Sportieve genen voor de Renault Twingo
Tot voor kort was de compacte, vijfdeurs Renault Twingo louter verkrijgbaar met een 1.0-liter benzinemotor van 70 pk en een turbomotor met 0.9-liter inhoud goed voor 90 pk. Uitgaande van die laatste heeft Renault Sport er een extra rap karretje van gemaakt.
Duizend kilo
Omdat de Twingo zijn platform deelt met de Smart Forfour lopen diverse technische ontwikkelingen gelijk. Het is niet vreemd dat de Brabus-uitvoering van de Forfour net als de Twingo GT een vermogen van 110 pk uit zijn compacte, tussen de achterwielen gebouwde motor haalt. Bij een gewicht van nog geen duizend kilo is een koppel van 170 Nm meer dan voldoende. Dat is goed te merken aan de prestaties. De auto sprint in minder dan 10 tellen naar de 100 km/h en zet een top neer van 182 km/h. Wie de motor enigszins op toeren houdt heeft aan de Twingo GT een vlotte metgezel met een grappige brom uit de uitlaat. Renault Sport is overigens niet zo ver gegaan als bij de vorige Twingo R.S., die een 133 pk sterke atmosferische 1.6-liter bezat. Die versie was er bovendien met een extra stug cupchassis en die mogelijkheid heeft de GT-koper niet.
Onderstel
Renault Sport heeft zich met nog meer zaken bemoeid. Denk dan vooral aan het onderstel. Dat is een tandje stugger geworden, terwijl de elektronisch regeling, zoals ESP, eveneens zijn beetgepakt. Dit systeem grijpt volbaar prettiger in. Dat levert samen met de vlotte motor een aanzienlijk verbeterd rijgedrag op. Het voelt alsof het zwaartepunt een stuk is verlaagd. Tegelijk blijkt de Twingo GT in de praktijk de zuinigste Twingo die we tot nu toe hebben gereden. Opmerkelijk!
Uiterlijk vertoon
Uiteraard hoort er uiterlijk vertoon bij deze sportieve versie. Dat begint onder meer bij de 17-inch wielen met lagere banden. Verder zit er op de linker flank een luchthapper voor extra beademing van de motorruimte. Bij de Twingo GT hoort vervolgens een specifieke striping die ook op de motorkap en het dak wordt voortgezet. Deze oranje lakkleur Orange Piment is specifiek voor de Twingo GT. Oranje bepaalt ook de toonzetting in het interieur. Zwart, wit en oranje worden daar in goede harmonie toegepast. De stoelen hebben aangebouwde hoofdsteunen. Het dashboard met een centrale klok blijft identiek. De uitrusting is compleet met een elektronisch geregelde klimaatbeheersing met airco, parkeersensoren in de achterbumper, mistlampen met actieve bochtenverlichting en een regen/lichtsensor. De instaplijsten en aluminium pedalen zorgen er tot slot voor dat Renault Sport er met een gerust hart zijn handtekening op zet. Die staat dan ook te lezen op de genoemde dorpellijsten, op de inleg in de meegespoten strip op de portieren alsmede met chromen letters op de glazen achterklep. De bumpers zijn al bekend als optie van de andere varianten. Onder de achterbumper is een diffuser aangebracht waarin twee uitsparing zijn gemaakt voor de uitlaatpijpen.
Prijzen
De officiële prijslijst van de Renault Twingo begint bij 11.690 euro. Voor dat bedrag levert de 1.0-liter motor een vermogen van 70 pk. De 0.9-liter turbo met 90 pk is er alleen als Intens voor 15.890 euro. De GT staat nog een flinke trede hoger en kost 18.290 euro. De auto behoort tot een piepklein segment met weinig concurrenten.
Conclusie
De Renault Twingo GT bewijst dat je zonder een surplus aan vermogen toch bijzonder vermakelijk kunt rijden. De ingrepen van Renault Sport zowel op motorisch vlak als bij het onderstel leveren een aanzienlijk betere auto op die bovendien verrassend zuinig blijkt te zijn.