Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_9svdc0125b6dqc2bg8occijd71, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/331a9705dd9c8b21af1ac72bb78c839c12fd2a18): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Autotest SsangYong XLV


| Door:

SsangYong XLV is lang Koreaans

Het is het Koreaanse SsangYong na een flinke tijd niet gelukt om bekendheid te krijgen op de Nederlandse markt. Dat komt deels door een motorenaanbod dat door de CO2-uitstoot en dus de BPM-berekening ongunstig uitwerkt op de consumentenprijzen. De Tivoli en verlengde XLV sluiten beter bij het Nederlandse klimaat aan.

De twee nieuwste modellen van SsangYong, XLV en Tivoli staan op een compleet nieuwe bodemgroep. Tot en met de achterportieren zijn zelfs de carrosserieën identiek. Het verschil zit 'm in de achterkant die bij de XLV 25 centimeter is uitgebouwd om zo aanzien meer bagageruimte te verkrijgen.

Beenruimte

Met een inhoud van minimaal 720 liter zijn de mogelijkheden van de XLV haast onbegrensd. Men zou verwachten dat de XLV dan ook meteen als zevenzitter verkrijgbaar zou zijn, maar die mogelijkheid biedt SsangYong helaas niet. Op de achterbank biedt de XLV ten opzichte van de Tivoli net wat meer hoofdruimte, terwijl het met de beenruimte sowieso al goed gesteld was. De Tivoli beschikt over een moderne, vriendelijke uitstraling daar waar de XLV serieuzer en daardoor net wat minder origineel oogt. De XLV concurreert bijvoorbeeld met landgenoot Kia Sportage. SsangYong heeft qua vormgeving altijd een eigen koers gevaren. Jammer dat waar de Tivoli alles in huis heeft om in Europa aansluiting te vinden, dat bij de XLV helaas deels weer verloren is gegaan.

Techniek

Technisch komen de Tivoli en XLV volledig overeen. Alle varianten beschikken over een 1,6 liter motor zowel op benzine als diesel. De e-XDi in dit exemplaar is de dieselvariant, die een niet uitzonderlijk vermogen levert van 115 pk, maar vooral scoort door het forse koppel van 300 Nm. Door uit gaan van een nieuwe basis heeft SsangYong het gewicht weten te beperken en dat geeft voordelen bij de prestaties en het brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 18 kan probleemloos worden behaald. De motor loopt zo mooi stil dat er eigenlijk helemaal geen sprake is van een typisch dieselgeluid. De handgeschakelde zesversnellingsbak schakelt voldoende trefzeker. Verder vangt de wielophanging wegoneffenheden uitstekend op. Ook lange ritten veroorzaken geen buitensporige vermoeidheid. Alleen mogen de stoelen wat meer zijdelingse steun bieden. De achterbank biedt genoeg ruimte, alleen zijn de deuren aan de onderkant wat smal, zodat er nog wel eens een voet blijft hangen bij het instappen.

Uitstraling

De serieuze uitstraling van de koets wordt doorgetrokken in het interieur. Bij de meest complete Sapphire wordt het geheel in zwart uitgevoerd met leer op het meubilair. De voorstoelen worden niet alleen verwarmd, maar ook geventileerd. Het multimediasysteem omvat onder meer TomTom navigatie. Er kunnen via USB en HDMi externe apparaten op worden aangesloten. Ook zorgt SsangYong voor genoeg vakken en bakken om kleine zaken op te bergen.

Prijzen

Met een vanafprijs van 29.050 euro heeft de verlengde XLV een benzinemotor. De diesel begint bij 28.950 euro en deze Sapphire diesel komt op 37.150 euro. Vierwielaandrijving behoort eveneens tot de mogelijkheden. Daarvoor geldt bij de Sapphire een meerprijs van niet minder dan 4.240 euro. Ook voorziet het merk in een automaat, maar dan slaat het BPM-spook toe (117 om 154 g/km). De voorwielaandrijver komt als Sapphire dan ineens op 47.650 euro en prijst het merk volledig uit de markt. SsangYong heeft ook een versie op grijs kenteken zonder aanpassingen aan de carrosserie. Dan is de XLV al te koop vanaf 15.990 euro excl. BTW en BPM. Dat is andere koffie.

Conclusie

Door zijn prettige, voldoende krachtige motor en het forse ruimteaanbod kan de SsangYong XLV prima de concurrentie aan. De vormgeving blijft daar helaas een beetje bij achter. Waar de meer compacte Tivoli geslaagd is, zwakt het merk de carrosserievorm bij de XLV wat af.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_9svdc0125b6dqc2bg8occijd71, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0