijk voor alle mogelijkheden in onze leasevergelijker.
Conclusie
De nieuwe Jeep Compass is een maatje groter dan de Renegade, maar deelt wel het onderstel met zijn kleinere broer. De auto moet in het segment middenklasse SUV's concurreren met auto's die veelal goedkoper zijn. Comfort, voorzieningen en de merknaam Jeep moeten hier de klant overtuigen.