Volkswagen Amarok is stoere alleskunner
Waar pick-ups doorgaans met meerdere cabinevarianten worden aangeboden, biedt Volkswagen de Amarok alleen met vier deuren. Dat wil niet zeggen dat de auto ook altijd door vier of vijf passagiers gebruikt kan worden.
Verlengd
Het probleem is dat de Nederlandse wetgeving nog steeds strenge eisen stelt aan bestelauto's. Het komt erop neer dat de standaard Amarok die als vierdeurs en vijfzitter uit de fabriek rolt, feitelijk in ons land niet op grijs kenteken geregistreerd kan worden. De laadruimte is simpelweg te kort. Dan kan de Amarok alleen op geel kenteken worden geleverd en dat drijft de prijs inclusief BTW en BPM op tot tegen de negentigduizend euro.
Volkswagen biedt echter twee oplossingen. Zo kan er in de cabine een tussenschot worden geplaatst. De plek van de achterbank dient dan als afsluitbare bagageruimte en mag bij de laadlengte van de laadbak worden opgeteld om aan de norm te kunnen voldoen. De twee optie is deze verlengde variant. Daarbij is de volledige cabine voor vijf personen bruikbaar, terwijl de laadvloer door 31 centimeter extra lengte voldoet aan de eisen voor het grijze kenteken.
Luxueus
De Amarok kan qua materialen, inrichting en uitstraling het vergelijk met een luxueuze SUV rustig aan. Zeker in deze Highline-uitvoering. De cabine komt zeer luxueus over met lederen bekleding, een uitgebreid multimediasysteem, automatische airco, elektrische ramen, spiegels en stoelbediening om maar een paar elementen te noemen. De hoge zit en het bijbehorende uitzicht doen de rest. De stoelen bieden een goede ondersteuning, wat helaas niet geldt voor de achterbank die behoorlijk vlak is. Ruimte is er voor alle passagiers genoeg voorhanden.
Diesel
De 3.0-liter V6 TDI diesel kan in drie vermogensvarianten worden gekozen. De basisversie levert met 163 pk al behoorlijk wat vermogen, maar de zescilinder gaat in stappen van 205 naar 224 pk nog flink verder. De krachtigste versie is ook rijk bedeeld met een koppel van 550 Nm. Bovendien koppelt Volkswagen de topversie aan een achttrapsautomaat en standaard 4-Motion-vierwielaandrijving. Alleen de lichtste variant is er met louter achterwielaandrijving. Door de flinke motor presteert de Amarok onverwacht snel met een acceleratie naar 100 km/h in minder dan 8 seconden. Het rijgedrag is behoorlijk comfortabel, het enige waaraan te merken is dat de Amarok een pick-up is, is de stugge achtervering. Omdat een pick-up een flink gewicht moet kunnen torsen, past Volkswagen volgens goed gebruik bladveren toe en dat maakt de achterkant zonder belading aan de stugge kant. De auto mag verder een kar trekken van 3.200 kg en zo'n 800 kg laden. Daarmee biedt de Amarok veel mogelijkheden. Opmerkelijk is dat de diesel alles behalve dorstig is met een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 12.
Prijzen
Volkswagen levert de Amarok in de drie genoemde cabinevarianten en daarnaast de drie vermogensversies van de 3.0-liter V6. Verder kan de klant ook nog een keuze maken uit drie uitrustingsvarianten. De prijslijst begint bij 24.950 euro voor de achterwielaangedreven 163 pk met zesbak in de uitvoering Trendline. 4-Motion-vierwielaandrijving kost 1.800 euro extra. Daarnaast is er de Comfortline vanaf 28.400 euro. Dat is ook het instapniveau voor de 204 pk die met zesbak 32.100 euro kost. De 225 pk is er uitsluitend als Highline 4-Motion met automaat vanaf 37.050 euro. De dubbele cabine mogen we in Nederland gevoeglijk vergeten in verband met de eisen op het gebied van grijs kenteken. Daar kan de verlengde versie wel weer aan voldoen. Die begint bij 30.350 euro als Trendline 163 pk met zesbak en achterwielaandrijving. De door ons gereden 225 pk Highline 4-Motion automaat kost in deze versie 42.350 euro. Let wel, deze prijzen zijn zonder BTW en BPM.
Conclusie
Volkswagen plaatst zich bewust wat hoger in het pick-upsegment met de vernieuwde Amarok. Met louter zescilinders en in de meeste varianten vierwielaandrijving is het een echte alleskunner die zeer vlot presteert en volop ruimte biedt aan passagiers en lading.
Lease de Volkswagen Amarok 4d
|