Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_55oikuqfsmrpl7mjimdeb3ecq0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/59e251b956ab6a5fc965039ef1693478a73fc72a): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Notice: unserialize(): Error at offset 4093 of 4096 bytes in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 111
Autotest Kia Stonic


| Door:

Kia Stonic zit er precies tussen in

Is het een hatchback, een crossover of misschien wel een SUV? De nieuwe Kia Stonic is in eerste instantie moeilijk in te schatten. Maar na een uitgebreide test weet LeaseAutoVandaag het antwoord.

Omdat autofabrikanten hun middelen optimaal moeten inzetten loont het de moeite om zoveel mogelijk verschillende modellen te maken op dezelfde basis en met identieke techniek. De nieuwe Kia Stonic heeft een aansprekende, vlotte en moderne uitstraling en doet erg SUV-achtig aan. De auto is qua onderstel gebaseerd op de huidige Kia Rio, maar staat een paar centimeter hoger op de poten. Bovendien is de vormgeving hoekig en stoer en daarmee raakt het model veel autokopers midden in het hart.

Functionaliteit

Het aantal centimeter dat de Stonic hoger op de wielen staat, is auto ook hoger dan de Rio. En dat betekent dat de binnenruimte identiek is gebleven, ondanks enige toename in de lengte. En dat brengt ons al meteen tot de conclusie dat de Stonic een opgeruigde vijfdeurs hatchback is die een andere uitstraling heeft gekregen dan de Rio. De toegenomen lengte laat zich vooral vertalen in een groter bagagevolume en daarmee neemt dus ook de algehele functionaliteit toe.

Bont geheel

Kia heeft alle bekende elementen uit de kast gehaald om de Stonic zijn uitstraling te geven. Brede zwarte randen omkaderen de wielen en lopen langs dorpels en bumpers door. Bij deze topversie worden ook aluminium accenten toegevoegd, onder meer op de dakrails. Het dak kan in een contrastkleur worden gespoten en dat levert samen met de verschillende lakkleuren een bont geheel op. Als de consument z'n best doet, draagt de Stonic beslist bij aan een vrolijker verkeersbeeld.

Kunststof

Het interieur is op enkele kleine details na volledig overgenomen van de Rio. Vooral dashboard en deurpanelen zijn identiek en allemaal gemaakt uit een harde kunststof. Gelukkig zorgen de lederen bekleding en het beklede stuurwiel bij deze duurste ExecutiveLine voor wat extra cachet. Het grote, centrale scherm herbergt alle functie van navigatie tot entertainment en koppeling met de smartphone. Op het stuurwiel worden tal van functies bediend, een aantal zelfs spraakgestuurd.

Motor

De Stonic begint met de 84 pk sterke 1,2 liter 4 cilinder zonder turbo. In dit exemplaar zit de krachtigste benzinemotor, een 1 liter driecilinder met turbo en zodoende een vermogen van 120 pk en een koppel van 175 Nm. Geziien het bescheiden gewicht presteert de Stonic daarmee bovengemiddeld en blijft in de praktijk voldoende spaarzaam. Een gemiddeld verbruik van 1 op 14 is dan het resultaat. De auto accelereert in 10,3 seconden naar de 100 km/h en haalt een top van 184 km/h.

Rijden

Qua onderstel stemt de Kia Rio tot volle tevredenheid en datzelfde kan gesteld worden over de Stonic. Een hoger geplaatste carrosserie zou wat meer instabiliteit moeten vertonen, maar Kia heeft de spoorbreedte zowel voor als achter groter gemaakt en dat lost dit probleem aardig op. Op alle soorten wegdek gedraagt de auto zich prima neutraal en zorgt niet voor onverwachte en onaangename verrassingen. Net als de Rio heeft de Stonic een goedmoedig karakter.

Prijzen

Kia begint de nieuwe Stonic bij 18.995 euro voor de basisversie met de 1,2 liter 4 cilinder. Standaard heeft de EconomyLinie centrale vergrendeling, keyless entry/start, elektrische ramen voor, een start/stop-systeem, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrische spiegels en mistlampen voor. Daar ontbreken toch wel en aantal zaken aan die de moderne automobilist graag heeft. De ComfortLine kost meteen 20.395 euro en biedt een handbediende airco, audio-installatie met Bleutooth en audio-ingangen. Pas een niveau hoger krijgt de Stonic lichtmetalen wielen, navigatiesysteem met groot kleurenscherm en komt dan meteen op 21.595 euro als ComfortPlusLine Navigator. Dat is ook meteen het instapniveau van de 1.0 T-GDi die aldus op 22.995 euro uitkomt en feitelijk de versie is die men moet hebben. Via de DynamicLine komt de auto op deze ExecutiveLine die onder meer met leer en volautomatische klimaatbeheersing en 17 inch wielen uitkomt op 25.495 euro. Dat is veel geld, het bedrag ligt heel dicht tegen een middenklasse SUV. Alhoewel, de even zo rijk aangeklede Kia Rio vijfdeurs ExecutiveLine kost ook al 23.735 euro.

Conclusie

De nieuwe Kia Stonic is een origineel ogende auto met stoere details. Het model wekt de indruk een SUV te zijn, maar is niet meer dan een hatchback die wat hoger op de poten staat. Prijstechnisch is de Stonic beslist geen goedkope aanbieding, maar consumenten betalen graag meer voor een auto die er goed uitziet en dat doet de deze Kia beslist.

 

Lease de Kia Stonic 5d

Kia Stonic 5d
Kia Stonic 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_55oikuqfsmrpl7mjimdeb3ecq0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0