Seat Leon maakt zuinige beloftes waar
Jaren terug was een extra zuinige instapversie van een bepaald model een uitgeknepen auto waarbij goede prestaties helemaal onderaan de prioriteitenlijst stond. Dat is inmiddels wel anders, zo bewijst Seat met de gefacelifte Leon 1.0 EcoTSI.
Wat er valt te faceliften aan een vijfdeurs hatchback die krap vijf jaar op de markt is, dat is de grote vraag. De ontwerpers hebben alleen kleine wijzigingen doorgevoerd aan de koplampen, grille en de indeling van de voorbumper. Hier en daar wat andere kleuren en wielen en klaar is het. Althans zo lijkt het.
Brede overkapping
Het interieur, zijn daar grote veranderingen te zien? Ook niet echt. Het dashboard met zijn brede overkapping oogt nog steeds modern. Alleen omvat het digitale scherm boven de console de laatste elektronische snufjes en verbindingsmogelijkheden. Ook heeft deze Style uitvoering onderin de console een vak voor het automatisch opladen van de mobiele telefoon. Dat werkt via inductie en bij veel nieuwe modellen werkt het feilloos.
Carrosserie
Verder is en blijft de Seat Leon een modern ogende middenklasser met een sportief tintje. Dat komt omdat de carrosserie net wat lager overkomt dan de Volkswagen Golf waarmee het model de technische basis deelt. Dat geldt ook voor de instapmotor die Seat voert. Dat is de 1 liter TSI die het label 'Eco' krijgt opgeplakt. Dat staat voor Ecomotive. Dat valt onder meer aan de buitenkant af te lezen aan de volledig gesloten grille. De luchttoevoer naar de motor geschiedt louter via de opening in de voorbumper.
Driecilinder
De 1 liter verdeelt zijn inhoud over drie cilinders. Directe inspuiting en een turbo horen er vanzelf bij. Ondanks zijn bescheiden volume haalt de krachtbron toch een keurig vermogen van 115 pk en een verrassend hoog koppel van 200 Nm bij 2.000 tr/min. Van onderuit trekt de krachtbron uitermate vlot en zet over de hele linie uitstekende prestaties neer. Het sprintje naar 100 km/h duurt nog geen tien tellen en de topsnelheid gaat net over de 200 km/h. Ook tussenacceleraties verlopen uitermate vlot. Wie zichzelf maximaal wil verwennen kiest bij de Leon met deze motor voor de 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Die bak schakelt vlot, in de sportstand zelfs nog vlotter en weet tegelijk het brandstofverbruik in de dagelijkse praktijk te beperken. Gemiddeld komt de Leon 16,5 kilometer ver op één liter. Dat doen maar weinig middenklasser deze Spanjaard na.
Onderstel
Het onderstel biedt een mooie mix tussen comfort en sportiviteit en daarin is het oude DNA van het merk nog terug te vinden. Uiteraard maakt de Leon gebruik van het lichtgewicht MQB platform met een gunstige invloed op het verbruik.
Het interieur is voldoende ruim voor vier personen. De stoelen zorgen voor een prima ondersteuning en hebben zittingen die lang genoeg zijn. Ook het verstelbereik van het meubilair is uitstekend, ook langere personen kunnen hun stoel diep genoeg zetten.
Uitvoeringen/Prijzen
Seat levert één uitrustingsvariant die afgestemd is op de zakelijke rijder, de Style Business Intense. Deze versie kost maar een paar honderd euro meer dan de normale Style versie, maar biedt een aantal smaakmakende extra's. De vanafprijs van de Leon 1.0 TSi bedraagt 21.990 euro. De Style begin bij 24.100 euro en als DSG-7 bij 25.500 euro. Verder zijn er krachtigere benzinemotoren van 1,4 via 1,8 tot 2 liter en natuurlijk de 1.6 en 2.0 TDI diesels.
Conclusie
De Seat Leon kan in de middenklasse nog prima met nieuwkomers wedijveren omdat het merk de auto actueel houdt. Dat geldt op het vlak van elektronica, voorzieningen en motoren.