| Door:

Honda CR-V met kleinere diesel welkom

De nieuwe Honda CR-V miste bij introductie een dieselvariant met een concurrerend lage CO2-uitstoot en een gunstig prijskaartje. Met de komst van de 1.6 i-DTEC is die leemte gevuld. Maar is die ook goed gevuld?

Honda's nieuwe CRV is sinds vorig jaar voor het eerst ook met voorwielaandrijving leverbaar. We hebben in ons land 4x4 maar heel beperkt nodig en naar verwachting sprak de voorwielaandrijver, met zijn geringere prijs en lagere kosten behoorlijk aan. Vreemd genoeg echter waren de dieselversies uitsluitend met 4x4 te koop.

Met de komst van de 1.6 i-DTEC is daar nu – terecht – ook verandering in gekomen en de goedkoopste versie van die nieuwe kleinere diesel is dan ook – op gelijk uitrustingsniveau – meteen 11.500 euro lager geprijsd dan de bestaande 2.2 i-DTEC diesel. Dat zal hem in populariteit flink doen stijgen, want hij kost dankzij een mooi laag uitstootniveau evenveel als de identiek uitgerust tweeliter benzineversie: € 32.990.

Marketingkronkel

Dat brengt ons meteen op weer zo’n merkwaardige marketingkronkel, want de prijslijst van de nieuwe dieselversie begint op het uitrustingsniveau ‘Comfort’, terwijl dat bij de benzineklant begint bij de kalere S. Je zou toch zeggen dat een diesel-werkpaard zeker ook als basismodel leverbaar zou moeten zijn? Het argument ‘die koopt toch niemand’ zal eerder opgeld doen in de particuliere markt dan in leaseland.

De keurige 119 g/km CO2-uitstoot betekent een mooie zuinigheid voor de nieuwe, 120 pk sterke 1,6 liter viercilinder diesel, al is het teveel om een lagere bijtelling te krijgen. Officieel is het verbruik 4,5 l/100 km, uiteraard een theoretische waarde. We denken dat met een normale rijstijl, waarbij je best hoofdzakelijk in de ‘Eco’-modus kunt rijden, want qua prestaties maakt dan weinig uit, zo’n 5,2 l/100 km wel haalbaar moet zijn. Wij noteerden, met érg veel stadsgebruik, maar bijna 100 procent in de Ecostand, een 7,1 liter en dat is fraai te noemen.

Prestatieverschil onbeduidend

Het prestatieverschil met de aloude 2,2-l diesel is niet zo beduidend. Die heeft wel 30 pk méér, maar de topsnelheid is even illegaal hier en echt irrelevant: 182 of 190 km/h. Je koop een SUV ook niet om mee te sprinten en of je nu de honderd in 9,7 of 11,2 seconden kunt bereiken zal zelden een doorslaand verkoopargument zijn. Het heeft alles te maken met het verschil in koppel: 300 Nm voor de nieuwe kleine, maximaal 350 voor de 2,2-l. Maar bij die laatste zien we wel een officieel gemiddeld verbruik van 5,6 liter en een uitstoot van 149 gkm.

Er is dus veel te zeggen voor de nieuwe schonere diesel, die dus ook best vierwielaandrijving aan zou kunnen, maar die is dan weer niét leverbaar – en dat lijkt ons een verstandig aanbod. Hoewel… mensen die een aanhanger, van welke pluimage dan ook, voort moeten of willen sleuren, of fervente wintersportgangers, zijn er welk degelijk bij gebaat. En elke aanhangergebruiker zal zijn voordeel kunnen doen met het standaard stabilisatiesysteem dat erger voorkomt wanneer een aanhanger aan het slingeren slaat.

Black Edition - ook in wit

Ook met alleen voorwielaandrijving beviel ook deze versie van de Honda CR-V ons best. Afgezien van deze nieuwe diesel is er verder sinds de facelift van vorig jaar niets meer veranderd, maar ook deze motor valt te combineren met de alleraardigste ‘Black Edition’-uitvoering, die er heel hip uitziet en die volgens de logica van de marketeers niet alleen in zwart geleverd wordt, maar ook in spierwit – en dan nog steeds ‘Black’ heet. Dit waarschijnlijk in het licht van de weer zo heftig opgelaaide sinterklaasknechtendiscussie. Het pakketje, dat naast de nodige versieringen ook mooi lichtmetaal omvat, komt de liefhebber op € 2.290 te staan. Wil hij geen wielen van 18 inch, maar de nóg beter ogende 19-duims lichtmetalen jongens, dan moet hij tot opeens € 3.490 dieper in de buidel tasten.

Rijden doet de zwarte of witte net zo als de ‘onze’: gewoon goed, voor een SUV. Het overhellen in bochten valt best mee, het uitzicht is natuurlijk prima en de nieuwe motor is akoestisch gezien ook veel beschaafder dan zijn dikkere en oudere broer. Naast veel comfort biedt de CR-V ook lekker veel ruimte, zowel voor mensen als voor bagage.

Kortom: de 1.6 i-DTEC is wel dé Honda CR-V die je moet hebben, als dieselen de verkieslijke vervoersmethode is. En dat hang natuurlijk weer af van hoeveel per jaar er gereden wordt. Maar het antwoord op de vraag die we aan het begin stelden luidt: ja, de nieuwe diesel vult het gat goed.

De nieuwe 1,6-liter diesel is een aanwinst voor de Honda CR-V. Zuinig, stil en vlot – en in tegenstelling tot zijn dikkere en oudere 2,2-broer, met alleen voorwielaandrijving te koop. Welkom dus op de Nederlandse markt.

Tags