Ford Fiesta vol slimmigheden
De nieuwe Fiesta maakt in eerste oogopslag een frisse indruk. Met zijn grote, laag geplaatste grille en oplopende carrosserielijn lijken de verschillen met het voorgaande model niet al te groot. Meteen is duidelijk dat de nieuwe generatie vooral herkenbaar moest blijven. Belangrijk voor Ford, omdat de Fiesta al tientallen jaren hoog scoort in de Europese verkoop top 10.
Motorkap
Ook het profiel van de drie- en vijfdeurs oogt vertrouwd, maar het verschil zit vooral in de achterkant. De staande lichtunits langs de achterruit hebben plaats gemaakt voor liggende exemplaren. Hoe de ontwerpers in de details zijn gedoken, dat blijkt uit een rondgang. Zo zitten de ruitensproeiers niet meer in het zicht op de motorkap, maar in de rand eronder. In het dak zijn groeven aangebracht waardoor wordt voorkomen dat bij uitstappen in de regen een plens water naar beneden valt. Bij het openen van een voorportier komt helemaal automatisch een kunststof beschermstrip naar voren die om de portierrand sluit om beschadigingen te voorkomen. Ook het wisbereik van de ruitenwissers is groter geworden, daar werd door langere bestuurders om gevraagd.
Intuïtief
Het interieur ziet er verzorgd uit. Meteen valt op dat er stukken minder knoppen op het dashboard zitten. Ook is het digitale scherm afhankelijk van de gekozen uitvoering flink groter geworden en daardoor makkelijker te bedienen. Het Ford SYNC systeem van de nieuwste generatie zorgt ervoor dat de auto behoorlijk intuïtief met de stem kan worden bediend. Met name audio, navigatie en klimaat zijn hiermee te regelen. Verder valt op dat Ford de Fiesta standaard met tal van moderne elektronische snufjes uitrust meteen vanaf de instapversie. Zo leest de auto namelijk de strepen op de weg en corrigeert als deze zonder richting aan te geven wordt overschreden. Ook automatisch remmen is er standaard bij, waardoor het veiligheidsniveau aanzienlijk is verbeterd.
Tussenacceleraies
De belangrijkste motor in het Fiesta-programma is de 1 liter driecilinder die met en zonder turbo wordt geleverd. In deze hoog gewaardeerde Titanium-uitvoering zit de variant die 100 pk levert en een koppel van 170 Nm. Dat is bij een bescheiden voertuiggewicht meer dan voldoende voor vlotte prestaties. De auto sprint in 10,5 seconden naar de 100 km/h en heeft een top van 183 km/h. Maar ook bij tussenacceleraties voelt de motor zeer pittig aan. Bovendien bewijst de techniek zich door een gunstig praktijkgemiddelde van 1 op 16,5. Sportief rijden met deze vriendelijk ogende hatchback blijkt goed mogelijk, maar het comfort blijft onder alle omstandigheden overeind. Ford biedt met de nieuwe Fiesta een zeer concurrerend, uitstekend totaalpakket.
Stoelen
Het interieur is behoorlijk ruim van opzet, al blijft de lengte beperkt tot 4,04 meter. Vier volwassenen hebben behoorlijk plaats en kunnen voor 303 liter aan bagage meenemen. De gebruikte kunststoffen zijn van een keurig niveau en datzelfde geldt voor de bekledingsmaterialen. De Titanium heeft meer nadrukkelijk gevormde stoelen die een hoog cijfer verdienen voor wat betreft de ondersteuning en het comfort. Verder heeft Ford B&O in de arm genomen voor de ontwikkeling van een specifiek op de vorm van de Fiesta afgestemde geluidsinstallatie.
Prijzen
De prijzen beginnen bij 16.245 euro voor de 70 pk 1.1 Trend. De 1.0 Turbo Titanium komt op 19.545 euro. Hetzelfde bedrag wordt gevraagd voor de ST-Line die meer sportief van inslag is. Voor 500 euro minder is er ook een driedeurs carrosserie. Ford zit nog vol in de opbouw van het leveringsprogramma. Uitbreiding is er in de vorm van de sportieve ST-Line en de luxueuze Vignale. Volgend jaar komt er in de vorm van de Active nog een variant met off-roadaankleding bij.
Conclusie
Ford zet de Fiesta weer meer dan uitstekend op de kaart. Ondanks de grote gelijkenis van de carrosserievorm met het vorige model, zijn er veel slimmigheden in verwerkt. De fijne 1 liter turbomotor zorgt voor prima prestaties bij een keurig gemiddeld brandstofverbruik. Op het gebied van wegligging komt de nieuweling zijn hoge verwachtingen na.