Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_u4t5ack1egfi2llidtcu93g1i0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/401a75f8e091b4a3f3db1608f62d724444c3da88): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/05a860e404b3387288a41e51455de5315680035a): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Nieuwe Suzuki Swift blijft compact


| Door:

Suzuki Swift blijft bescheiden qua formaat

Waar bijna alle auto's in het B-segment een lengte van minimaal 4 meter of meer hebben, houdt Suzuki de Swift bescheiden gedimensioneerd. Maar die bescheidenheid spreekt niet uit alles.

De nieuwe Suzuki Swift heeft een lengte van 3,84 meter en staat op een bescheiden onderstel met een wielbasis van 2,45 meter. Maar daar stopt ook het compacte karakter. In vrijwel alles kan de auto zich met de andere aanbieders meten. Wie de Swift dan toch net de krap vindt, die kan bij Suzuki voor de Baleno terecht.

Contrasterend

De Swift heeft zijn sterke uitstraling behouden. Dat is te zien aan de proporties en bijvoorbeeld een element als het zwevende dak. Alle stijlen van de auto zijn zwart, waardoor het dak er optisch los bovenop ligt. Het dak kan in drie contrasterende kleuren geleverd worden. De portiergreep is in de omlijsting van de achterruit opgenomen en van daaruit loopt er een zwarte verbinding naar de achterruit. De grille is relatief laat geplaatst en de koplampen hebben een bescheiden formaat. De achterkant toont stoer en breed, terwijl de tildrempel bescheiden blijft.

Achter de klep gaat een ruimte schuil van minimaal 265 liter, maar dat is een volume dat achterblijft bij de concurrentie. Feitelijk de enige knieval die de nieuwe Swift maakt als gevolg van het formaat. Want voor vier volwassenen biedt de auto genoeg zitruimte. De hoogte van de carrosserie is behoorlijk, zodat men netjes rechtop zit. Jammer is wel dat het volledige dashboard, de middenconsole en de portierpanelen uit harde kunststoffen zijn opgetrokken.

Turbomotor

Onder de korte neus ligt in dit geval de recente 1.0-liter driecilinder turbomotor, Boosterjet genaamd. Deze levert een meer dan keurig vermogen van 112 pk en een koppel van 170 Nm over een breed toerenbereik van 2.000 tot 3.500 tr/min. Niet vreemd dat de Suzuki zich uitermate vlot gedraagt en keurig in 10,6 tellen naar de 100 km/h accelereert (top 195 km/h). In dit geval is aan de motor een Smart Hybrid-systeem gekoppeld dat energie terugwint tijdens het remmen en dat opslaat in een lithium-ion batterij. Van hieruit worden diverse elektrische verbruikers gevoed. Samen met een start/stop systeem tempert dat het verbruik. Dat ligt met 1 op 16,5 een keurig niveau, maar komt bij lange na niet aan wat wordt beloofd volgens de officiële cyclus.

Veercomfort

Het rijgedrag is vlot, de motor blijft qua geluid mooi op de achtergrond. Alleen in snel genomen bochten blijkt de auto wat instabiel en wie dan gaat remmen vergroot alleen maar dat effect. De auto rolt in het geval van de Stijl-uitvoering op 16-inch lichtmetalen wielen die de wielkasten mooi vullen. Het veercomfort is dik in orde.

Prijzen

Suzuki levert de nieuwe Swift in acht verschillende versies. De 1.2 Comfort start bij 15.499 euro en dat is een gunstige prijs. Dezelfde auto is er ook als Select, Select met een CVT-automaat en in de luxueuze Stijl met Smart Hybrid. Die laatste komt op 18.999 euro. De 1.0 begint meteen als Select voor 17.999 euro en komt op 20.499 euro in de Stijl uitvoering gecombineerd met Smart Hybrid. De 1.0 kan tegen meerprijs worden geleverd met een traditionele automaat en komt dan op 21.999 euro. Dat is meteen de duurste uit de hele reeks.

Conclusie

De Swift is wederom een vlot ogende, compacte auto met verrassend veel binnenruimte. De nieuwe driecilinder turbomotor zorgt voor prima prestaties en blijft over de hele linie behoorlijk zuinig. Commentaar is er op de instabiliteit in snel genomen bochten en de erg harde kunststoffen in het interieur.

Lease de Suzuki Swift 5d

Suzuki Swift 5d
Suzuki Swift 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_u4t5ack1egfi2llidtcu93g1i0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0