Hyundai breidt i30 uit met best verkochte modelversie
Het is goed te zien aan de i30 Wagon dat deze auto in Europa is ontwikkeld. Ook de fabriek staat in ons werelddeel. Zowel wat betreft vormgeving als afwerking en detaillering kan het Koreaanse merk inmiddels met de volle concurrentie mee.
Panoramadak
De auto beschikt over een relatief lage neus. Dit effect wordt verkregen door de grille laag in het front op te nemen en zowel de koplampen als alle belijning daar naartoe te laten lopen. Deze Premium is de meest complete uitrusting. De auto beschikt onder meer over chromen portiergrepen, een metaalkleurige omlijsting rond de zijruiten, aluminium dakrails en zelfs een panoramadak waarvan het voorste gedeelte elektrisch kan worden geopend.
Bagage
In het interieur biedt de Premium onder meer halflederen bekleding, maar ook een uitgebreid centrale scherm met tal van functies van navigatie via audio tot diverse auto-instellingen. De ruimte die de i30 biedt is meer dan voldoende. De hatchback en de wagon hebben dezelfde wielbasis, zodat de beenruimte op de achterbank identiek is en prima volstaat voor twee volwassenen. Omdat het dak verder naar achteren wordt doorgetrokken biedt de wagon meer hoofdruimte achterin. Maar de belangrijkste winst mag natuurlijk helemaal achterin voor de bagage worden gezocht. Waar de hatchback met 384 liter niet meer dan gemiddeld is bemeten, gaat de Wagon daar met minimaal 602 liter flink over heen. Dat is uit te breiden tot 1.650 liter en daarmee schaart de Hyundai zich onder de meest ruime stationwagons in de middenklasse. In de vloer zitten twee kleppen waarmee gemakkelijk een vlakverdeling kan worden gemaakt.
Viercilinder
De meeste kopers van de Hyundai i30 zullen kiezen voor de 1.0-liter driecilinder turbo. Die voldoet prima en functioneert mooi zuinig, maar de 1.4-liter viercilinder biedt aanzienlijk meer rijplezier. Dat komt onder meer door het vermogen van 140 pk, maar vooral door het forse koppel van 242 Nm. Bovendien is deze motor te kiezen met een zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling. Een perfecte combinatie voor goede prestaties, zoals een acceleratie naar 100 km/h in 9,2 seconden en een topsnelheid van 203 km/h. Het is vooral het gemak waarmee de auto accelereert en tegelijk de rust die de motor biedt. Boven blijft het brandstofverbruik op een meer dan aanvaardbaar niveau met een praktijkgemiddelde van boven de 1 op 14.
Onderstel
Aan de afstemming van het onderstel en het totale rijgedrag is goed te merken dat Hyundai deze auto in Europa heeft ontwikkeld en daarvoor de knowhow in huis heeft door specialisten van andere merken aan te trekken. De auto biedt een prima comfort en is ook bij hoge snelheden mooi in balans. Het merk heeft gewoon prima werk geleverd, want ook op dit vlak kan de gemiddelde concurrent recht in de ogen worden gekeken. Dat maakt de i30 Wagon tot een uitstekende gezinsauto die tegelijk prima zakelijk kan worden ingezet.
Prijzen
Het leveringsprogramma van de Wagon loopt in de pas met de hatchback. De 1.0-liter begint bij 21.995 euro en dat betekent een meerprijs van 1.500 euro. De 1.4-liter turbo begint bij 26.995 euro in het uitrustingsniveau Comfort. Bij de 1.0-liter kost die Comfort-versie 25.995 euro, zodat de meerprijs voor de viercilinder slechts 1.000 euro bedraagt. Daarnaast brengt Hyundai de meerprijs voor de Wagon bij de 1.4 T-GDI terug tot slechts 500 euro. De automaat vergt een extra uitgave van 3.000 euro, zodat de Premium met DCT op 32.495 euro komt. Deze versie kan ook nog worden geleverd met een panoramisch schuifdak en dan neemt de prijs ineens toe tot 34.995 euro. Maar dat bedrag is dan inclusief 17-inch wielen, in plaats van de op dit exemplaar aanwezige 16-inch exemplaren. De i30 Wagon is er ook met een 1.6-liter diesel vanaf 29.495 euro (Comfort).
Conclusie
De Wagon van de nieuwe Hyundai i30 overtuigt nog meer dan de hatchback. Zeker als wordt gekozen voor de 1.4-liter turbomotor. Die levert prima prestaties en kan ook nog eens worden gekoppeld aan een fijne automaat met dubbele koppeling. Dat maakt de i30 Wagon tot een uitermate prettige no-nonsense auto voor een hele brede doelgroep.