Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_frfhj5hb6f0mhq1q62lsubmro5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/bc2b83148149ed63a6c6b2f37254608a0d8132f3): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/365436af36c927bc974b6b530a03f552596bf0fc): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Fiat 124 Spider heeft Mazda MX-5 als basis


| Door:

Fiat lekker luchtig met 124 Spider

In de jaren zestig en zeventig maakte Fiat furore met de 124 Spider die door Pininfarina werd getekend. Het merk geeft nu een dikke, vette knipoog aan dit klassieke model met de nieuwe 124 Spider, die is gebaseerd op de Mazda MX-5.

Sterker nog, Fiat laat de 124 Spider gewoon bij Mazda in Japan bouwen. Het blijkt in deze tijd onmogelijk om geld te verdienen aan een volledig in eigen huis ontwikkelde roadster. Mazda is sinds 1989 heer en meester op dit vlak en vandaar dat het Italiaanse merk in basis hierop aanhaakt.

Pittig

Toch is Fiat flink verder gegaan dan simpelweg de logo's wisselen. De carrosserie is namelijk volledig specifiek voor de Fiat getekend. Op de voorruit en enkele kleine details na kan er namelijk niets met het Japanse voorbeeld worden uitgewisseld. Dat verklaart ook waarom de Fiat een stuk langer is en in totaal 4,05 meter in lengte meet. De koplampen, grille en bollingen in de motorkap doen terugdenken aan de oude 124 Spider, zodat het merk met deze auto zeker nostalgische gevoelens opwekt. Tegelijk is het een zeer actueel ogend model. Fiat levert de 124 Spider in een aantal lekkere kleuren en combineert deze met pittig getinte bekledingsmaterialen.

Draaiknop

Ook het interieur is zoveel mogelijk specifiek Fiat. Toch is de basis van het dashboard gelijk aan de MX-5, maar speelt Fiat weer met een eigen overkapping van het instrumentarium en andere aankledingdetails. Waar de voorkeur naar uit gaat, dat is puur persoonlijk. Het centrale scherm is volledig van Mazda overgenomen en kent de bediening met de draaiknop tussen de stoelen.

Een andere handige constructie betreft de cabriokap. Die is mooi compact en kan in één beweging met de hand worden geopend of gesloten. Dat werkt dus veel sneller dan een elektrisch kap. De softtop sluit mooi goed af en geeft voldoende hoofdruimte in gesloten toestand. De beenruimte vormt bij de Mazda MX-5 al een probleempje voor langere personen. Vooral aan bijrijderskant is het woekeren met de ruimte. Fiat heeft iets kunnen winnen door een afwijkende plaatsing van de stoelen, maar het houdt nog steeds niet over.

Onderstel

Qua techniek leunt de Fiat 124 Spider maar deels op de Mazda. Uiteraard is het onderstel op wat specifieke afstemmingen na identiek. Dat zorgt ervoor dat de Fiat net zo scherp rijdt en stuurt. Een heerlijk gooi- en smijtwagentje dat de bestuurder bijna met het achterwerk een bocht in weet te gooien. De zesbak schakelt lekker direct met de korte pook en door de hoge console tussen de stoelen doet deze ook meteen dienst als comfortabele armsteun. Maar de motor transporteert Fiat vanuit Italië naar Japan. Het gaat om de bekende 1.4-liter turbo die met een vermogen van 140 pk de 131 pk leverende 1.5-liter Mazda-motor weet te overtreffen. Maar de turbo weet nog meer te overtuigen door zijn ruime koppel van 240 Nm en dat zorgt ervoor dat de Fiat betere prestaties neerzet. De 100 km/h wordt in 7,5 seconden bereikt en de topsnelheid bedraagt 215 km/h. Bovendien gooit de Fiat 124 er een lekker snerpend uitlaatgeluid tegenaan, waardoor het vermaak een hoog cijfer verdient. Bovendien blijft het gemiddelde brandstofverbruik keurig binnen de perken met een 1 liter op 14,2 kilometer.

Prijzen

Het is logisch dat de Fiat met betere prestaties wat meer geld mag kosten dan de Mazda. Fiat start de 124 Spider bij 35.840 euro, terwijl de Mazda MX-5 al voor 31.880 euro in de prijslijst staat. Fiat kent ook een rijker uitgerust Lusso uitvoering voor 38.340 euro. Bovendien kan de Italiaan worden gekozen in combinatie met een automaat. Die mogelijkheid biedt Mazda niet. Abarth levert zijn eigen versie van de 124 Spider met een handbak of automaat. Het vermogen van de 1.4-liter turbo wordt daarin verder opgezweept tot 170 pk, terwijl het koppel van 250 Nm zich op hetzelfde niveau bevindt. De handgeschakelde versie wisselt voor 47.595 euro van eigenaar.

Conclusie

Oude tijden herleven met de Fiat 124 Spider, maar het merk heeft het fenomeen roadster wel op een moderne manier weten in te vullen met hulp van Mazda. De toevoeging van de eigen turbomotor zorgt voor aanzienlijk betere prestaties, terwijl Fiat gedurfde kleurencombinaties weet neer te zetten die het model zeer goed staan.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_frfhj5hb6f0mhq1q62lsubmro5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0