Volkswagen T-Roc: hip alternatief voor Tiguan
Anders dan je misschien zou verwachten heeft de T-Roc dezelfde basis als de Tiguan. Oké, hij is 25 centimeter korter, maar heeft nog altijd de Golf als basis. De breedte bedraagt 1,82 meter en de hoogte 1,57 meter. De wielbasis meet 2,60 meter. Dankzij een korte overhang voor en achter in combinatie met een relatief forse spoorbreedte en de coupé-achtige C-stijl staat de T-Roc sportief op zijn wielen. Het model is bovendien op verschillende manieren te personaliseren, waaronder keuze uit elf verschillende exterieurkleuren en vier afwijkende tinten voor het dak.
Interieur
Net als het exterieur is ook het interieur op smaak te brengen. Wie durft kan bijvoorbeeld kiezen voor een fel oranje decorinleg, om maar eens wat te noemen. Het brengt in ieder geval sfeer in het binnenste. ‘Gewoon’ zwart behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden, maar dan vallen de harde plastics juist extra op. Dashboard en portierpanelen zijn namelijk opgebouwd uit voornamelijk harde plastics, wat enigszins afbreuk doet aan het algehele kwaliteitsgevoel in het binnenste. Alleen de bedieningstoetsen en het stuurwiel voelen zacht aan.
Active Info Display
In het interieur is verder plek voor vijf personen en 445 liter aan bagage. Met neergeklapte achterbank is er 1.290 liter te versjouwen. Dat is in beide gevallen meer dan de Golf biedt, maar vanzelfsprekend (door de kortere wielbasis) minder dan de Tiguan. Voorin is het prima toeven, achter daarentegen is de beenruimte wat aan de krappe kant. Over de boordsystemen geen klachten. De T-Roc is optioneel te voorzien van de allerlaatste snufjes op het gebied infotainment, biedt de mogelijkheid om je smartphone draadloos op te laden en te koppelen met het boordsysteem via MirrorLink, Apple CarPlay of Android Auto, en kan eveneens met het digitale instrumentarium –Active Info Display– geleverd worden.
Motoren
Motorisch is keuze uit drie benzine- en drie diesels, beide met vermogens van 115, 150 of 190 pk. Beide topversies zijn altijd gekoppeld aan een DSG-automaat en 4Motion vierwielaandrijving. We reden de topversie met 2.0 TSI benzinemotor. Een variant die vanzelfsprekend meer dan genoeg power levert voor de T-Roc, maar die toch niet als zodanig uitblinkt. Dat biedt ruimte voor een mogelijke R-versie die overigens al meermalen is gespot. Ook qua onderstelafstemming dat vooral richting comfort neigt. Zelfs de grote 19-inch wielen onder onze testversie doen geen afbreuk aan het comfort. De T-Roc manifesteert zich vooral als een prima allrounder, maar blinkt niet uit qua rijeigenschappen.
Prijzen
De prijslijst van de T-Roc begint bij 25.995 euro. Daarmee is de T-Roc slechts 2.800 euro ‘voordeliger’ dan de instapversie van de Tiguan. De 2.0 TSI met 190 pk, DSG en 4Motion komt op 37.290 euro. Vanaf medio november is de 150 pk sterke 1.5 TSI te bestellen. Prijzen van de diesels volgen begin volgend jaar. Volkswagen plaatst de T-Roc dus hoger in het gamma dan we aanvankelijk hadden verwacht. Het is daarmee vooral een hipper alternatief voor de Tiguan dan een directe concurrent voor de Renault Captur en Peugeot 2008. Niet getreurd, ook op die modellen biedt Volkswagen op termijn een antwoord met de T-Cross die vermoedelijk niet voor 2019 debuteert.
Lease de Volkswagen T-Roc 5d
|