BMW tilt 530d Touring naar nog hoger niveau
Wie eenmaal de stap neemt om een BMW 5-serie te gaan rijden, pakt het liefst door naar een ruimtelijke Touring vanwege de extra gebruiksmogelijkheden. Met een bagagevolume van 570 tot maximaal 1700 liter mag de auto dan wel niet de grootste in het E-segment zijn, de gemiddelde gebruiker kan er prima mee uit de voeten.
Trekknopjes
Natuurlijk opent de achterklep elektrisch. Tegelijk beweegt de rolhoes soepel mee omhoog, zodat er altijd een optimale opening ontstaat om spullen in te laden. De rails in de vloer beschikt over verstelbare sjorogen, terwijl BMW ook tal van handige accessoires aanbiedt die hierin vergrendelen. De achterbank neerklappen is een koud kunstje. Hiervoor zitten aan weerszijde direct achter de klep twee trekknopjes. Uiteraard is het wel van belang dat er dan niets op de achterbank ligt. De rugleuning van de bank klapt niet helemaal vlak op de zitting, waardoor de vloer niet helemaal vlak is.
Autonoom
Qua interieurinrichting komen de sedan en Touring volledig overeen. Net als de buitenkant lijkt het interieur slechts een evolutie van het vorige model. De materialen, afwerking en vormgeving stralen de klasse uit die van een BMW mag worden verwacht. Het navigatiescherm staat los op de middenconsole en wordt met de knoppen tussen de stoelen bediend. Maar het gaat ook om een touchscreen, terwijl sommige functies 'luisteren' naar een handbeweging zonder iets aan te raken. Even een kwestie van uitproberen en wennen.
Verder biedt BMW de nieuwe 5-serie met verschillende functies die onderdeel zijn of worden van autonoom rijden. De auto neemt het sturen en gas geven namelijk indien gewenst over. In de file werkt dat uitermate comfortverhogend. Wel is het zaak het stuur lichtjes vast te houden. Binnenkort kan de 5-serie ook zelf van rijstrook wisselen.
Zescilinder
Alhoewel ook bij de 5-serie de nadruk van het motorenprogramma op de viercilinder ligt, biedt BMW ook een bijzonder fijne 3.0-liter zescilinder diesel in deze 530d. Daarbij kan de koper kiezen uit achterwielaandrijving zoals in dit geval en ook xDrive-vierwielaandrijving. De 265 pk motor met een koppel van 620 Nm wordt altijd gekoppeld aan een achttraps ZF-automaat die door zijn hoeveelheid versnellingen geen extra aanspraak maakt op het brandstofverbruik. Daarom haalt de forse stationwagon met uitstekende prestaties nog steeds een keurig brandstofverbruik van 1 op 13,9. In slechts 5,8 seconden accelereert de 530d in de Sport stand naar de 100 km/h en haalt een top van 250 km/h. Maar in de meeste gevallen zullen gebruikers de Comfort-stand gebruiken en het gaspedaal wat minder ver intrappen. Dan is het geboden comfort optimaal.
Prijzen
BMW houdt het programma eenvoudig qua opbouw, al komen er nog meer technische varianten aan. BMW belooft zelfs voor het eerst een M5 Touring. De Touring kost als 530d zo'n 3.800 euro meer in vergelijking met de sedan en komt op 76.020 euro. De 520i Touring start vanaf 58.297 euro en de 520d heeft een vanafprijs van 62.768 euro. Dat is tevens de enige versie uit de hele reeks met een handgeschakelde zesbak. Alle andere modellen beschikken over een automaat. Xdrive-vierwielaandrijving is op bijna alle motorversies verkrijgbaar, ook op de 530d.
Conclusie
De nieuwe BMW 5-serie is een zeer prettig rijdende auto met vergaande autonome mogelijkheden die in de praktijk goed werken. De Touring biedt volop extra bagagemogelijkheden en slimme voorzieningen. Een auto van hoog niveau.