Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_e8tb8qols2au5inte6v2jck8r5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/6061f90beadf7b94aef0fa4c0a7033c6c9911191): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Jaguar F-Type SVR als leaseauto


| Door:

Dik leasen: de Jaguar F-Type SVR

Bij het kiezen van een leaseauto hoef je echt niet per se op de geijkte modellen uit te komen. Hier een voorbeeld in de vorm van de Jaguar F-Type SVR Coupe. ‘Wie heeft de leukste leaseauto’ win je er al gauw mee, maar hoe bevalt ie verder?

Ergonomie/Ruimte

Achter het stuur hebben we snel een goede zitpositie gevonden. Je zit wat onderuit in de kuipstoel, een goede houding die ook past bij het soort auto. Op comfort gerichte mensen zouden de stoelen wat hard kunnen vinden, maar comfort is niet de grootste pijler van de SVR. Daarvoor kun je beter een treetje lager in de F-Type-range winkelen. Hoofd- en schouderruimte zijn ondanks het lage dak prima. Een achterbank is er uiteraard niet, dus dat onderdeel kan weggestreept. Een bagageruimte is er wel en die is nog best goed bruikbaar. De bagageruimte meet 407 liter en ondanks dat de ruimte door de coupélijn vrij plat is, is hij goed bruikbaar. Een beetje golfset past er bijvoorbeeld in, mits diagonaal geplaatst. Een praktisch puntje is dat de lage daklijn ook voor een lage voorruit zorgt. Daardoor vallen stoplichten soms net achter het dak weg. Het panoramadak van ons testexemplaar bood daarbij geregeld uitkomst, want eveneens door dat lage dak kon je daardoor juist wel naar het stoplicht kijken. Dan kun je toch nog zien wanneer het groen is en je er vandoor kunt knallen.

Infotainment

Het infotainment is bekend uit de andere modellen van Jaguar-Land Rover. De Range Rover heeft bijvoorbeeld hetzelfde systeem. De verschillende redactieleden hadden wat wisselende ervaringen met het systeem, maar over het algemeen werkt het goed. Zonder (al te veel) zoeken heb je gevonden wat je zocht. Het Meridian Sound System hebben we nauwelijks getest, we hadden genoeg aan de mooie soundtrack van de V8. Uit andere JLR-producten weten we dat de geluidskwaliteit goed is.

Uitvoeringen

Zoals dat wel vaker is bij sportwagens, hoort bij iedere motor een andere uitvoering. Het aanbod begint bij de ‘gewone’ F-Type met V6, naar keuze handgeschakeld (zesbak) of met (achttraps)automaat. Ook de F-Type S, die een treetje hoger op de ladder staat, heeft een V6, maar wel met meer pk’s. Ook die is naar keuze handgeschakeld of uitgerust met een automaat. Wel heb je hier nog de extra keuze voor vierwielaandrijving, dat er alleen is in combinatie met de automaat. Het een na krachtigste model is de F-Type R, die een V8 heeft die altijd is gekoppeld aan een automaat. De keuze bestaat hier uit achter- of vierwielaandrijving. De door ons geteste F-Type SVR is het topmodel, dat altijd vierwielaandrijving en een automaat heeft.

De prijzen van de F-Type beginnen bij 94.650 euro voor de ‘standaard’ F-Type Coupe met automaat. Voor een handgeschakelde F-Type betaal je minimaal 108.750 euro. Aan rijmodi biedt het ‘basismodel’ een Dynamic-modus en verschillende rijmodi voor verschillende weersomstandigheden. Aan rijhulp- en veiligheidssystemen heeft de F-Type onder andere standaard Dynamic Stability Control, Emergency Brake Assist, Electronic Brake-force Distribution en Pedestrian Contact Sensing met opverende motorkap en voetgangersairbag bij een daadwerkelijke aanrijding. Starten gaat altijd keyless en om diefstal te voorkomen is de auto altijd uitgerust met alarm.

De overige standaarduitrusting is ook uitgebreid, met onder andere een actieve sportuitlaat, uitklapbare achterspoiler, ruitenwissers met regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, zesvoudig verstelbare stoelen, USB-aansluiting en voedingscontact, 8-inch touchscreen en Jaguar Sound System. Het topmodel SVR is leverbaar vanaf 199.750 euro en voegt de laatste zaken aan de standaarduitrusting toe. De Convertible kost altijd 7.100 euro extra.

Vergelijk/concurrentie

De Porsche 911 en Mercedes-AMG GT zullen de belangrijkste concurrenten zijn. Uit de Mercedes-stal kun je ook de SL tot de concurrentie rekenen. Je kunt ze rationeel tegenover elkaar zetten en dan is de Mercedes SL de beste allrounder in combinatie met de prijs. Het imago van ‘de 911’ is echter zo sterk dat vele harten in die showroom sneller gaan kloppen. Het voordeel van de F-Type is dat deze in basisprijs lager geprijsd is en ook al bakken rijplezier biedt, met vriendelijkere optieprijzen. Ook als het op de soundtrack aan komt, heeft de F-Type met V6 al een fun factor... In deze sportautoklasse speelt kiezen met het hart echter een grotere rol dan bij de gemiddelde auto. In dit geval kies je de auto die het beste bij je past, die het mooist vindt of wat jouw aankoopargument ook is. De Jag is in ieder geval rebelser van aard en die vind je niet op iedere straathoek in een chique wijk. Nog niet…

Conclusie

Bijtellingsvoordeel scoren kun je met de F-Type SVR wel vergeten, maar met de nieuwe 2017-regeling wordt dat toch al lastig. De F-Type SVR kies je vooral als leaseauto omdat het voordeliger kan zijn dan koop. Daarnaast, het wedstrijdje ‘leukste leaseauto van de parkeerplaats’ is maar moeilijk te verliezen…

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_e8tb8qols2au5inte6v2jck8r5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0