Volkswagen brengt grotere Polo
Waar Volkswagen de Polo tot nu toe onder de 4 meter lengte wist te houden, gaat de zesde generatie daar nu over heen. Met 4,05 meter, een toegenomen breedte en grotere wielbasis weet de nieuwe Polo zijn gebruikers meer ruimte te bieden. Sterker nog, de nieuwe Polo is groter dan de vierde generatie Golf.
Geen verrassing
De vormgeving is totaal geen verrassing. De auto ziet er uit zoals een moderne Polo eruit moet zien. Herkenbaar aan het derde zijruitje in de D-stijl en voorzien van alle vaste kenmerken van een actuele Volkswagen. Het front met horizontale lijnen toont zo breed dat van veraf maar moeilijk te zeggen is welke Volkswagen er aan komt rijden. Volkswagen baseert de Polo voor het eerst op het moderne MQB-platform en dat biedt mogelijkheden voor gewichtsbesparing, uitgekiend ruimtegebruik en toepassing van de modernste voorzieningen ook op het gebied van elektronica.
Kleuren
Volkswagen heeft een arsenaal aan kleuren beschikbaar voor de nieuwe Polo met vooral een forse keuze uit wit, grijs en zwart en daarmee ontstaat de kans dat de uitstraling wel erg mainstream en zelfs saai wordt. Gelukkig staan er ook vrolijke tinten in de lijst die voor veel meer uitstraling zorgen. En dat kan de Polo goed gebruiken. Oranje, rood, felblauw en mosterdgeel geven de uitstraling van de auto precies wat er nodig is. Al is makkelijk te voorspellen dat ook de Nederlandse koper weer voor wit, grijs en zwart gaat. Eeuwig zonde!
Ruimteaanbod
Hetzelfde geldt voor het interieur. Daar bepalen ook zwart- en grijstinten de uitstraling die dus voorspelbaar wordt. Maar voor mensen met durf kan het dashboard over de volle breedte worden aangekleed met een brede balk in natuurlijk zwart, maar ook mat rood, mat blauw, glanzend oranje... Het zit er dus wel degelijk in. Het ruimteaanbod is opmerkelijk. Voorin heeft niemand te klagen en beschikken de stoelen over een voldoende lange zitting. Achter voorpassagiers met een normaal postuur is er op de achterbank genoeg plaats voor twee volwassenen. Die profiteren niet alleen van genoeg beenruimte, maar ook van een toegenomen hoofdruimte. Het bagagevolume van 351 liter is fors meer dan in de vorige generatie. De vloerplaat kan op twee hoogtes worden vergrendeld en natuurlijk kan de achterbank plat.
Geen gewenning
Volkswagen levert als optie een volledig digitaal dashboard waarbij de berijder kiest voor de layout. Traditionele klokken of bijvoorbeeld het navigatiescherm over de volle breedte. Het kost 361 euro extra, maar tilt de Polo weer een beetje meer de toekomst in. Het centrale scherm reageert op nadering van een vinger of hand en tovert dan automatisch de bedieningstoetsen tevoorschijn. Doordat de Polo zo voorspelbaar in elkaar is gezet, is er van gewenning geen sprake. Een kwestie van instappen, gordel vast en wegrijden.
Motoren
Volkswagen concentreert de Polo op de 1 liter driecilinder. Die start zonder turbo met vermogens van 65 en 75 pk. Maar de belangrijkste rol is weggelegd voor de 95 pk sterke 1.0 TSI met turbo. Een lekker pittig machientje dat tot goede prestaties in staat is en meer dan gemiddeld is berekend op zijn taken. Dat komt mede door een flink koppel van 175 Nm tussen 2.000 en 3.500 tr/min. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak met lekker korte schakelwegen. Een 7-traps DSG is optioneel, maar verhoogt aanzienlijk het comfort en bedieningsgemak. Naast deze 95 pk is er ook een 115 pk die met 200 Nm nog wat meer in de pap te brokkelen heeft. Overigens zijn de prestaties van de minst vermogen TSI-motor dermate goed dat 20 pk extra niet noodzakelijk is. De 115 pk heeft standaard een zesbak en optioneel DSG. Qua verbruik ontlopen deze verschillende mogelijkheden elkaar nauwelijks. Uit het dieselprogramma kiest de importeur alleen de 95 pk 1.6 TDI, maar die heeft op de Nederlandse markt nauwelijks kans van slagen. Verder volgt er nog een 4 cilinder 1,5 liter TSI met cilinderuitschakeling en zeilfunctie alsmede de GTI met een 200 pk 2 liter.
Prijzen
Eind oktober staat de nieuwe Polo bij de dealer vanaf 15.550 euro voor de 65 pk Trendline. De Comfortline begint als 75 pk bij 17.890 euro, maar de meeste kopers zullen gaan voor de 1.0 TSI van 95 pk die als Comfortline 18.990 euro kost. Dezelfde auto met 7-traps DSG kost 20.790 euro. De Highline start bij 19.920 euro ook met 95 pk. De 200 pk sterke Polo GTi met 2 liter motor en 6-traps DSG kost vervolgens 29.590 euro en verschijnt volgend jaar ook met een handbak. De diesel begint bij 20.290 euro en er is nog een 90 pk 1.0 TGI op aardgas vanaf 17.390 euro.
Conclusie
Volkswagen zet met de nieuwe Polo een uiterst voorspelbare, compacte auto neer die aanzienlijk meer binnenruimte biedt dan zijn voorganger. Elektronisch is de Polo helemaal up-to-date maar klanten moeten ervoor waken om de eigen Polo niet saai te maken. De auto kan enkele kleuraccenten goed gebruiken.
Lease de Volkswagen Polo 5d
|