Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/233df5734eed9a4485638b9ed7930cd63c6339ef): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Rijtest: Compact en sportief: 2016 Peugeot 108 GT-Line


| Door:

Compact en sportief: Peugeot 108 GT-Line

Peugeot doet goede zaken met de 108 en biedt de auto sinds een tijdje ook aan als GT-Line. Komt er behalve sportieve looks ook nog een sportiever rijgedrag mee? Wij zochten het uit met een rijtest.

Ergonomie/Ruimte

De Peugeot 108 mag dan een compact stadsautootje zijn, in het interieur zijn volwaardige stoelen te vinden. Die stoelen zitten comfortabel en bieden voldoende steun. De hoofdsteunen vóór vormen één deel met de rugleuning. Dat ziet er lekker sportief uit en ondanks dat de hoofdsteunen daardoor niet verstelbaar zijn, wordt je hoofd altijd goed ondersteund. Het goede zitcomfort, samen met het feit dat je vrij ver van de voorruit zit, zorgt ervoor dat de auto van achter het stuur niet klein overkomt. Het stuur is alleen in hoogte te verstellen. Het stuur zou misschien nog iets dichter bij de bestuurder mogen staan, maar zo is er ook prima mee te leven.

Aan been-, hoofd- en schouderruimte is voorin meer dan genoeg. Achterin is dat een ander verhaal. In de breedte is er wel genoeg ruimte, maar de benen komen dat al gauw te kort. Als je met 1 meter 80 ‘achter jezelf’ wil zitten dan kan dat als het moet, maar echt een prettige zithouding is dan lastig te vinden. Dat komt ook door het gebrek aan hoofruimte. Door het holle dak achterin heeft je hoofd nog wel enige ruimte, maar rechtop zitten kunnen we niet. Iets onderuit zitten gaat lastig vanwege het tekort aan beenruimte. De achterbank is al met al dus vooral voor kinderen, of het moet echt een kort ritje zijn. Dat terwijl het voorin ook op langere ritten goed uit te houden is.

De achterbak is met 196 liter niet heel riant, maar prima voor de boodschappen. Moet er toch een keer iets groters mee, dan kan de bagageruimte tot 868 liter worden vergroot door de achterbank neer te klappen. De ruimte voor het reservewiel onder de dubbele kofferbakbodem is bij de testauto leeg. Desgewenst kan daar dus ook nog relatief veel bagage worden weggestopt.

Infotainment

Het infotainmentsysteem in de testauto is voorzien van een zeer irritant piepje, dat iedere keer klinkt als iets op het scherm wordt aangeraakt. Dat piepje is direct uitgezet. Verder is het infotainment speels en leuk vormgegeven. Naar enkele functies moet nog wel even worden gezocht. Over het algemeen werkt alles echter prima en de meest gebruikte functies zijn gewoon zo gevonden. Naar wens hebben de menu’s vloeiende overgangen. In de geteste uitvoering is radio en navigatie geïnstalleerd in het systeem zelf, dus daar hoeft de smartphone niet bij te assisteren. Bij het standaardsysteem uit andere uitvoeringen moet dat wel.

Uitvoeringen

Het aanbod van de Peugeot 108 begint bij de Access, die alleen leverbaar is met 1.0 e-VTi 68 met handgeschakelde vijfbak. De Access is er vanaf 11.619 euro. Daarboven volgt de Active, die vanaf 12.679 euro in de prijslijst staat. Die heeft dezelfde motor, optioneel ook met automaat. De Allure staat daar weer boven en heeft dezelfde motorenopties. Als vijfdeurs kan de Allure ook met 1.2 PureTech 82 worden besteld. Boven de Allure staat de Collection, die er alleen is als vijfdeurs en met 1.0 e-VTi 68. De vanafprijs van die uitvoering bedraagt 15.209 euro. De prijslijst wordt afgesloten door de geteste GT-Line, die er is vanaf 17.119 euro en altijd de 1.2 Puretech 82 onder de kap heeft. Schakelen door de vijf verzetten gaat bij de GT-Line altijd handmatig.

Naast deze uitvoeringen staat tot slot nog de 108 Top! met te openen stoffen vouwdak in de optielijst. Die uitvoering is leverbaar voor vrijwel alle uitrustingsniveaus, behalve de Access en de GT-Line. Daarentegen kan de Roland Garros-uitvoering alleen in combinatie met de Top! worden besteld. De Top! Roland Garros is er alleen als vijfdeurs en heeft een vanafprijs van 17.469 euro.

Vergelijk/concurrentie

Samen met de Volkswagen Up is de Peugeot 108 een populaire (private) leaseauto. Uit eigen huis krijgt de 108 concurrentie van zijn broertjes Citroën C1 en Toyota Aygo. Technisch zijn die auto’s gelijk, maar je ziet toch dat de Peugeot duidelijk beter verkoopt. Naast de Up komt de grootste concurrentie van de Peugeot uit Aziatische hoek, met de Kia Picanto en Hyundai i10 voorop. De Fiat Panda is in principe ook vergelijkbaar, maar die verkoopt beduidend minder. Uit Frankrijk komt tot slot nog de vrolijk vormgegeven Renault Twingo. Qua formaat hoort diens neefje Smart Forfour ook in dit rijtje thuis, maar de hogere prijs van die auto maakt hem minder relevant als concurrent voor de 108.

Conclusie

De Peugeot 108 weet als GT-Line rijplezier te combineren met praktisch gebruiksgemak. Het is daarnaast een voordelige private leaseauto en dus zeker het overwegen waard voor wie in de markt is voor compact en betaalbaar vervoer. De auto verkoopt nog altijd goed en dat is zeker niet voor niets.

Lease de Peugeot 108 3d

Peugeot 108 3d
Peugeot 108 3d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0