| Door:

700 pk met 4% bijtelling in de Tesla Model S P85D getest

Elektrische auto’s zijn niet saai, bewijst Tesla. De Amerikaanse autofabrikant verrast vriend en vijand met de komst van de Model S P85D, de snelste vierdeursauto in serieproductie. Het geheim? Twéé motoren.

De Tesla Model S bewijst zijn succes met name in landen waar elektrische auto’s worden gestimuleerd. Met gratis parkeren en vrij baan op de busbaan in Oslo is de Model S ongekend populair in Noorwegen. In ons land zien we de Model S met name vanwege zijn 4% bijtelling. Ook op Schiphol zijn sinds kort 100 exemplaren in de rij op de taxi-standplaats. Niets van doen met bijtelling? Met de komst van de P85D is er nog een reden om voor de Model S te kiezen: de kracht van 700 pk.

Twee elektromotoren

Ten opzichte van de bestaande Tesla Model S P85 monteerde Tesla na versteviging van het chassis voorin een extra elektromotor. Deze is kleiner dan het exemplaar achterin (dat voor deze gelegenheid wel compacter is ingekapseld) maar levert alsnog 224 pk. Samen met de andere elektromotor resulteert de vermogensafgifte samen in 700 pk. Het toevoegen van de elektromotor in de neus maakt de Tesla Model S P85D ook meteen vierwielaangedreven. En da’s wel lekker met al die kracht, waarmee je tot 1G kunt accelereren...

3.4 seconden

Die 700 pk maakt de 2167 kg wegende Model S een seconde sneller dan de snelste Model S tot nu toe. Wie vanuit stilstand volle kracht vooruit gaat, tikt al na 3.4 seconden de 100 km/u aan. Het laat zich raden dat 250 km/u aantikken ook geen probleem is. Dankzij de vierwielaandrijving – die verder met tractieregeling en torque vectoring per wiel de kracht kan afremmen – wordt zo’n katapult-acceleratie zonder wielspin uitgevoerd. Ook wanneer de weg niet recht is bewijst de vierwielaandrijving zijn nut. Maar let op; die gigantisch snelle acceleratie werkt zeer verslavend en dat heeft invloed op de actieradius. Saillant detail is dat de totale actieradius van de P85D ietsje groter is dan die van de andere modellen: 416 km. Volgens Tesla komt de winst op het conto van de elektromotor voorin, die energiezuiniger werkt. Wanneer je op snelheid slechts een lage hoeveelheid vermogen vraagt, kan het EV-brein van de Model S die elektromotor aan het werk zetten en zo energie besparen.

Software updates

Met de P85D wordt het interieur automatisch opgewaardeerd met stevige Recaro sportstoelen, die veel meer steun bieden dan de standaard stoelen. Een goede upgrade voor het interieur, dat verder vrij minimalistisch is ingericht. Tenminste, als je het gigantische touchscreen voor infotainment en navigatie over het hoofd ziet. Ook anno 2015 is het een van de meest intuïtieve systemen, waarin je snel de weg vindt door te tikken, te vegen of te knijpen. Dankzij kleine software updates is de interface van het digitale instrumentarium er ook op vooruit gegaan. Met grotere updates dit jaar wordt krijgt de adaptieve cruise control ook meer autonome functies. Achter het stuur vinden we verder nieuwe hendels, afkomstig van Mercedes-Benz. Storen doet dat niet, ook al kost de Model S P85D maar liefst 107.785 euro. Voor een vijf meter lange vierdeurs met innovatieve infotainment, goede stoelen en een flinke actieradius nog niet eens een buitensporig bedrag.

Tags


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0