| Door:

Lichter, kleiner en ruimer: de Cadillac XT5

Een crossover van Cadillac die het op moet gaan nemen tegen auto's als de Audi Q5, Mercedes-Benz GLC en de BMW X3. Maak kennis met de XT5.

Ook naar Europa

De XT5, de opvolger van de SRX, wordt in eerste instantie op de Amerikaanse markt gelanceerd. Daar zorgt de 3,6 liter V6 die we ook kennen uit de ATS en CTS voor de aandrijving. Op andere markten gaat hij ook geleverd worden met de bekende 2,0 liter viercilinder turbomotor. Standaard is de XT5 voorwielaangedreven, net als de nieuwe grote sedan, de CT6. Optioneel wordt hij ook geleverd met vierwielaandrijving.

XT5

De XT5 is gebouwd op een compleet nieuw platform. Hij is volgens Cadillac maximaal 126 kg lichter dan de SRX, waarmee het leeggewicht zo rond de 1.850 kg zal komen te liggen. Het lichtere gewicht, maar vooral de stijvere carrosserie komen volgens Cadillac de rijeigenschappen flink ten goede. De binnenruimte is ondertussen ook flink verbeterd, vooral voor achterpassagiers, die nu 8,1 centimeter meer beenruimte hebben dan in het vorige model, terwijl de XT5 zowel smaller, lager als korter is dan de SRX. De materialen zijn ook verbeterd volgens Cadillac. 

Techniek

De XT5 krijgt standaard een nieuwe achttraps automaat mee, die - voor het eerst in een Cadillac - elektrisch aangestuurd wordt. Kies je voor een vierwielaangedreven variant, dan is de aandrijving voor de achterwielen ook uit te schakelen om brandstof te besparen. Cadillac levert de XT5 ook met een nieuwe versie van het CUE infotainmentsysteem, waarmee de auto een rijdende 4G Hotspot wordt, maar ook Apple CarPlay en Android Auto ondersteuning krijgt. De achteruitrijcamera toont de beelden trouwens niet in het scherm in het midden, maar in de achteruitkijkspiegel. Optioneel is ook een full-colour head-up display leverbaar.

Zomer 2016

De XT5 moet in de zomer van 2016 leverbaar worden in Europa. Tegen die tijd verwachten we ook de prijzen.

Tags