Mazda 2: Goede binnenkomer
Prestaties
We rijden de 1,5 liter viercilinder met 90 pk. Dit wordt waarschijnlijk ook de populairste motor voor Nederland, omdat hij voldoet aan de eisen voor 20% bijtelling. Het is een atmosferische motor, dus hier geen turbo’s of superchargers. Je moet toeren maken om hem lekker op gang te houden, maar dat doet hij zonder problemen. Het betekent wel dat je bijvoorbeeld op de snelweg wel eens een versnelling terug moet om wat vlotter in te halen, maar dat betekent dat je de fijn schakelende vijfbak weer mag bedienen. Het blok past goed bij de auto en zorgt ervoor dat hij in 9,4 seconden naar de 100 km/h gaat. Ons testverbruik lag rond de 6,3 liter op 100 kilometer. Mazda geeft zelf 4,5 liter op 100 kilometer op, maar gezien de bergwegen en vlotte rijstijl is het zeer netjes.
Ergonomie
Het interieur van de Mazda2 zit goed in elkaar. Naast wat mooie details zit ook alles op een logische plaats. Je kunt praktisch alles op je stuurwiel bedienen, van de cruise control tot de audio en ook navigatiecommando’s. Precies zoals bij auto’s uit een hoger segment en dat zorgt ervoor dat de Mazda2 zeer volwassen aanvoelt. Hij heeft ook een primeur voor zijn segment: een head-up display. In dat display wordt naast navigatie-informatie ook de ingestelde cruise control snelheid weergegeven en de snelheid die je rijdt. Heel prettig. Alleen de bediening van het MZD Connect infotainmentsystseem zou net een iets andere plek mogen hebben, maar dat is meer gewenning.
Als bestuurder is een zeer goede zit te vinden, aangezien het stuur zowel in hoogte als diepte te verstellen is. Dat, gecombineerd met de hoogteverstelling van de stoel, betekent dat iedereen voorin goed in de auto past. Alleen de zittingen van de voorstoelen zijn wat aan de korte kant.
Ruimte
Achterin is het een ander verhaal. Staan de voorstoelen op maatje lange Europeaan, dan blijft er voor de achterpassagiers niet al te gek veel ruimte over. Ook de hoofdruimte achterin is geschikt voor mensen tot 1,8 meter. Langer moet je achterin niet zijn. Waar je voorin dus de perfecte zit kunt vinden, is dat achterin wat lastiger. Voor kinderen is het echter prima in orde.
Met een lengte van 4,06 meter hadden we íets meer interieurruimte verwacht om eerlijk te zijn. De bagageruimte is met 280 liter precies even groot als die van bijvoorbeeld de Volkswagen Polo. Klap je de bank neer, krijg je 950 liter bagageruimte. Ook gemiddeld voor het segment.
Infotainment
Uitschieter voor het segment zijn de hoeveelheid gadgets aan boord van de auto. De Mazda2 heeft als SkyLease GT ongeveer alles wat je maar kunt bedenken: een 7 inch touchscreen voor navigatie, Bluetooth, USB, stuurwielbediening, spraakbesturing en een head-up display. Het systeem navigeert snel, de kaarten zijn duidelijk en het bedieningsgemak is heel goed. Je kunt namelijk zowel de ‘HMI controller’ gebruiken, net als bij de Mazda3 bijvoorbeeld, maar ook het scherm aanraken.
Opvallend
De Mazda2 is comfortabel op lange afstanden, maar als je er stevig mee gaat sturen, zal hij positief verrassen. Hij stuurt zeker zo goed als de beste auto’s in zijn segment en dat is een hele prestatie. De handgeschakelde versnellingsbakken bedienen strak en geven een plezierig gevoel. Je hebt in de Mazda2, zelfs als je een basisuitvoering rijdt, nooit het gevoel dat je iets mist en dat is een knappe prestatie.
Prijs / vergelijking
De prijslijst van de Mazda2 begint bij 14.490 voor de 1.5 ’S’ met 75 pk. Dan moet je het wel zonder airconditioning, bluetooth, cruise control en een lederen stuur stellen. Geef je 16.290 euro uit, krijg je dat allemaal wel, en ook nog eens 15 pk méér, voor 90 in totaal. Daarmee is de Mazda2 niet de goedkoopste B-segmenter, maar heeft hij al wel veel standaard. Een vijfdeurs Corsa Business (90 pk driecilinder turbo) kost 16.095 euro, een vijfdeurs Ford Fiesta Style (1.0 driecilinder met 80 pk) kost 15.765 euro en de vijfdeurs Volkswagen Polo Comfortline (90 pk 1.2 TSI viercilinder turbo) kost 17.430 euro. Daarmee is de Mazda dus zeker niet de goedkoopste, maar wel een van de lekkerst sturende. En voor 18.990 euro heb je hem als SkyLease GT, met alle denkbare opties als leer, LED-lampen, dodehoeksensoren, geregelde airconditioning en ga zo maar door.
Er zijn nu twee versies met 20% bijtelling. In mei komt daar nog een 105 pk sterke 1,5 liter viercilinder dieselmotor bij. Nu kun je kiezen uit de 75 en 90 pk benzinevarianten, waarbij de laatste het best bij de auto past.
Mening
Mazda heeft met de nieuwe Mazda2 een knappe auto neergezet. Hij voelt aan als een auto uit een groter segment, doordat het nergens aan ontbreekt. Hoe luxer je hem maakt, hoe leuker hij is, maar ook als ‘TS’ mis je eigenlijk niets. Je hebt dan al zaken als bluetooth, cruise control en airconditioning.
De Mazda2 gooit het over een andere boeg dan zijn concurrenten. Hier geen heel klein turbomotortje, maar een 1,5 liter viercilinder zonder turbo. Dat betekent wat vaker schakelen, maar dat mag met een zeer fijn schakelende vijf- of zesbak, dus dat is niet erg. Hij is ook niet alleen op papier zuinig, ook in de praktijk is het verbruik goed.
De 1,5 liter benzinemotor met 90 pk past heel goed bij de auto. Hij is vlot genoeg en zuinig. En voldoet bovendien aan de eisen voor 20% bijtelling. Dieselen kan vanaf mei met een - eveneens - 1,5 liter viercilinder met 105 pk. Ook dat model heeft dankzij een uitstoot van 89 gram CO2 een bijtelling van 20%.