Skoda Fabia blaast met turbo partijtje mee
Twee jaar geleden lanceerde Skoda de huidige Fabia, een moderne representant in het B-segment. De auto wordt geleverd als vijfdeurs hatchback en als ruime Combi. Aanvankelijk stonden de turboloze driecilinders aan de basis van het leveringsprogramma, maar daar is nu nog maar één variant van over, die 60 pk levert.
Gezinsauto
Daarna maakt de Fabia meteen een flinke sprong naar de recent gelanceerde 1.0-liter driecilinder turbo die met 95 pk over een flink hoger vermogen beschikt. Dat is niet het enige. De turbo stuwt de motor op naar een koppel van niet minder dan 160 Nm en dat al bij 1.500 tr/min. Dat betekent dat er vlotte prestaties worden geboden. De motor wordt gekoppeld aan een prettig schakelende vijfbak en die brengt de hatchback in 10,6 seconden al naar de 100 km/h. De topsnelheid is geklokt op 185 km/h. Maar vooral het hoge koppel bij een laag toerental zorgt ervoor dat de Fabia vlot accelereert en die extra power is altijd welkom. Tegelijk is de Fabia 1.0 TSI niet direct een sportieve auto, maar gewoon een vlot rijdende gezinsauto. Het onderstel is voldoende comfortabel afgestemd. Toch is er ook met de stabiliteit op hoge snelheden niets mis, terwijl de auto ook raad weet met verkeersdrempels.
DAB+
Daar sluit de afstemming van het goedmoedige onderstel naadloos bij aan. De auto doet gewoon wat ie moet doen. Vlot, netjes stil en zonder verrassingen. Het is typisch zo'n voertuig waarin je onvoorbereid achter het stuur kunt gaan zitten en er meteen mee weg rijdt. Alle bedieningsorganen zitten op vertrouwde plekken. De Drive-uitvoering beschikt over een behoorlijk complete uitrusting met onder meer een multimediasysteem met centraal kleurenscherm waarop navigatie, audio, Bluetooth en ook DAB+ kunnen worden bediend. De unit voor het instellen van het klimaat zit een etage lager. Een handbediende airco is standaard, een automatische versie wordt optioneel aangeboden.
Functioneel
De binnenruimte is prima in orde voor een auto die net geen 4 meter in lengte haalt. De bestuurdersstoel is netjes in hoogte aan te passen en bovendien kan het stuur zowel in hoogte als diepte worden versteld. Velen zullen dus probleemloos een goede zitpositie vinden. De achterbank biedt normaal plaats aan twee volwassenen, maar door de wat hoekige vormen is de hoofdruimte juist prima in orde. Achter de bank blijkt de Skoda verrassend ruim met minimaal 330 liter aan bagagevolume dat is uit te breiden tot 1.150 liter. Functioneel is er niets mis met de Skoda Fabia.
Prijs
Skoda begint de Fabia-reeks bij de non-turbo 1.0 60 pk Active voor 14.890 euro. De volgende stap is meteen deze 95 pk versie in de Ambition-uitgave voor 17.790 euro. Een flinke stap van bijna drieduizend euro voor een aanzienlijk snellere motor en een rijker uitrustingsniveau. De Drive-uitvoering is nog completer en komt op 17.890 euro. Geen enkele reden dus om voor 100 euro extra niet deze rijkere uitrusting te kiezen. Wie gaat voor een zeventrapsautomaat is meteen 21.190 euro kwijt voor de Fabia Drive, maar dan levert de motor ook meteen 110 pk. De meerprijs voor de Combi blijkt uiterst bescheiden met 900 euro.
Conclusie
De Skoda Fabia is een auto waar helemaal niets mis mee is. De nieuwe turbomotor zorgt voor een prettig, vlot prestatieniveau. De wegligging is dik orde, zowel bij hoge snelheden als op verkeersdrempels en in bochten. Voor een dermate compact model biedt de Fabia genoeg ruimte aan inzittenden en bagage.