Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/eea515bc8c8de0b20d9a7debcf3063929ade43c4): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Leaseautotest Renault Talisman Estate dCi 110


| Door:

Renault Talisman Estate groots in comfort en dynamiek

De Renault Talisman staat er niet alleen voor. Hij krijgt vanaf nu gezelschap van de Talisman Estate en die biedt nog meer ruimte. Hebben de Fransen nu een ijzersterk aanbod in de strijdlustige middenklasse?

Ergonomie/Ruimte

De designtaal van Renault blijkt goed samen te gaan met ruimte en praktisch gemak. De Talisman is erg ruim voor- en achterin en behoort ook qua bagageruimte (572-1681 liter) tot de grootste in zijn klasse. Met de handsfree te bedienen achterklep en de keyless sleutelkaart op zak wordt instappen of inladen ook heel makkelijk; een voetbeweging onder de achterklep of het aanpakken van de handgreep is voldoende. De Talisman sluit zichzelf af zodra je bij de auto wegloopt. Daar kunnen veel merken nog een voorbeeld aan nemen. Sowieso zit de Talisman vol handige snufjes die de auto modern maken. Lees er hier meer over.

Op ergonomie binnenin zou Renault nog iets kunnen studeren. De keuzeschakelaar van de cruise control en limiter zit op een onhandige plek bij de middenarmsteun; dit had op het stuur gemoeten. Wie stuurverwarming bestelt op de luxere Initiale Paris vind het knopje laag achter het stuur. De bediening voor het infotainmentsysteem R-Link 2 kan via het scherm of met een draaiknop die omringd is door een paar basistoetsen; dat werkt prettig. Fysieke knoppen om volume en zenders in te stellen vind je achter het stuur aan een satelliet en niet op het stuur. Anders dan anders, maar het went wel. Daar weten ze bij Peugeot ook alles van.

Uitvoeringen

De Talisman staat in de showroom als sedan en stationwagon. Van beide carrosserievarianten levert Renault de uitrustingniveau's Life, Zen, Intens en Initiale Paris. Die laatste heeft alle luxe maar komt niet als TCe150 of dCi 110 maar alleen met de TCe 200, dCi 130 en dCi 160. Prijzen beginnen bij 31.790 euro en dat is 1200 euro hoger dan de Talisman sedan. De door ons gereden Talisman Estate dCi 110 Intens kost 36.290 euro en dan krijg je ook 4Control vierwielbesturing, wat een bijzonder prettige toevoeging is voor de comfortabele en sportieve rijder. Lees hier meer over de vierwielbesturing. Zakelijk gezien is de dCi 110 interessant vanwege zijn 21% bijtelling in 2016. Dat geldt ook voor de versie met EDC-automaat. De benzinevarianten van de Talisman hebben standaard een EDC-automaat met dubbele koppeling. Als speciaal introductie-aanbod biedt Renault het Pack Easy Park Assist voor 495 euro, waarbij de uitvoering Intens als extra een achteruitrijcamera krijgt, evenals in- en uitparkeerhulp, de handsfree achterklep, dodehoekdetectie en parkeersensoren voor. In principe biedt de Intens-uitvoering al veel courante luxe zoals 18 inch lichtmetaal, LED-koplampen en navigatie. Met een paar andere pakketten is deze uitvoering bijna net zo luxe uit te voeren als de Initiale Paris. Bekijk hier verder de uitrusting en prijzen.

Infotainment

Zoals gebruikelijk in deze klasse komt navigatie vanaf de instapuitvoering niet standaard mee. De uitvoering Zen heeft bij Renault al wel R-Link 2 navigatie en op onze Intens prijkt grotere 8.7 inch scherm in staande positie. Na korte gewenning aan de interface blijkt het systeem handzaam en snel genoeg in omgang. Onderweg is het soms raadzaam om de draaiknop in de middentunnel te gebruiken, zodat je niet per ongeluk een verkeerde toets indrukt. Een paar kleine vertaalfoutjes, vreemde afkortingen en ongelukkig verstopte manier om van muziekbron te wijzigen mogen de pret niet drukken. 

Concurrentie/vergelijking

De concurrentie van de Talisman is ook ruim en luxe, maar zoals gezegd zijn de meeste duurder. Ford komt met de Mondeo Wagon Lease Edition 1.5 TDCi a 35.300 euro flink in de buurt qua prijs en uitrusting, net als Skoda met de Superb Combi 1.6 TDI Business die ook 35 mille kost. Peugeot heeft de 508 SW met BlueHDi 120 Blue Lease om de Fransoos op zijn hielen te zitten. Opel doet dat met de sterkere Insignia Sports Tourer Business+ 1.6 CDTi. Een Volkswagen Passat 1.6 TDI is altijd duurder maar de Duitser slaat terug met een uiterst competitieve leaseprijs. En dit jaar blijft de Passat Variant GTE plug-in hybride met 15% bijtelling in de picture.

Conclusie

Renault schiet raak met de Talisman op het gebied van ruimte, bijtelling, uitrusting en finesse. De Estate komt zowel praktisch, comfortabel en modern uit de hoek en dat maakt de Fransoos een sterke allrounder in dit segment. Met 4Control vierwielbesturing scoort de Talisman extra punten voor de veeleisende dynamische rijder. Zelfs voorzien van de bescheiden dCi 110 levert dat extra rijplezier op.

Lease de Renault Talisman estate 5d

Renault Talisman estate 5d
Renault Talisman estate 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0