Audi A3 Sportback e-tron:Â Sterk stekkerpakket
Prestaties
De Audi A3 Sportback e-tron heeft een gecombineerd vermogen van 204 pk. Dat haalt hij uit een 150 pk sterke 1,4 liter TSI en een 102 pk sterke elektromotor, maar gecombineerd is dat 204 pk volgens Audi. Dat maakt de auto lekker vlot, zeker vanaf stilstand. Je sprint in 7,6 seconden naar de 100 km/h en dat is gewoon heel vlot. De e-tron heeft daarnaast nog een troef achter de hand: je kunt maximaal 50 kilometer elektrisch rijden, met een topsnelheid van 130 km/h. Wij haalden, in koude en natte omstandigheden, zo’n 35 kilometer op prik. Het slimste is om die kilometers in de stad in te zetten. Ook dan is de e-tron hartstikke vlot. Nul naar 50 km/h is in luttele seconden achter de rug. Geluidsloos.
Zijn je accu’s leeg, dan moet je het op benzinekracht doen en dan merk je dat je met een zware auto (1.615 kg leeggewicht) op pad bent. Ook is de e-tron dan niet zo voorbeeldig zuinig als een hybride. Op de snelweg haal je dan zo'n 1 op 13. Het verbruik blijft in de stad gemakkelijker binnen de perken, want dan kan er bij het (af)remmen - zoals het een hybride betaamt - makkelijk energie worden teruggewonnen naar de accu's.
Ergonomie
Audi heeft de A3 Sportback een van de beste interieurs van zijn klasse gegeven. Dat is bij de e-tron niet anders. Alles bedient logisch, zit op een goede plek en voelt goed aan. Ook de verschillende instellingen van de elektrische aandrijflijn bedienen gemakkelijk. Hij heeft ook een speciale ‘EV’ knop, waarmee je meteen elektrisch rijdt, zonder speciaal die modus via het menu te kiezen. Via die knop kun je ook wisselen tussen de diverse rijmodi.
Onze testauto was uitgerust met het MMI navigatie plus navigatiesysteem en dat is een van de betere systemen op de markt. De voicecommando’s werken goed, maar ook bedient het via de aanraakgevoelige besturing goed. Even een bestemming invoeren kan bijvoorbeeld door met je vinger de letters te tekenen. We probeerden dit meerdere keren, ook in druk verkeer en hij pakt de letters goed op. Een aanrader om dit systeem te bestellen (3.816 euro los, of 3.000 euro in het Pro Line Plus pakket, inclusief middenarmsteun, Audi Soundsystem met 180 watt en Audi Connect). Het scherm klapt, indien gewenst, ook nog weg, voor een opgeruimd dashboard.
Ruimte
Met ruimte voor de voorpassagiers is niks mis. Achterpassagiers hebben voldoende hoofdruimte, maar om echt lekker te zitten moeten de voorstoelen niet op standje 1.90 meter staan. De voorstoelen zijn vrij dik, dus nemen wat ruimte in. Schikt de voorpassagier iets in, zit je overigens beter dan in bijvoorbeeld een Audi A4 sedan.
De bagageruimte is met 280 liter zo’n 85 liter dan die van een voorwielaangedreven Audi A3 Sportback zonder accupakket. Ten opzichte van een A3 Sportback quattro scheelt het 45 liter. Daarmee is de kofferruimte niet heel ruim, maar groot genoeg voor de meeste zaken. Bedenk overigens wel dat je ook altijd een laadkabel mee moet nemen, als je hem op wilt laden.
Infotainment
Als je de A3 e-tron uitrust met het Pro Line Plus pakket, heb je eigenlijk meteen alle luxe aan boord die je wilt hebben. Je zou nog kunnen overwegen om een betere geluidsinstallatie te nemen, maar op het gebied van infotainment mis je eigenlijk niets. Met Audi Connect kun je ook meteen zien wat de locatie van je auto is, maar ook het laadniveau van de accu’s. Ook kun je op je smartphone instellen wat je vertrektijd is, dan regelt de auto alvast dat het interieur opgewarmd of gekoeld is.
De navigatie is ook van hoog niveau. Je kunt het systeem bedienen met spraak, door te schrijven op de grote bedieningsknop, of door het gewoon in te voeren. Bij sommige auto’s leidt het invoeren nog wel eens af als je aan het rijden bent, bij de Audi werkt het heel logisch.
Opladen
Verstopt achter het Audi-logo in de grille zit de aansluiting voor de stekker. De bijgeleverde kabel is lang genoeg om hem vervolgens naar een laadpaal te leggen. Het voordeel van het laadpunt in de neus hebben, is dat je vaak nog wel een laadpaal haalt, zelfs als je niet op de laadplekken kan parkeren. Met je neus ernaartoe en je haalt het bijna altijd dankzij de 7,5 meter lange laadkabel.
Nog een voordeel van de plaats van het laadpunt: hij is omringd door plastic. Zo kun je dus geen krassen maken in je lak. Al met al aardig doordacht. De laadtijden die Audi opgeeft kloppen ook. Net geen 2,5 uur als je hem aan een snelle lader legt en drie uur en 45 minuten als je hem aan 230 volt legt, met de bijgeleverde omvormer.
Prijs / vergelijking
De Audi A3 e-tron begint bij 39.700 euro. Vergelijken we dat met andere populaire 7% bijtelling modellen, dan is de e-tron iets lager geprijsd dan de Mitsubishi Outlander PHEV en zo’n 2.000 duurder dan de Volkswagen Golf GTE. De Golf heeft dezelfde aandrijflijn: 204 pk, zestraps DSG en ook dezelfde sprinttijden: 7,6 naar de 100 km/h. De Audi voelt net wat verfijnder aan dan de andere twee. Dat zit hem in de afwerking, maar ook de algehele uitstraling.
Ons advies: bestel de A3 e-tron Ambition van 41.000 euro en neem ook het Pro Line Plus pakket van 3.000 euro. Dan heb je een zeer complete auto, waar je plezierig je kilometers in kunt maken.
Mening
Audi heeft knap werk geleverd met de A3 Sportback e-tron. De auto voelt verfijnd aan en rijdt ondanks het hogere gewicht op de achteras (accu’s) strak genoeg. Het is geen lichtvoetige S3, maar wel een auto waar je plezierig veel kilometers in kunt maken. En dat is precies waar hij voor bedoeld is. Als bestuurder ontbreekt het je nergens aan en zit je in een van de meest doordachte interieur van zijn segment.
Als je hem goed oplaadt, is een verbruik van rond de 3,0 liter op 100 kilometer goed mogelijk. Je moet wel consequent opladen, want gebruik je de accu’s niet, dan moet de benzinemotor wel erg hard werken. Ons verbruik schommelde dan zo rond de 8,0 liter op 100 kilometer en dat is eigenlijk onacceptabel. Opladen dus!
Kort samengevat: de Audi A3 Sportback e-tron is niet de spannendste, maar wel een van de beste keuzes die je kunt maken als je aan het shoppen bent voor een leaseauto met 7% bijtelling.