| Door:

Groei voor Nederlandse automarkt

Ook in de zevende maand van dit jaar zet de autoimporteurs in Nederland betere verkoopcijfers meer. De groei bedroeg 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar.

BOVAG en RAI verwachten dit jaar een totaalmarkt van 415.000 eenheden. Het aandeel plug-in hybrides valt flink terug tot onder de 5 procent en dat is nog steeds veel gezien het wegvallen van de fiscale voordelen. Maar ter vergelijking, de plug-in hybrides waren in 2015 nog goed voor 13 procent marktaandeel.

Verdubbeling

De belangstelling voor volledig elektrische auto's groeit bescheiden van 0,7 tot bijna 1,5 procent, maar dat betekent wel een verdubbeling. Benzine is de meest voorkomende brandstof met een aandeel van zo'n 75 procent.

Tweede plaats

Bijzonder is dat de Volkswagen Polo, die vlak voor een wisseling van generatie staat, in juli het best werd verkocht. Samen met het succes van de Up! leverde dat voor Volkswagen weer een eerste positie op. Opel volgt op de tweede plaats en doet het goed met de Astra. Daarna Peugeot (3008) en Renault (Clio, Mégane) terwijl de top 5 wordt afgesloten door Toyota. Let wel, dit zijn alleen de resultaten voor de maand juli.

Tags