| Door:

De Hyundai Ioniq: welke nemen?

Een nieuwe speler in de hybride- en EV-markt is Hyundai met de nieuwe Ioniq. Gaat het de Koreanen lukken om op te boksen tegen de gevestigde concurrentie? Om dat uit te zoeken gingen we een blokje om met zowel de Electric als de Hybrid.

Ergonomie/Ruimte

Om het milieubewuste thema verder door te trekken, bestaan verschillende materialen van het interieur voor een opvallend groot deel uit suikerriet en houtzaagsel. De bestuurdersstoel schuift automatisch naar voren zodra je zit en je het portier dichtdoet. Open je het portier om weer uit te stappen, dan schuift de stoel naar achteren. De stoel zit prima en biedt voldoende steun. Het zicht naar achteren is wel wat beperkt, maar nog wel voldoende. In de achteruitkijkspiegel deelt de spoiler je beeld op in tweeën, maar doordat hij vrij dun is blokkeert hij je zicht nauwelijks.

De inhoud van de bagageruimte van de Ioniq Electric meet 213 liter. Bij de Hybrid heb je beduidend meer ruimte, want dan raak je 550 liter aan bagage onder de achterklep kwijt. Ook heeft de Hybrid in tegenstelling tot de Electric een neerklapbare achterbank, waarmee je de bagageruimte vergroot tot een riante 1505 liter.

Infotainment

Het infotainment werkt op zich goed, maar we hadden er op de een of andere manier wel wat moeite mee om te vinden hoe je inzoomt op de navigatiekaart. Verder zijn de graphics van de menu’s simpel maar juist daardoor goed en je loopt er makkelijk doorheen. De navigatie kan ook de dichtstbijzijnde laadstations op je route weergeven. Als je ze selecteert, navigeert de auto je ernaartoe. Heel handig. Wel is het zo dat de meeste apps vaak meer up to date zijn, iets dat Hyundai zelf ook al toegaf.

De weergave van de achteruitrijcamera is wel een beetje simpel. Het is niet het meest scherpe of duidelijke beeld dat er is en hetzelfde geldt voor de aanduiding van de afstand tot objecten. Daardoor hebben we toch vooral geparkeerd op de ‘ouderwetse’ manier, waarbij we alleen de ramen en de spiegels gebruikten. De camera is eigenlijk alleen gebruikt voor het laatste stukje, om te kijken hoe ver we nog achteruit tot de muur of andere auto konden rollen. Daarvoor werkt de camera goed.

Uitvoeringen

De prijzen van de Electric beginnen bij 32.280 euro voor de Electric Comfort. Wil je er een laadpakket bij, dan kost dat 2.500 euro extra. Standaard is de Ioniq Electric voorzien van onder andere DAB+-radio, Infinity Sound System met zeven speakers en een subwoofer, een lichtsensor, Advanced Smart Cruise Control en achteruitrijcamera. De Ioniq Electric Premium is de ander elektrische optie en die is er vanaf 38.478 euro. De Premium is alleen leverbaar met laadpakket en aan standaarduitrusting komen er onder andere rijstanden (Eco, Normaal en Sport) en Lane Keeping Assist System bij. Bestel je voor 450 euro ook het Onderweg-laadpakket bij je Ioniq, dan krijg je er een laadpas bij met 500 euro tegoed voor Fastned-stations.

De voordeligste Ioniq is echter de Hybrid i-Motion, met een vanafprijs van 22.833 euro. Daarvan is de standaarduitrusting grotendeels gelijk aan die van de Electric Comfort, maar met aanvulling van automatische airco met twee zones en Autonomous Emergency Braking met voetgangersherkenning. Voor 26.333 euro heb je de Hybrid Comfort, die de standaarduitrusting uitbreidt met het genoemde Infinity Sound System, navigatie met 8-inch scherm en Bi-Xenon-verlichting. Het opmodel is de Hybrid Premium, die de standaarduitrusting nog weer verder uitbreidt met de mogelijkheid van draadloos opladen van de smartphone, lendensteunen voor de bestuurder en een schuif-/kanteldak. De Hybrid Premium staat in de prijslijst voor 28.833 euro. Als je er snel bij bent, kun je voor dezelfde prijs nog de Hybrid First Edition bestellen. Dan krijg je aan extra uitrusting ook nog de parkeersensoren achter en cruise control met snelheidslimiet erbij, naast de overige standaarduitrusting uiteraard.

Vergelijk/concurrentie

De concurrentie voor de Ioniq Electric en Ioniq Hybrid overlapt deels, maar als je een scheiding maakt, dan kom je voor de concurrentie voor de Hybrid al gauw uit bij de Toyota Prius en Auris Hybrid. Veel andere ‘gewone’ hybrides zijn er namelijk niet meer, aangezien verreweg de meeste merken op plug-in hybrides focussen. Als je wat minder kijkt naar de aandrijving, dan kun je ook alle C-segmenters met een automaat meenemen. Dat is al een grotere groep, waarbij Hyundai met de i30 zelf een van de voordeligste biedt.

De Ioniq Electric zal het met zijn volledig elektrische aandrijflijn op dit moment vooral moeten gaan opnemen tegen de Nissan Leaf en Volkswagen e-Golf. De BMW i3 niet zozeer, want die zit in een iets hogere prijsklasse. Binnenkort komt er nog een belangrijke tegenstander bij in de vorm van de Opel Ampera-e. Volgende week wordt die auto voor het eerst ‘live’ gepresenteerd, maar de auto is al veelbelovend. In de nabije toekomst verwachten we geen verdere nieuwe concurrenten op EV-gebied.

Conclusie

De Hyundai Ioniq is een praktische en best betaalbare auto in het hybride en EV-segment. De bestaande concurrentie, met als belangrijkste de Toyota Prius, zal zeker wat gaan merken van de komst van de Ioniq. De Ioniq biedt een prima uitrusting voor zijn prijs en in het geval van de EV is de actieradius groot zat voor het gemiddelde woon-werkverkeer.

Tags