Nieuwe Audi A8 rijdt bijna autonoom
Audi introduceert daarvoor AI traffic jam pilot. Zolang de rijbanen maar door vangrails van elkaar zijn gescheiden rijdt de auto tot 60 km/h volledig automatisch. Sturen, remmen en accelereren wordt na een druk op de knop automatisch gedaan. Uiteraard respecteert Audi de wetgeving in een specifiek land, maar daadwerkelijk de handen van het stuur halen, behoort tot de mogelijkheden.
Laserscanner
Een camera, ultrasone sensoren en radar, maar ook voor het eerst een laserscanner voeren het brein van de AI traffic jam pilot. Daarnaast maakt de auto van dezelfde onderdelen gebruik voor AI remote parking en AI remote garage pilot om geheel zelfstandig in of uit een parkeerplek of garage te rijden zonder dat de bestuurder is ingestapt.
Afzonderlijk
Audi past als tweede noviteit op de nieuwe A8 een AI active suspension toe. Dit is een elektromechanische ophanging met een afzonderlijke bediening per wiel. Dit systeem werkt samen met luchtvering om zo aan iedere afzonderlijke bestuurder een op de smaak afgestemd rijgedrag te bieden van comfortabel tot uitermate sportief. In bochten worden zijdelingse krachten gecompenseerd.
Zijdelings
De nieuwe A8 voorspelt ook eventuele ongevallen en reageert daarop. Mocht een zijdelingse aanrijding tot 25 km/h niet meer te vermijden zijn, dan gaat de carrosserie automatisch 8 cm omhoog om de botsenergie daar op te vangen waar de koets het sterkst is.
Motoren
Qua aandrijflijn gaat Audi de 3.0 TDI en 3.0 TFSI leveren met een vermogen van respectievelijk 286 en 340 pk. Daarnaast de twee achtcilinders 4.0 TDI (435 pk) en 4.0 TFSI (460 pk) die net als de 6.0-liter W12 wat later volgen. Alle motoren beschikken over een slimme startgenerator met een 48 volt elektrisch systeem. Bij gas los schakelt de motor uit en wordt energie teruggewonnen die weer kan worden gebruikt om de motor ongemerkt te starten.
Plug-in
Audi kondigt ook een A8 L e-tron aan, een plug-in hybride met de 3.0 TFSI benzinemotor die samen met een krachtige elektromotor 449 pk en 700 Nm aan koppel levert. De lithium-ionbatterij zou een actieradius moeten opleveren van 50 kilometer en kan draadloos worden opgeladen.
December
De nieuwe Audi A8 meet maar liefst 5,17 meter in lengte, terwijl de L-versie daar nog eens 13 centimeter bovenop doet. Uiteraard maakt het merk gebruik van een zeer lichte bouwwijze en is Quattro-vierwielaandrijving standaard. De inrichting van het interieur staat op het hoogste niveau met de bekende verfijning van het merk. Binnenin heerst rust door het weglaten van overbodige elementen. De spraakbesturing werkt heel natuurlijk. De navigatie is zelflerend en herkend routes die vaker zijn gemaakt. De nieuwe Audi A8 rolt vanaf september uit de fabriek en arriveert medio december bij de dealer.