Honda Civic groeit boven zichzelf uit
Nu kan met recht worden afgevraagd of de nieuwe Civic nog wel een middenklasser is. De hatchback meet maar liefst 4,52 meter in lengte en staat op een wielbasis van 2,70 meter. Dat zijn geen afmetingen die nog in de middenklasse thuishoren. De auto heeft een langgerekt en daardoor sportief coupéprofiel. Het model oogt optisch laag maar is dat met 1,43 meter beslist niet. De belijning op de carrosserie is hier en daar wat druk, maar toch treedt daarover na enkele dagen gewenning op. Sterker nog, de ontwerptaal wordt steeds beter begrepen.
Agressief
Tot in de kleinste details is over de auto nagedacht. Kijk maar naar het verspringen van de dakspoiler en de manier waarop de achterlichten doorlopen in de achterklepspoiler. De glanzend zwarte grille is samen met de koplampen laag in het front geplaatst en oogt agressief. De zwarte 17-inch wielen van deze Premium-uitvoering versterken die indruk verder.
Het rijgedrag is eerder comfortabel dan sportief, maar vanwege het relatief lage zwaartepunt kan de auto wel actief worden gereden. Daar sluiten de prestaties van de nieuwe 1.0-liter driecilinder turbomotor goed bij aan. Honda wacht soms lang met het introduceren van motorische vernieuwingen, maar slaat dan wel meteen de spijker op zijn kop. De 1.0-liter levert namelijk een fors vermogen van 129 pk en komt aan een koppel van 200 Nm bij 2.250 tr/min. Daarmee sprint de auto in 11,3 seconden naar de 100 km/h en haalt een top van 203 km/h. De kleine motor springt ook nog eens gunstig met de brandstof om en haalt een gemiddelde van 1 op 14,5.
Functionaliteit
De inrichting van het interieur sluit keurig bij de indruk van de buitenkant aan. Ook hier is de auto wat druk qua lijnenspel, maar ook hier blijkt alles te kloppen. Bovendien gebruikt Honda keurige materialen en is de afwerking van een hoog niveau. Het instrumentarium is analoog, terwijl op de middenconsole uiteraard het multimediascherm is geplaatst. De stoelen zien er sportief uit en bieden een goede zijdelingse ondersteuning. De zitpositie is nadrukkelijk laag. De achterbank biedt voldoende been- en hoofdruimte zodat de Civic een royale vierzitter is. De lange lengte verklaart ook het forse bagagevolume van minimaal 478 liter. Na het neerklappen van de achterbank gaat de auto royaal over de 1.200 liter heen. Qua bruikbaarheid en functionaliteit dus geen klachten.
Prijzen
De Civic is er met twee motoren. De 1.0-liter begint als S bij 24.700 euro en daarmee is de auto wat duurder dan de instapversies van de meeste concurrenten. Daar voegt Honda dan sowieso zijn grotere formaat aan toe. De tredes in uitrusting heten Comfort (26.200 euro), Elegance (29.220 euro), Executive (32.220 euro en deze Premium (33.220 euro). Daar boven wordt een 1.5-litermotor van 182 pk geleverd als Sport, Sport+ en Prestige vanaf 34.140 euro. Inmiddels is van de Civc ook de sedanversie uitgebracht louter met de 1.5-motor vanaf 32.620 euro. Specifieke leaseuitvoeringen bestaan er niet.
Conclusie
Honda zet met de nieuwe Civic een beslist origineel vormgegeven auto neer die onderscheidend is in de middenklasse. Qua formaat ontgroeit deze oplage beslist dit segment. Dat is goed te merken aan de binnenruimte voor passagiers en bagage. De nieuwe 1.0-liter benzinemotor met turbo blijkt voldoende krachtig en zuinig tegelijk.