Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_k1dhn69up2ucu3k657nhrrgj61, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68
Nissan Micra rijimpressie


| Door:

Nissan Micra met onderscheidend vermogen

Nissan maakt zich klaar voor het terugveroveren van een eigen positie in het B-segment. De nieuwe Micra is er helemaal klaar voor. LeaseAutoVandaag reed ermee in de omgeving van Dubrovnik.

Om op te vallen tussen een veelheid aan concurrenten geeft Nissan aan de vijfde generatie Micra een zeer onderscheidende carrosserievorm mee. Strak gesneden, met spannende lijnen zorgt het model dat hoofden draaien. Een goed begin voor een herovering van een hoge positie in deze klasse.

Ergonomie/Ruimte

Waar de bestaande Micra qua formaat een tussenmodel was, groeit de nieuwe Micra met een lengte van 4 meter weer naar een volwassen niveau. De ontwepers hebben er alles aan gedaan om vier volwassenen genoeg ruimte te bieden. Daarnaast kan er ook voor minimaal 300 liter aan bagage worden meegenomen. Uitbreiden is mogelijk door het in delen neerklappen van de achterbank. De stoelen hebben nadrukkelijk opstaande randen waardoor ze bestuurder en bijrijder ook bij sportieve capriolen goed op hun plaats houden. De verschillende bedieningsorganen zijn logisch geplaatst, waardoor het met de ergonomie aan boord van de Micra wel snor zit. Ondanks dat de Micra in dezelfde fabriek wordt gemaakt als de Renault Clio en Zoe, zijn er in het interieur geen duidelijke overeenkomsten te vinden. Nissan voegt felle kleuren aan het interieur toe, als de koper hier tenminste voor kiest. Feloranje, helderblauw of bordeauxrood in combinatie met leer zijn de voorbeelden. Dat alles maakt de Micra tot een spannende verschijning die net snel zal gaan vervelen.

Infotainment

De mogelijkheden van het infotainmentsysteem variëren met het uitrustingsniveau. De meest complete versie heeft een 7-inch beeldscherm dat mooi in de accentbalk van het dashboard verzonken ligt. Navigatie hoort er vanzelf bij in dat geval. Aan de duurste Tekna koppelt Nissan zelfs een Bose Personal Sound System dat door de specialist specifiek voor de Micra is samengesteld. Het is een beetje vreemd dat deze voorziening vooral aan de bestuurder heeft gedacht. In de portieren zitten de basboxen, in de A-stijlen de tweeters, terwijl in de hoofdsteun ook nog eens twee luidsprekers zijn opgenomen voor een optimaal 3D geluidseffect. En de bijrijder dan of de passagiers achterin? Die komen er duidelijk minder vanaf. De verschillende instelmogelijkheden tillen de beleving wel naar een hoger niveau. Apple Car Play is ook van de partij, maar de verbindingsmogelijkheid met Android wordt niet genoemd.

Uitvoeringen

De vijf verkrijgbare uitrustingsvarianten zijn niet met alle motoren te combineren. De Visia heeft bijvoorbeeld geen airconditioning, daarvoor moet de Visia+ worden gekocht. Het prijsverschil daarvoor bedraagt 1.200 euro. De instapprijs bedraagt 15.190 euro. De meerprijs voor de turbomotor ligt op duizend euro en daardoor kost de IG-T 90 Visia+ 17.390 euro. Twee stapjes hoger staat de N-Connecta op het programma en Nissan Nederland verwacht van die uitvoering de grootste aantallen te gaan afzetten. Voor 19.390 euro biedt deze versie onder andere het 7-inch infotainmentsysteem met navigatie en DAB radio, maar ook 16 inch lichtmetalen wielen, automatische airco, inklapbare buitenspiegels, lederen stuurwiel en mistlampen. Diverse elektronische veiligheidssystemen alsmede het Bose Persoanl Sound System horen standaard bij de Tekna inclusief 17-inch wielen. Met de turbobenzinemotor kost deze versie 20.690 euro. Daarnaast heeft Nissan voor de nieuwe Micra een speciale Business-uitvoering voor de leasemarkt. Die is gebaseerd op de N-Connecta en wordt aangevuld met een paar optiepakketten. Kijk op de leasevergelijker en stel zelf een Nissan Micra samen.

Vergelijking/concurrentie

Waar de vierde Nissan Micra tussen het A- en B-segment in stond, doet de vijfde oplage weer serieus mee tussen concurrenten als de Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Renault Clio en Peugeot 208. Het merk richt zich daar ook duidelijk op. De Micra biedt voldoende onderscheid in zijn vormgeving om op zichzelf te staan en niet trendvolgend te zijn. De Micra heeft ook een dynamische onderstelafstemming waardoor de auto sportief kan worden bereden. Als de aangeklede varianten van al deze auto's met elkaar worden vergeleken, loopt de Micra prijstechnisch keurig mee.

De spannend gelijnde, nieuwe Nissan Micra brengt het merk weer terug in de voorste gelederen van het compacte B-segment. De auto scoort eigenlijk op alle vlakken, zowel vormgeving, inrichting, motoren als rijgedrag. Fraaie materialen in het interieur geven de auto bijna een premium gevoel.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_k1dhn69up2ucu3k657nhrrgj61, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0