Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_arn6oaguocae4urghiejsailk0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/bc2b83148149ed63a6c6b2f37254608a0d8132f3): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/ffedaa42eb97b486db4468cbf6f017b7d841339c): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Alfa Romeo Stelvio test


| Door:

Eerste SUV-poging Alfa Romeo geslaagd

Alfa Romeo zet met de nieuwe Stelvio zijn eerste stappen op het vlak van SUV's in het premiumsegment. Benieuwd hoe de auto zich verhoudt ten opzichte van de BMW's, Audi's en Jaguar's.

In eerste aanblik is de nieuwe Stelvio niet zo gemakkelijk te kwantificeren. In welk segment kan de grote vijfdeurs worden geplaatst? Met een lengte van 4,69 meter blijft de auto compacter dan dat zijn uitstraling doet vermoeden. Dat betekent dat het model de strijd aanbindt met de Audi Q5, BMW X3 en de Mercedes-Benz GLC, auto's waarvan minimaal een tweede generatie inmiddels te koop is.

Aangezet

Alfa Romeo voorziet zijn grootste model van een behoorlijke wielbasis van 2,82 meter en daarmee is de belangrijkste randvoorwaarde geschapen voor een flinke interieurruimte. We hebben hier te maken met de Q4 diesel en dat is meteen de duurste variant binnen de gelederen van het model. De auto rolt niet op de standaard 17 inch wielen, maar op forse 19 inch exemplaren die het bekende Alfa-design kennen met vijf rondingen. Het front bepaalt voor een belangrijk deel de typische Alfa-uitstraling. De wielkasten zijn behoorlijk aangezet. De auto draagt verschillende lijnen op de carrosserie die niet met elkaar in verbinding staan. Het zorgt er allemaal voor dat de Stelvio een behoorlijk premium uitstraling heeft.

Weekend

De koper van een Alfa Romeo Stelvio kan een heel weekend besteden aan het uitkiezen van de verschillende kleuren en materialen. Bij dit exemplaar is het allemaal zwart en grijs wat de klok slaat. Maar het merk schotelt ook prachtige combinaties voor met rood, beige of bruin leer al dan niet met contracten in eikenhout of aluminium. Daarmee wordt de uitstraling van het interieur compleet anders. Uiteraard kan de koper ook uit verschillende lakkleuren en de al genoemde wielen kiezen.

Snelheidsbegrenzer

Dat de Stelvio direct na de Giulia is ontwikkeld, dat blijkt uit verschillende elementen in het interieur. Zo zit de startknop op het stuurwiel en is het centrale scherm mooi in het dashboardlichaam opgenomen. De inrichting van alle functies is ronduit verwarrend. Het instructieboekje is veelvuldig nodig om uit te vinden waar bepaalde functies te vinden zijn. Het meest ingewikkelde is de snelheidsbegrenzer die niet met de knoppen van de cruise control, maar op het scherm wordt bediend. Veel te ver verstopt in een menustructuur. Wie dat bedacht heeft, ziet duidelijk het nut van deze voorziening niet in. Opmerkelijk verder dat actieve cruise control ook op deze topversie als optie wordt aangeboden.

Vierwielaandrijving

De forse auto biedt veel binnenruimte aan minimaal vier volwassen passagiers en daarnaast minimaal een bagagevolume van 525 liter. De bank neerklappen geeft als effect 1.600 liter. Naast de 200 en 280 pk 2 liter benzinemotoren en de V6 Quadrifolgio, biedt Alfa de 2,2 liter diesel met 150, 180 en 210 pk. De laatste heeft standaard vierwielaandrijving. Een 8-traps automaat hoort er ook bij. De auto presteert meer dan keurig met een acceleratie naar 100 in slechts 6,8 seconden en een top van 215 km/h. De bak schakelt op logische momenten. En ondanks dat Alfa's altijd sportief zijn afgestemd, komt bij de Stelvio vooral het comfort boven drijven.

Prijzen

Het leveringsprogramma start met de 2 liter Turbo vanaf 55.150 euro met 4WD en automaat. Het uitrustingsniveau Super komt twee mille duurder uit. Wie gaat voor 280 pk Super die laat 61.650 euro bij de dealer achter, terwijl de V6 Quadrifoglio topversie maar liefst 121.750 euro vraagt inclusief een flinke BPM-afdracht aan de overheid. De instap diesel is met 54.650 euro de meest betaalbare Stelvio, maar dan alleen met voorwielaandrijving. Dat geldt ook voor de Super-versie en de 180 pk die bij 56.650 euro begint. Deze 210 pk Super wel standaard met AWD kost 64.150 euro.

Conclusie

Alfa Romeo geeft beslist een eigen invulling aan het SUV segment met de nieuwe Stelvio. De auto oogt groot en fors, heeft een flinke binnenruimte en biedt verrassend veel comfort. De topdiesel blijkt enorm krachtig en houdt het brandstofverbruik binnen de perken.

Lease de Alfa Romeo Stelvio 5d

Alfa Romeo Stelvio 5d
Alfa Romeo Stelvio 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_arn6oaguocae4urghiejsailk0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0