Citroën C3 Aircross is zakelijk maar niet saai
Citroën laat duidelijk zien van de koers te veranderen. De succesvolle C3 Picasso, een ruimtewagen, wordt opgevolgd door de C3 Aircross, een SUV. En toch zal het ruimteminnend publiek zeker niet teleurgesteld zijn in de eigenschappen van de nieuweling.
SUV's, crossovers, hoog op de poten geplaatste stationwagons en fors uitgevallen hatchback, ze lijken elkaar aardig te overlappen. Citroën legt nu nadrukkelijk een sterke link tussen een ruimtewagen en een SUV.
Grondspeling
Nu hebben ruimtewagens en SUV's minimaal één eigenschap gemeen, de hoge zitpositie. Dus wat dat betreft zal de Picasso-rijder naadloos overstappen in een Aircross. De wat hoger op de wielen geplaatste carrosserie met een toegenomen grondspeling, dat zijn typische SUV-eigenschappen die de C3 Aircross in de strijd gooit. De vormgeving is behoorlijk hoekig, maar aan de randen is de carrosserie juist vrolijk afgerond. En over vrolijkheid gesproken, de auto kan in tal van kleurencombinaties en met diverse kleurrijke accenten worden gekozen of samengesteld.
Vrolijkheid
Die vrolijkheid geldt ook voor het interieur. Want ook daar zijn afhankelijk van de uitrusting volop details in opvallende kleuren te leveren. Voorin staan fors bemeten stoelen die qua comfort op bovengemiddeld niveau zijn en bijvoorbeeld ook de schouders sprima ondersteunen. De achterbank is volledig vlak en geeft geen zijdelingse steun. De reden daarvoor lijkt simpel. Een vlakke bank is veel compacter neer te klappen en dat is de knieval die Citroën moest maken om de functionaliteit van de auto naar een hoger plan te tillen. De vloer van de bagageruimte kent twee hoogtes en de rugleuning van de passagiersstoel kan voorover om voorwerpen met een lengte tot 2,40 meter te kunnen laden. De bank kan overigens in een 40/20/40 verhouding worden neergeklapt en over 15 centimeter worden verschoven.
Bagage
Het bagagevolume varieert van minimaal 410 tot maximaal 1.289 liter. Tegen meerprijs kan een panoramadak worden geleverd waarvan het voorste gedeelte kan worden open geschoven. De dikke rand van dit dak aan de binnenkant beperkt helaas de hoofdruimte voor de achterpassagiers. Citroën levert op de Aircross onder meer Grip Control waarmee voor vijf verschillende ondergronden kan worden gekozen. Elektronisch past de auto de aandrijving hierop aan en laat slip toe als dit nodig is. De versies met Grip Control hebben ook Hill Assist Descent waarmee de daalsnelheid op een steile helling tot een paar kilometer per uur kan worden beperkt.
Motoren
Het motorenprogramma loopt voor een groot deel in de pas met de normale C3. Dat betekent dat de mogelijkheden starten met de 82 pk sterke 1,2 liter zonder turbo. Dezelfde driecilinder met turbo kan met 110 en 130 pk worden gekozen, terwijl de minst vermogende naast een handbak ook een automatisch schakelende versie kent. En dat is de variant waarmee LeaseAutoVandaag kennis maakte. Een fijne combinatie die voor extra comfort zorgt en daardoor perfect aansluit bij het comfortabele rijkarakter waarvoor het onderstel zorgt. Dat maakt de C3 Aircross tot een vriendelijke, ruime alleskunner met veel mogelijkheden. De driepitter is onder de meeste omstandigheden voldoende stil en belooft lekker zuinig te zijn.
Prijzen
De frisse en kleurrijke C3 Aircross wordt door Citroën in de markt gezet vanaf 19.690 euro. Voor dat bedrag levert Citroën de versie Live die onder meer standaard is voorzien van cruise control, verkeersbordherkenning, Lane Departure Warning, radio met Bluetooth en in 60/40 neerklapbare achterbank. Het tweede niveau is de Feel vanaf 21.390 euro. Op dat niveau begint ook de turboversie van 110 pk die 22.690 euro moet opbrengen. De automaat vraagt een meerprijs van 2.300 euro. De snelste benzineversie biedt 130 pk en standaard een zesbak voor 26.540 euro in het uitrustingsniveau Shine. De dieselprijslijst (100 en 120 pk) start voor de C3 Aircross vanaf 25.200 euro.
Conclusie
Met de komst van de C3 Aircross maakt Citroën de keuzemogelijkheid in de B-segment SUV's weer groter. De auto blinkt uit door zijn vrolijke uitstraling, maar ook een fors interieurvolume van passagiers en bagage. Wie bovendien kiest voor een turbomotor krijgt een vlotte gezinsauto waarmee de gebruikers alle kanten op kunnen.
Lease de Citroen C3 Aircross 5d
|