| Door:

Slimme stemassistent van Bosch

Op de CES in Las Vegas laat Bosch een slimme stemassistent zien die een einde moet maken aan de grote hoeveelheid knoppen in de moderne auto.

Bosch bedacht een stemassistent die als een passagier met de auto meereist. Deze technologie moet de bestuurder minder afleiden, waardoor deze zich beter op de primaire taak kan richten. In moderne auto's zitten veel knoppen of een oneindig aantal menustructuren op het navigatiescherm. De assistent van Bosch draagt op dit moment de naam Casey.

Accenten

De huidige stemgestuurde functies werken volgens een strikte menustructuur die op het centrale scherm kan worden afgelezen. En dat geeft juist weer die ongewenste afleiding. Het knappe is dat de stemherkenning van Bosch zover gaat dat de bestuurder een normale vraag kan stellen, zoals men dat gewend is in een gesprek met iemand anders. Zelfs accenten en dialecten worden begrepen.

Buitenland

Het systeem werkt slim en is zelf lerend. Een voorbeeld. Als de bestuurder aangeeft zijn collega Paul te willen bellen, herleidt Casey overdag dat het telefoonnummer op kantoor moet worden gebeld en in de avonduren of het weekend zijn privénummer. Is men in het buitenland dan kan men een navigatiebestemming ook roepen in de taal van het land zonder de taalinstelling te hoeven veranderen.

Tunnels

Casey assisteert altijd, ook als er in tunnels of op afgelegen gebieden geen dataconnectie is. Overigens, de naam Casey is een voorbeeld. De gebruiker mag zijn assistent een eigen naam geven. In totaal spreekt het systeem 30 verschillende talen, heeft 44 vrouwenstemmen en 9 mannenstemmen. Het wordt in werking gesteld door simpelweg de naam van de assistent te roepen. Ook hoeft niet op een pieptoon gewacht te worden.

Tags