| Door:

Onderscheidend: de Cadillac CT6

Voor de zoveelste keer wil Cadillac voet aan de grond krijgen in Europa. In het segment van de toplimousines introduceert het merk de CT6. Hoe deze Amerikaan bevalt zocht LeaseAutoVandaag uit tijdens een rijtest.

De Cadillac CT6 is voorzien van een fraai interieur. Wat betreft de vormgeving, maar ook qua materiaalkeuze en afwerking. De auto doet op dit punt zeker niet veel onder voor de Duitse concurrentie. Het enige punt van kritiek betreft eigenlijk het wat goedkoop aandoende harde plastic op de achterkant van de voorstoelen. Daarin huizen de 10-inch schermen voor de achterpassagiers. Op alle zitplaatsen wordt een comfortabele zit geboden, waarbij men in alle richtingen voldoende ruimte heeft. Zowel voor- als achterin.

Rust en comfort

Op de achtergrond het bandengeruis is het enige dat men tijdens de rit hoort. Bij rustig optrekken komt de motor subtiel opzetten. De V6 produceert een prettig geluid en dat nodigt juist uit tot gas geven. Doe de bestuurder dat, dan klinkt de motor zeker op toeren lekker sportief. Op die manier kan naar wens ook zeker de sportieve kant van de auto naar boven worden gehaald. De meeste kopers zullen echter voor een rustige en heerlijk comfortabele rit kiezen, waar de auto zich bij uitstek voor leent. De automaat schakelt precies op de momenten wanneer dat wordt verwacht. De rijhulpsystemen voeren hun taak goed uit en blijven daarbij keurig op de achtergrond.

Infotainment

Het infotainmentsysteem is bekend uit andere modellen van General Motors, zij het met een licht gewijzigde lay-out. Het systeem werkt goed, snel en helder. Naast het touchscreen kan het ook probleemloos worden bediend via het touchpad op de middenconsole. De verschillende Duitse concurrenten geven met hun grotere schermen misschien iets meer een ‘show’ weg, maar het infotainmentsysteem van de Cadillac kan er prima mee door. Ook is OnStar met 4G-hotspot aanwezig.

Bose voorziet het interieur van een mooi geluid. De passagiers achterin beschikken in de testauto over hun eigen beeldschermen. Deze klappen automatisch uit, maar kunnen opvallend genoeg alleen voor entertainment worden gebruikt als er een apparaat met USB wordt aangesloten.

Luxury en Platinum

In Nederland is de CT6 leverbaar in twee smaken: de Luxury en de Platinum. Beiden hebben de 417 pk sterke 3.0-liter V6 TwinTurbo aan boord. De vanafprijzen bedragen respectievelijk 112.780 en 136.500 euro. Beide uitvoeringen zitten overigens goed in de spullen, met onder andere zon- en geluidswerende ruiten, digitale binnenspiegel, achteruitrijcamera, 360-gradencamera, veelvoudig verstelbare voorstoelen met geheugen, stoelverwarming (voorin ook geventileerd), verwarmbaar stuur, cruise control, automatische parkeerassistent, handsfree bedienbare achterklep en keyless access in de standaarduitrusting.

Lease

Over de CT6 op de leasemarkt kunnen we kort zijn, want de auto is niet rechtstreeks te leasen. Opvallend, want de ATS, CTS en zelfs de Escalade zijn dat wel. Hiermee zet Cadillac zichzelf op de zakelijke markt op enige achterstand. Maar bij diverse niet merkgebonden leasefirma's kan natuurlijk altijd een balletje worden opgegooid.

Concurrentie

Ook prijstechnisch kan de Cadillac CT6 zich prima meten met andere toplimousines zoals de A8, 7 Serie en S-Klasse. De CT6 onderscheidt zich met zijn voorkomen van de ‘massa’ in dit segment. Hij vormt samen met Jaguar XJ en net vernieuwde Lexus LS een alternatief binnen het segment. De LS heeft overigens wel een duidelijk hogere vanafprijs in dit vergelijk.

Cadillac wil met de CT6 ook de concurrentie aangaan met een segment lager, waar onder andere de A6, 5 Serie en E-Klasse te vinden zijn. In dat geval concurreert de Caddy prijstechnisch wel alleen met de dikker gemotoriseerde versies van die auto’s.

Conclusie

Met de CT6 heeft Cadillac een aardig alternatief in handen voor de gevestigde orde. Wel kan de auto niet leunen op een sterk imago, zoals de Duitse merken. Waarschijnlijk zal de CT6 samen met de Jaguar XJ en Lexus LS een bescheiden rol gaan spelen in het segment, maar de auto is zeker het overwegen waard.

Tags