Opel nestelt zich met Ampera-e onder de elektroauto’s
Een volledig elektrische auto die 520 kilometer ver komt op een volle lading. Een utopie? Op dit moment wel, maar toch scoort de Opel Ampera-e niet gek met zijn daadwerkelijke actieradius.
De naam Ampera wordt door Opel al enige tijd gevoerd. De eerste generatie reed bijna volledig elektrisch, maar had een compacte benzinemotor achter de hand om na zo’n 50 kilometer stroom op te wekken om verder te komen. De nieuwe Ampera-e is een auto met een totaal andere achtergrond, deze rijdt namelijk wel louter elektrisch.
Amerika
Chevrolet ontwikkelde de Bolt, een voor Amerikaanse begrippen compacte vijfdeurs met de uitstraling van een Europese ruimtewagen. Opel liep in deze ontwikkeling mee, wijzigde wat kleine zaken en plakt er de naam Ampera-e op. Dat betekent dat dit model in Amerika wordt gebouwd. Met een lengte van 4,16 meter komt het nieuwe model compact over. In het design zijn elementen te vinden die keurig in de huidige lijn van Opel passen en daarom is het met enige trots dat het Duitse merk er zijn Blitz-logo op plakt. Dat de Ampera-e een soort van ruimtewagen is, is niet vreemd. De meest optimale plek voor de batterij is namelijk onder de wagenvloer, waardoor het zwaartepunt lekker laag wordt gehouden. Als men binnen een beperkte lengte dan voldoende interieurruimte wil hebben, moet een fabrikant de hoogte in. Die hogere koets heeft ten opzichte van het gewicht van de batterij een te verwaarlozen invloed op het zwaartepunt. En dat is tijdens het rijden met de Ampera-e goed te merken. De auto ligt uitermate stabiel op de weg, dat mag ook wel bij een fors gewicht van 1.691 kg. En mocht de Opel iets uit zijn koers raken, dan staat de elektronica klaar om de auto weer in het gareel te krijgen. Dat gebeurt niet zelden vergezeld van piepjes, belletje en stemgeluid.
Actieradius
De elektromotor is van het krachtige soort. Die levert een vermogen van 204 pk en een koppel van 360 Nm. Geen probleem om bijna de prestaties neer te zetten van de sportwagen. Dat lijkt allemaal wat teveel van het goede. Want hoe vlotter de auto van z’n plek gaat, hoe minder stroom overblijft om ver te komen. Opel dicht de auto volgens de NEDC-norm een actieradius toe van 520 kilometer, maar dat wordt in de praktijk bij lange na niet gehaald. Volgens een andere meetmethode komt het merk op een meer realistische 380 kilometer uit. Tijdens de kennismaking in een nog wat kil aanvoelend Noorwegen behoorde ook dat niet tot de mogelijkheden. Die moeten eerder in de richting van 330 kilometer worden gezocht. Dat is desalniettemin een opbrengst waar de gemiddelde Nederlander prima mee vooruit kan. De auto kan maximaal met 50 kWh worden geladen en dan is de batterij in een goed uur voor zo’n 80 procent weer vol. Gecombineerd met de lunch wordt het daadwerkelijk rijbereik per dag dus flink groter.
De elektromotor laat zich niet hoor waardoor de voorwaarden voor rust in het interieur zijn geschapen. Dat heeft wel als keerzijde dat alle andere geluiden veel meer opvallen. Een wat grof wegdek laten de banden dan flink van zich horen.
De relatief hoge zitpositie en een aardig glasoppervlak brengen een goed overzicht met zich mee en dat is vooral rijdend in stadsverkeer een groot voordeel. Bij achteruit rijden springt de camera aan.
Infotainment
Het is goed te merken dat de Opel Ampera-e een Amerikaanse auto is. Dat betekent dat alle denkbare elektronische voorzieningen aanwezig zijn. De auto heeft twee schermen. Direct achter het stuur zit het digitale instrumentarium waarmee niet geprobeerd is de layout op een traditioneel dashboard te laten lijken. Daarom is het af en toe best zoeken om de gewenste informatie vlot af te lezen. Alles wat te maken heeft met verbruik en rijbereik vindt de bestuurder recht voor zich. Op het fors uitgevallen scherm boven de middenconsole kunnen alle andere functies worden gevonden inclusief de klok die achter de stuurrand verdwijnt. Het systeem kan worden gekoppeld via Apple Car Play waardoor bijvoorbeeld het navigatiesysteem van de iPhone wordt gebruikt. Ook dat is in het begin even zoeken, maar werkt al snel vertrouwd.
Opel lanceert de Ampera-e vanaf 40.995 euro en dat lijkt een forse prijs. Duurder dan een aantal andere elektrische auto’s die echter een wat minder groot bereik hebben. De berijder maakt deze prijs niets uit, die krijgt slechts 4 procent van dit bedrag bij het inkomen opgeteld. Dus wie een auto van de zaak rijdt en met een dikke 300 kilometer per dag uit de voeten kan, die is prima uit met de Opel Ampera-e. Opel verwacht al snel levertijden te zullen krijgen. Vanaf deze zomer staat de auto bij de dealer waarna uitlevering in het najaar begint.
Conclusie
Met de Ampera-e zet Opel weer een stapje verder in de ontwikkeling van de elektrische auto. De krachtige motor zorgt voor verrassende prestaties, maar wie dat regelmatig probeert, haalt bij lange na niet de beloofde actieradius. Regeren is vooruitzien en rijden met een elektrische auto vraagt gewoon wat meer planning. Ook bij de Ampera-e.