Nieuwe Ford Fiesta volledig up-to-date
Ziet de nieuwe Fiesta er structureel anders uit? Nee, zeker niet. Is de nieuwe Fiesta qua voorzieningen en elektronica weer helemaal bij de tijd? Dat beslist. Qua vormgeving een evolutie, maar dan met de techniek van nu.
Middenmoot
Met een lengte van 4,04 meter blijft de auto relatief bescheiden en doet niet mee aan de trend naar steeds groter. Dat betekent echter dat de auto ook qua binnenruimte niet naar het maximale streeft. De auto zit wat dat betreft keurig in de middenmoot. Dat heeft het succes van de auto nog nooit in de weg gestaan, dus dat zal nu ook niet zo zijn.
Wel zijn aan de buitenkant tal van details aan te wijzen die voortkomen uit opmerkingen van bestaande klanten. Zo vond men de ruitensproeiers op de motorkap niet mooi. Die zijn verhuist naast een plek onder de motorkap aan de onderkant van de voorruit. Bij het openen van de portieren in een regenbui werden passagiers veelvuldig getrakteerd op een hoeveelheid water dat vanaf het dak het interieur binnendrong. Dat wordt nu voorkomen door groeven in het dak die het water beter afvoeren. Door de portieren beter te isoleren klinken ze meer solide en treden buitengeluiden minder in het interieur door. De achterkant wordt gekenmerkt door horizontale verlichting, vanaf de Titanium met LED's. De hele achterklep is van metaal, waarbij het vorige een gedeelte in kunststof werd uitgevoerd.
Ruimte
Achter de klep gaat een volume schuil van 303 liter, uit te breiden tot 984 liter met neergeklapte bank. Geen uitschieter, ook hier neemt de Fiesta de middenpositie in. Datzelfde geldt voor de ruimte die het interieur biedt. Voorin zit vrijwel iedereen uitstekend. De stoelen zijn prima verstelbaar, met name voldoende in de diepte. Dat is echt nodig als het glazen schuifdak wordt besteld waarvan de randen behoorlijk ver het interieur binnen dringen. De ruimte op de achterbank is gemiddeld, redelijk qua been- en hoofdruimte, maar geen uitschieter.
De vormgeving binnenin is dik in orde. Ook hier elementen die voortkomen uit opmerkingen van klanten. Onder een zacht aanvoelende overkapping zit een traditioneel instrumentarium met twee ronde klokken en een digitaal scherm voor de boordcomputer. Het piepkleine multimediascherm is gegroeid tot minimaal 4,2 inch en zit nu veel dichter bij de bestuurder. Dat is ook nodig, omdat het nu door aanraking kan worden bediend. Ford heeft daarnaast een veel groter 8-inch scherm dat met verschillende functies uit te breiden is. De Fiesta maakt qua multimedia meteen een sprong van de eerste generatie spraakgestuurde SYNC naar SYNC3 met veel meer verfijnde mogelijkheden.
Elektronica
Waar het de elektronica en veiligheid betreft gaat de nieuwe Fiesta helemaal met de trend mee en biedt onder meer standaard al Lane Departure Warning en Lane Keeping Assist. De Titanium breidt dat uit met Drive Alert en de herkenning van verkeersborden. Verder kan de Fiesta optioneel bijvoorbeeld automatisch inparkeren. Ook wordt voorzien in een uitstrekende B&O-geluidsinstallatie.
Motoren
De reeks start met een nieuwe 1.1-liter driecilinder met 70 of 85 pk. Ongeacht het vermogen blijft het koppel van 110 Nm bij 3.500 tr/min gelijk. De minst krachtige sprint in 14,9 seconden naar de 100 km/h en haalt een top van 160 km/h. De meest verkochte krachtbron in Nederland wordt ongetwijfeld de bekende 1.0-liter driecilinder turbo die 100 pk voortbrengt. Deze krachtbron heeft de 100 km/h al in 10,5 seconden op de teller staan en topt op 183 km/h. Het is juist deze versie die werd voorgereden. De motor functioneert net als in andere Ford-modellen mooi stil en vlot. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde zesbak en dat is in de praktijk gunstig voor het verbruik. De motor functioneert goedmoedig en is al bij lage toerentallen bij de les. Wie het onderste uit de kan wil, zal wat nadrukkelijker moeten schakelen om het toerental wat hoger te houden. De bak schakelt soepel en met korte wegen. Ook qua besturing voldoet de nieuwe Fiesta aan de hoge verwachtingen en dat geldt ook nog eens voor de afstemming van het onderstel. De auto is misschien net iets minder scherp, maar heeft aan comfort juist gewonnen. Ford komt ook de ST-Line die beschikt over een merkbaar andere afstemming. Maximale scherpte is dus ook in de Fiesta beschikbaar.
Prijzen
Ford neemt tot in volgend jaar de tijd het leveringsprogramma compleet te maken. Aan de basis staat de driedeurs Trend vanaf 15.745 euro. De vijfdeurs is 500 euro duurder. Vanaf de basisversie heeft de Fiesta al airconditioning, maar ook een snelheidsbegrenzer, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Hill Launch Assist, radio, elektrische voorportierramen en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Het tweede niveau is de Titanium met lichtmetalen wielen, automatische airco, cruise control, keyless start, mistlampen voor, SYNC3 inclusief Apple Car Play en Android Auto, herkenning van verkeersborden en sportstoelen. Deze uitrusting wordt automatisch gekoppeld aan de 100 pk Ecoboost turbomotor en kost minimaal 19.545 euro als vijfdeurs. Deze auto kan ook met een automaat worden geleverd vanaf 21.545 euro. Dit zijn overigens de officiële prijzen in de prijslijst, aan particuliere kopers biedt Ford meteen bij aanvang interessante kortingen van 500 tot 750 euro. Liefhebbers kopen er voor 995 euro een First Edition pakket bij met het B&O Play audiosysteem, automatisch inparkeren, inklapbare buitenspiegels, achteruitrijcamera, adaptieve cruise control en Pre Collision Assist. Ford levert verder de nieuwe 1.5-liter diesel goed voor 85 pk vanaf 18.495 euro. Verder zit de vanafprijs van de ST-Line op hetzelfde niveau als de Titanium en begint de Vignale bij 22.795 euro. Speciale leaseversies zijn op dit moment nog niet voorzien.
Conclusie
Ford zet wederom een uitstekende, nieuwe Fiesta neer die op de meeste terreinen de vergelijking met de concurrentie aan kan. De auto houdt zijn serieuze uitstraling en krijgt de beschikking over tal van nieuwe, elektronische voorzieningen. De 1.0-liter turbomotor is meer dan vlot, produceert weinig geluid en zal in de praktijk ook zuinig zijn.