Mazda plant een schone toekomst
Tien jaar geleden kondigde Mazda de oorspronkelijke Sustainable Zoom-Zoom-visie aan, waarin werd gesproken over rijplezier gekoppeld aan goede prestaties op het gebied van terugdringen van de milieu-invloed en het verbeteren van de veiligheid. Omdat de ontwikkelingen in autoland zo snel gaan, heeft Mazda een nieuwe langetermijnvisie opgesteld over hoe om te gaan met mensen, aarde en maatschappij.
CO2-reductie
Via zijn auto's wil Mazda doorgaan met het inspireren van mensen. Mazda gaat voort op de ingeslagen weg om de CO2-reductie verder voort te zetten. Niet alleen van de auto's zelf, maar ook in de productie. De totale CO2-reductie moet ten opzichte van 2010 in 2030 50 procent bedragen en zelfs 90 procent in 2050. Let wel, Mazda praat hier over de totale levenscyclus van bron inclusief productie tot aan het moment dat de auto wordt gesloopt. In lijn daarmee is ook het verder verbeteren van de verbrandingsmotor. Een techniek waarin Mazda nog voor heel veel jaren geloofd. Daarmee zegt het de grootste bijdrage te kunnen leveren aan het terugdringen van de CO2-emissie door deze techniek mede te combineren met effectieve elektrische oplossingen.
Luchtvervuiling
Mazda gaat vanaf 2019 elektrische of elektrisch ondersteunde voertuigen introduceren in regio's waar schone energie in ruime mate voor handen is of waar voertuigen met een verbrandingsmotor vanwege luchtvervuiling worden beperkt.
Verkeersongevallen
Mazda wil verder de proactieve veiligheid van zijn producten verder uitbreiden. Het uiteindelijke doel is het uitsluiten van verkeersongevallen. Dat begint al in het klein met een correcte zitpositie, pedaalopstelling en het zicht. Deze zaken worden de standaard voor alle modellen. Uiteraard zal Mazda de komende jaren alle elektronische veiligheidsvoorzieningen die in ontwikkeling zijn gaan toepassen. Ook autonoom rijden hoort daarbij. In 2020 verwacht het merk het zogenaamde Co-Pilot Concept voor tests gereed te hebben en dit in 2025 standaard op alle auto's te leveren.
SkyActive-X
De volgende stap in motortechniek is SkyActiv-X. Een nieuwe motor die gebruik maakt van een zogenaamde compressie-ontsteking. Een primeur. Het brandstof/gasmengsel ontvlamt spontaan onder druk van de zuiger. Hiermee wint de motor 10 tot 30 procent aan koppel, terwijl het verbruik 20 tot 30 procent zal afnemen.