Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_5erumrouts48cegclsl24c3uq4, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/88d85c32bc8ee1edaa3d18aee87628731b351496): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Bij de nieuwe Audi Q5 speelt de 2.0-liter TFSI-motor de hoofdrol.


| Door:

Audi Q5 groeit in aanzien, niet in formaat

Audi lanceert de tweede generatie Q5. De auto blijft qua formaat redelijk vergelijkbaar, maar komt wel met een berg aan nieuwe elektronica.

De tweede generatie van de Audi Q5 borduurt zo sterk voort op het eerste model, dat verandering van formaat niet het geval is. Toch heeft de SUV een totaal andere uitstraling en doet het model mee met de nieuwste elektronische technieken.

Een Audi moet er uit zien als een Audi en een Q5 als een Q5. Enerzijds bewijst het nieuwe model dat met een vrijwel gelijk gebleven formaat, maar tegelijk onderscheidt de nieuweling zich voldoende van zijn voorganger. Dat begint al met het brede front, met forse lijst om de grille. Daarnaast de prachtige koplampen die volledig automatisch werken en rekening houden met tegenliggers, omgevingslicht en ook de snelheid van de auto zelf.

De vlakverdeling van het profiel alsmede de wat hoger geplaatste ruiten horen bij het fenomeen SUV. Audi maakt het zijaanzicht wat speelser door boven de achterwielen de onderkant van de ruit mee te laten golven. De schouderlijn loopt nu van voor tot achteren helemaal door. Aan de achterkant is de nieuwe oplage weer wat strakker getekend en hebben met name de lichtunits een andere vorm. Het lichtbeeld is uiterst spectaculair, hierin zijn alle nieuwe mogelijkheden op dat vlak verwerkt.

Van niveau

Het interieur is van niveau, niet alleen door de hoogte van de zitpositie. De materialen zijn van hoge kwaliteit, de afwerking past helemaal bij het merkimago en ook de geboden voorzieningen zijn volledig bij de tijd. Achter het aan de onderkant afgeplatte stuurwiel zit het Virtual Cockpit-dashboard waarvan de samenstelling met een druk op de knop kan worden gewijzigd. Verder heeft de auto een head up display die informatie op de voorruit projecteert en een centraal scherm waarop alle passagiers kunnen kijken. Alle bekende mogelijkheden voor het koppelen van telefoons zijn aanwezig. Ook is er een vakje tussen de stoelen waarin een daarvoor geschikte telefoon via inductie kan opladen. Heel handig. Direct achter de pook zit niet alleen de draaiknop van het Audi MMI-multimediasysteem, maar ook een pad waarop met de vingers commando's kunnen worden geschreven. Een systeem dat fijn werkt en slechts een korte gewenning vraagt.

Ruimte

Het ruimteaanbod in de Audi Q5 is behoorlijk. Vier tot eventueel vijf volwassenen kunnen er prima zitten. Toch is de beenruimte niet van limousineniveau. Daarnaast is er voor minimaal 550 liter aan bagageruimte beschikbaar, terwijl dit na het neerklappen van de achterbank groeit tot 1550 liter. De vloer van de bagageruimte ligt natuurlijk wat hoger dan bij een normale hatchback of stationwagon, maar Audi heeft de tildrempel weten te beperken.

Motor

De 2.0-liter TFSI viercilinder turbomotor vormt het hart van het benzineaanbod. De krachtbron is goed voor een stevige 252 pk en maakt helemaal indruk met zijn koppel van 370 Nm. Geen probleem om daar vlotte prestaties mee te behalen. Bovendien blijft de motor zo stil, dat tijdens het rijden in het begin wel eens de vraag opkomt of het nu een vier- of zescilinder is. Standaard koppelt Audi deze motor aan Quattro-vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat. Mede dankzij een lager gewicht ten opzichte van zijn voorganger scoort de Q5 gunstiger met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 12,5. De auto kan voor wat betreft gedrag en karakter in verschillende standen worden gezet en daarmee veranderen ook de reacties op het stuurwiel en het gaspedaal. Daarnaast een wisselend het schakelprogramma van de automaat en de instelling van het onderstel.

Prijzen

De 2.0 TFSI motor is er in drie uitrustingsvarianten inclusief automaat en Quattro, variërend van 66.895 euro tot 67.745 euro. De benzinetopper is de 3.0-liter V6 in slechts één versie voor 94.005 euro. Het dieselaanbod is aanzienlijk gunstiger geprijsd. Dat start namelijk al bij 52.610 euro voor de 150 pk 2.0 TDI met zesbak. De stap naar 163 pk, Quattro en automaat komt op 62.185 euro. Tegen een meerprijs van 1.800 euro produceert de diesel 190 pk. Alle dieselmotoren zijn in een standaarduitvoering, als design en sport. Daarnaast heeft Audi natuurlijk een forse optielijst met zowel losse opties als pakketten.

Conclusie

Audi zet met de nieuwe Q5 wederom een knappe SUV neer die vooral met dieselmotor en voorwielaandrijving zakelijk interessant geprijsd is. De benzineversie zit prijstechnisch een stuk hoger, maar dat komt vooral door de standaard automaat en vierwielaandrijving.

Lease de Audi Q5 5d

Audi Q5 5d
Audi Q5 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_5erumrouts48cegclsl24c3uq4, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0