Lexus IS300h volgt zijn eigen weg
Lexus levert de IS300h al vanaf het begin louter als hybride. Dat leverde de auto een korte tijd bijtellingsvoordeel op, maar dat is onder het huidige regime niet meer mogelijk. Lexus zal dus op zijn productkwaliteiten moeten concurreren met de BMW 3 Serie en Mercedes C-Klasse.
Kwaliteit
Juist op het vlak van kwaliteit heeft Lexus vanaf de beginjaren de wereld veroverd. Kwaliteit in afwerking materiaalkeuze, rijeigenschappen, comfort en stilte. Op al die vlakken draait ook de IS300h mee. De facelift mag heel letterlijk worden genomen. Het front is aangepakt en dat resulteert in een andere voorbumper en nieuwe koplampen. Op deze manier kunnen de ontwerpers het nieuwe merk-DNA met opvallend strakke lijnen voorzichtig over de bestaande IS-reeks gieten. De luchtroosters om de remmen te koelen zijn staand en groter van formaat. Bij de F Sport Line, zoals dit exemplaar, worden deze aan buiten- en onderkant extra aangezet met glanzend zwarte elementen. Bij de sportief ogende uitvoering hoort ook een honingraatgrille in tegenstelling tot de brede spijlen bij de andere versies. Aan de achterkant omvat de facelift slechts de verlichting die qua indeling is aangepast. Bij de F Sport zitten er in de onderrand van de bumper twee metaalkleurige lijsten, die onterecht wijzen op uitlaatpijpen.
Isolatie
In het interieur komen alle typische Lexus-kenmerken naar boven. Prachtige materialen, fraaie afwerking, het geeft alles een rijk gevoel mee. De goede geluidisolatie doet er nog een schepje bovenop. Zelfs het in dit exemplaar aanwezige schuifdak brengt geen irritant gefluit met zich mee. De binnenruimte is afgestemd op vier volwassenen, waarbij de voorpassagiers het meest verwend worden. De stoelen zijn elektrisch in alle richtingen verstelbaar en bieden een prima positie voor lange en korte personen. Het centrale scherm wordt met een soort joystick op de middenconsole bediend. Een kleinood dat veelvuldig kritiek heeft gekregen omdat het weinig verfijnd werkt. Maar toch lijkt Lexus hier stappen te maken en geeft deze IS300h een betere ervaring.
Aandrijving
De aandrijflijn blijft volledig behouden. De meest compacte Lexus sedan heeft voorin een 2.5-liter viercilinder benzinemotor die met 181 pk een bescheiden vermogen levert. Deze wordt echter bijgestaan door een elektromotor die 103 pk levert en een koppel van maar liefst 300 Nm. Bij elkaar geeft dat een brok techniek die geschikt is voor zuinig rijden - gemiddeld boven de 1 op 15 - en tegelijk voor fantastisch presteren (0-100 in 8,4 seconden, top 200 km/h). Dat alles, zoals al gezegd, in een perfecte rust.
Het onderstel is ook bij de F Sport Line voldoende op comfort afgestemd, zodat niets de IS300h in de weg staat om lange afstanden met groot genoegen af te leggen.
Prijzen
Lexus houdt het aanbod van de IS300h relatief eenvoudig. Er bestaan vijf uitrustingsvarianten, waarvan de Business Line vooral op de zakelijke gebruiker is afgestemd. De vanafprijs bedraagt 39.995 euro en daarmee kan de auto de concurrentie met louter benzine of diesels goed aan. De rijker aangeklede Business Line komt op 42.995 euro. Daarna neemt het model een sportieve of juist luxueze aftakking. De Sport Edition komt op 44.995 euro en deze F Sport Line kost 48.995 euro. De meest luxueuze is de Luxury Line voor 53.995 euro. In dat geval beschikt de auto over 18-inch wielen, dode hoekdetector, Cross Trafic Alert, DAB+, lederen bekleding, Lexus Premium-navigatiesysteem, parkeersensoren rondom, stoelverwarming en -ventilatie en elektrisch verstelbare stuurkolom en stoelen. Deze elementen heeft de auto extra ten opzichte van de Business Line.
Conclusie
De Lexus IS300h had geen grote technische wijzigingen nodig. Daarom is de modelaanpassing van begin dit jaar beperkt gebleven tot het front, de achterlichten en wat kleine zaken in het interieur. De auto blijft een uitermate prettige reisauto met een hoogstaand comfort en gunstige verbruikcijfers.
Lease de Lexus IS-serie 4d
|