Tesla Model S aan constante updates onderhevig
De bijna vijf meter lange Tesla Model S is nog steeds de best verkochte elektrische auto op de Nederlandse markt, waarvan er zo'n zesduizend rondrijden. De auto is verkrijgbaar met twee- en vierwielaandrijving (een of twee elektromotoren) en batterijen met 75 of 100 kWh stroomvoorraad. Dat levert uiteindelijk een programma op met vier mogelijkheden. De topper is de P100D Ludicrous en daarmee zijn we op stap gegaan.
Middenconsole
Aan de buitenkant is de sierlijk gelijnde Tesla nauwelijks veranderd. De surrogaat grille is minuscuul van formaat geworden en de voorbumper is daarop aangepast. Ook achter hebben de ontwerpers wat aan de bumper gesleuteld. Ten opzichte van de eerste versie kent Tesla de mogelijkheid van in totaal acht camera's die nodig zijn om autonoom te kunnen rijden.
In het interieur zijn de wijzigingen van hetzelfde laken een pak. De middenconsole is iets aangepast en in de aankleding zijn er kleine verschillen te noemen. De eenvoud en rust blijft gehandhaafd. De auto kent bijvoorbeeld maar twee knoppen op het dashboard, voor de alarmlichten en het openen van het dashboardkastje.
Het interieur biedt standaard plaats aan vijf personen en een forse hoeveelheid bagage. Die past niet alleen achter de achterklep, maar ook in het vooronder. De techniek ligt namelijk volledig onder de vloer, zowel de batterij als de motoren bij de assen.
Actieradius
De topversie van de Model S levert een vermogen van 613 pk en een koppel van 967 Nm. Dat is gigantisch. Het mooie is dat deze waardes bij een elektromotor direct vanaf wegrijden beschikbaar zijn. Dat verklaart de enorme acceleratiekracht van deze auto. Waar de tweewielaangedreven S 75 niet meer dan 4,6 seconden nodig heeft om de 100 km/h te bereiken, schiet deze P100D in 2,7 seconden naar de 100. Dat kan vrijwel geen enkele andere auto nadoen. Nodig is het natuurlijk helemaal niet, maar het geeft wel de technische mogelijkheden van elektromotoren aan. Door de vierwielaandrijving en het lage zwaartepunt kan er van de wegligging niets negatiefs worden gezegd. Op een volle batterijlading kan er in de praktijk zo'n 500 kilometer worden afgelegd. Tesla geeft een topsnelheid op van 250 km/h. Mooi dat de auto dat haalt, maar energetisch is dit niet verstandig. Ondanks een uitstekende stroomlijn hebben topprestaties wel degelijk een grote invloed op de actieradius. Wie normaal met de auto omspringt haalt de 500 kilometer zonder probleem.
Laden
Het laden kan op alle bekende mogelijkheden. Het snelst gaat dat bij de Tesla Supercharger die op een aantal plekken in Nederland en Europa staan op gesteld. De plekken zijn zo gekozen dat de Tesla-gebruiker alle belangrijke grote steden in heel Europa kan bereiken. Het laden gaat zeer snel, want in zo'n 40 minuten is een lege batterij weer voor 80 procent gevuld, dat betekent dus weer 400 stille kilometers. Natuurlijk zal de verstokte dieselrijder roepen dat hij in tien minuten de auto voor 1.200 km voltankt, naar het toilet gaat en een uitgebreide bak koffie drinkt. Maar dat zijn mensen die nog niet serieus met elektrisch rijden hebben kennis gemaakt. Want los van het feit dat elektrisch rijden de toekomst is (of het heden), het is en blijft een geweldige manier van voortbewegen.
Autonoom
Autonoom rijden is door geen enkel ander merk al zo in het concept geïntegreerd als bij de Tesla Model S. De linker hendel aan de stuurkolom speelt daarbij een belangrijke rol. Door deze naar je toe te trekken worden de automatische cruise control met afstandsfunctie ingeschakeld. De auto accelereert tot de ingestelde snelheid en houdt deze vast afhankelijk van de snelheid van een eventuele voorganger. Remmen en gasgeven gebeurt volledig automatisch ook in een file en zelfs tot stilstand. Ook de besturing kan door de auto worden overgenomen als er tenminste strepen op de weg staan. Het is wel van belang het stuur daarbij lichtjes vast te houden anders waarschuwt de auto en schakelt deze functie uit. Daarbij komt nog het zelfstandig wisselen van rijstrook door de hendel van de richtingaanwijzer helemaal naar de gewenste richting door te drukken. Via de camera's wordt bekeken of deze manoeuvre verantwoord is en daarna schuift de auto een baan op.
Prijzen
Zoals gezegd een eenvoudig programma bij de Model S. Die kost 82.985 euro voor de S 75, De vierwielaangedreven S 75D komt op 88.785 euro. De stap naar de S 100D is een grote. Die kost namelijk 114.435 euro. Dan het neusje van de zalm, de P100D Ludicrous, daarvoor moet 162.985 euro bij Tesla worden achtergelaten.
Conclusie
De Tesla Model S blijft een geweldige auto om te rijden. De stilte, het comfort, de ruimte en de enorme elektronische mogelijkheden liggen daaraan ten grondslag. De P100D is qua prestaties over de top, maar wel zeer indrukwekkend. Mag ook wel gezien de aanschafprijs.
Lease de Tesla Model S 5d
|