Skoda Fabia Combi: mag het een maatje meer zijn?
Prestaties
Onze testauto heeft de 1,2 liter TSI met 90 pk. Daarmee is de auto vlot genoeg. De motor heeft een uitstoot van 107 gram CO2 per kilometer en is dus goed voor 20% bijtelling. Negentig pk is genoeg voor de auto. Dat is op dit moment ook het vermogen van de dieselmotor. In de zomer moet hij ook als Greenline komen, met waarschijnlijk 75 pk en 14% bijtelling.
Ergonomie
Eigenlijk zit alles waar je het zou verwachten in de Fabia Combi. Van de bediening van de verlichting, tot het volumeknopje van de radio. Alles is daarbij goed afgewerkt. Nu reden wij de Style en dus het hoogste uitrustingsniveau van de Fabia Combi (normaal gesproken net geen 3.000 euro duurder dan de basisuitvoering Active), wat inhoudt dat hij de meeste zaken al standaard heeft.
Het interieur zit goed in elkaar en alles bedient gemakkelijk. Het enige storende is de middenarmsteun voor, die soms omhoog geklapt moet worden, bijvoorbeeld wanneer je de handrem wilt bedienen op een helling.
Ruimte
Dit is een van de belangrijkste punten van de Skoda Fabia Combi. Met een bagageruimte van 530 liter heeft hij een kofferbak die tot een aantal jaar geleden nog voorbehouden was aan een luxe sedan of een grotere stationwagen. Op de achterbank kun je als volwassene ook prima zitten, zelfs qua hoofdruimte. Dat zorgt ervoor dat de Fabia Combi eigenlijk nooit aanvoelt als een kleine auto. Echt klein is hij met een lengte van 4,257 meter dan ook niet. Dat maakt hem overigens 26 centimeter langer dan de hatchback. Klap je de bank om, krijg je 1.395 liter bagageruimte. Voor de betere trip naar de woningboulevard…
Infotainment
Net als de hatchback is de Skoda Fabia Combi leverbaar met een 6,5 inch display, dat te koppelen is aan je mobiele telefoon. Voor nu is het alleen te gebruiken voor navigatie met Android telefoons door middel van Mirrorlink, vanaf deze zomer moet het systeem ook Apple CarPlay gaan ondersteunen. In de zomer komt er ook een los navigatiesysteem, wisten Skoda officials ons te melden. Het systeem wordt wel duurder dan het Mirrorlink systeem.
Opvallend
Wat opvalt is hoe goed Skoda om weet te springen met de ruimte. De Fabia Combi voelt aan als een auto van een groter formaat. Onze testauto was uitgerust met het ‘Simply Clever pakket’, waarmee je onder andere een telefoonhouder krijgt, een afvalbak in de passagierdeur (heel handig met kinderen), maar ook een flexibele indeling voor de bagageruimte. Het kost 200 euro, maar is het meer dan waard, want zo kun je voorkomen dat tassen gaan schuiven en alles in een eigen vak opbergen. Heel slim.
Prijs / vergelijking
De Skoda Fabia Combi kost minimaal 14.590 euro. Vergeleken met een Seat Ibiza ST is hij een stuk goedkoper. Die auto begint namelijk bij 16.190 euro. De Clio begint bij minimaal 15.790 euro, maar dan krijg je wel 90 pk. In de Skoda heb je dan 75 pk’s. Wil 90 pk in de Fabia Combi, dan moet je bij Skoda minimaal 15.740 euro uitgeven. Om het beeld compleet te maken: de Volkswagen Polo begint als 60 pk sterke 1,0 liter bij 13.991 euro. Met dezelfde 1,2 liter met 90 pk kost de Polo 16.970 euro. Voor 1.230 euro minder krijg je dus een ruimere auto die er qua afwerking niet voor onderdoet.
Als diesel begint de Fabia Combi bij 18.840 euro met de 90 pk sterke 1,4 liter TDI. Daar legt hij het af tegen de Clio, die 18.290 euro kost en ook maar 14% bijtelling heeft. Als de Fabia Combi Greenline (waarschijnlijk met 75 pk..) uitkomt in de zomer, barst die strijd pas echt los.
Oordeel
De Fabia Combi is een zeer geslaagde opvolger van een populaire leaseauto. Hij is ruimer dan ooit, maar vooral ook beter afgewerkt dan ooit. Hij rijdt vooral comfortabel, maar is scherp genoeg dat als je een keer een bocht wat sportief neemt, je er ook heelhuids doorheen komt. Hij stuurt heel licht en ook geeft hij wat weinig feedback, maar geen enkel moment voelt hij onzeker aan. De Fabia Combi mag op het platform van de Volkswagen Polo staan, hij voelt volwassener aan.
Waar de Fabia Combi echt punten scoort is op het gebruik van ruimte. De kofferbak van de Fabia Combi is werkelijk enorm. Serieus groter dan zijn concurrenten ook. Zodra de bank plat gaat komen de concurrenten in de buurt, maar die missen dan weer en aantal praktische opties van de Skoda.
Als je in de markt bent voor een compacte stationwagen die de hoeveelheid ruimte biedt van een auto uit een hoger segment, zit je bij de Fabia Combi echt goed. We kunnen de 1.2 TSI met 90 pk echt aanbevelen. Hij past perfect bij de auto. Ook is de meerprijs van 1.150 euro ten opzichte van de 75 pk 1,0 liter zonder turbo gerechtvaardigd.