Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_pbmgjra5nq4i1qlb73teonbja0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68
Facelift Peugeot 308


| Door:

Peugeot brengt 308 elektronisch op niveau

Als een merk een bestaand model een facelift geeft zijn de veranderingen doorgaans niet gigantisch. Dat geldt zeker voor de vernieuwde Peugeot 308 die het vooral moet hebben van nieuwe motoren en de nodige elektronische toevoegingen. LeaseAutoVandaag trok met de Fransoos door het Zuid-Duitse gebergte.

Ook al is de 308 van Peugeot al weer bijna vier jaar oud, het model voldoet nog steeds aan de verwachtingen in de middenklasse. Op één uitzondering na en dat is dat het merk nog niet kon voldoende aan de vraag naar tal van elektronische voorzieningen die het leven aan boord gemakkelijker of veiliger maken. Juist daarin brengt Peugeot nu verandering.

Hoog geplaatst

Op het centraal geplaatste digitale scherm met een beelddiagonaal van 9,7 inch zijn voortaan meer functies te vinden, terwijl bestaande mogelijkheden zijn uitgebreid. Een voorbeeld is TomTom dat inmiddels 3D is uitgevoerd en voorzien is van TomTom Trafic. Mobiele telefoons kunnen via Mirror Link, Android Auto en Apple Car Play worden gekoppeld, zodat tal van apps beschikbaar zijn.

Peugeot houdt in de 308 uiteraard vast aan het i-Cockpit dashboard met een hoog geplaatst instrumentarium en opvallend klein stuurwiel. Hierdoor kijkt de bestuurder over dit stuur heen en zitten de gegevens op de klokken in zijn ooghoeken, zodat het zicht minder van het verkeer gehaald hoeft te worden. De materialen waarmee het interieur wordt aangekleed zijn van een hoog niveau en passen in het streven van Peugeot om onder de zogenaamde generalisten op het hoogste niveau te acteren.

Ruimte biedt de 308 voldoende voor vier personen met een redelijke hoeveelheid bagage. Natuurlijk geeft de in Nederland populaire SW nog meer mogelijkheden op dat vlak. Verder valt op hoe prettig de stoelen ondersteunen zowel op schouderniveau als langs de zijkanten. De bekledingsmaterialen komen fraai over of het nu om leer of stof gaat. Gelukkig biedt Peugeot hierbij enkele keuzemogelijkheden.

Elektronisch

Elektronische toevoegingen betreffen onder meer het automatisch remmen als een obstakel wordt opgemerkt. Verder leest de auto met een camera de verkeersborden. Snelheidsbeperkingen kunnen naar wens worden gekoppeld aan de actieve cruise control. Die camera wordt ook gebruikt om keurig tussen de belijning op de weg te blijven. Zoals bij veel andere modellen met deze voorziening maakt die functie geen indruk. Maar het is ook bedoeld als een hulpmiddel, dus handen aan het stuur. Bij plotseling uitwijken werkt deze technische vinding tegen omdat de auto zichzelf graag binnen de lijnen houdt.

BlueHDi

Motorisch en technisch biedt Peugeot in de vernieuwde 308 echte noviteiten. Volledig nieuw is de 1.5-liter BlueHDi dieselmotor van 130 pk. Deze volgt de vertrouwde 1.6-liter BlueHDi op en voldoet nu al aan de emissienorm die in de loop van 2020 verplicht wordt. Niet alleen op het gebied van de uitstoot, maar ook aan de in deze norm besloten voorwaarde dat auto’s in de praktijk niet meer dan 1,5 keer zoveel schadelijke stoffen mogen uitbraken dan getest onder laboratoriumomstandigheden. De nieuwe diesel trekt als een lier en functioneert op wat resonanties bij lage toeren na uitstekend. De motor wordt gekoppeld aan de bekende zesbak die probleemloos functioneert.

De 2.0-liter diesel is een bekende en levert een fors vermogen van 180 pk. Deze motor krijgt een nieuw maatje in de vorm van een achttrapsautomaat van het Japanse Aisin. Een bak waarvan de schakelbewegingen niet te voelen zijn. Gaat de bestuurder op de sportieve toer dan reageert de software uitermate vlot en past de schakelmomenten naadloos aan.

Benzine

Op benzinegebied komt Peugeot later dit jaar met een primeur in de 308. De 1.2 Purtech driecilinder van 130 pk krijgt als direct ingespoten benzinemotor een nabehandeling van de uitlaatgassen met AdBlue om de uitstoot roetdeeltjes terug met 75 procent te dringen.

Aan het onderstel heeft Peugeot niet gesleuteld en dat was ook helemaal niet nodig. De 308 zorgt voor een modern Frans comfort zonder overhellen in bochten en met een laag geluidsniveau in het interieur. De besturing is een beetje wennen door het kleine stuur, maar eenmaal op weg zijn er daarover geen klachten.

Peugeot levert een flinke reeks varianten van de vernieuwde 308. De prijslijst begint bij 22.130 euro voor de Access met 110 pk 1.2 PureTech motor. Daarboven zitten de uitrustingsvarianten Active, Allure en GT-Line. Vanaf het nievau Allure kan de 130 pk versie worden gekozen met zesbak of zestrapsautomaat. Dan is de koper minimaal 27.230 euro kwijt. De topper is de GTi By Peugeot Sport die 43.160 euro kost. Naast het reguliere programma is er ook een op de zakelijke rijder gerichte Blue Lease-reeks. Kijk voor de specificaties en prijs op onze leasevergelijker. De prijzen van de nieuwe diesel is nog niet bekend.

Conclusie

Peugeot heeft de fijn rijdende 308 vooral op technologisch vlak opgewaardeerd. De verschillende nieuwe functies werken naar behoren, maar nemen hier en daar niet iets teveel van de bestuurder over. De uiterlijke wijzigingen maken de auto net wat scherper.

Lease de Peugeot 308 5d

Peugeot 308 5d
Peugeot 308 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_pbmgjra5nq4i1qlb73teonbja0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0