Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_g5f2kslvi3t8ea1h1v5bh258b6, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68
Maserati GranCabrio Sport: niet de beste, wel


| Door:

Maserati GranCabrio Sport: niet de beste, wel

De sleutel met afstandsbediening die we in onze handen gedrukt krijgen, doet geenszins vermoeden dat hij toebehoort aan een auto die net zoveel kost als een ruime eengezinswoning in een goede woonbuurt. Het is een van de eigenaardigheden van de Maserati GranCabrio Sport die je op slag vergeet zodra je de sleutel gebruikt waarvoor hij bedoeld is.

De afstandsbediening van de Maserati GranCabrio Sport in onze handen ziet er simpel en wat gehavend uit. Met drie kleine knopjes erop. Voor het ver- en ontgrendelen van de portieren en voor het openen van de kofferbak. (Of beter gezegd: het kofferbakje, want een flinke weekendtas past er niet in, laat staan een golftas.) De kleur is verschoten blauw. En ook al doet hij wat-ie moet doen, van een Maserati-afstandsbediening verwacht je toch meer finesse. Gooi hem op de bar en de vrouwen lopen waarschijnlijk weg. Ook zoiets: als we met de GranCabrio weg willen rijden, zoeken we tevergeefs naar een startknop. Die blijkt er niet te zijn. Hallo! We hebben het hier wel over een auto met 450 pk en een topsnelheid van 285 km/u!

Ovaal klokje

Nu we toch bezig zijn: de materialen in het interieur voldoen ook niet helemaal aan ons verwachtingspatroon. De zwart/witte kleurstelling is fraai, maar het harde zwarte kunststof en de zilverkleurige accenten rond de middenconsole doen goedkoop aan. En het navigatiesysteem functioneert prima, maar de graphics zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Let wel: Maserati verlangt 223.248 euro voor zijn 4-zits cabriolet. Het kunststof is bovendien krasgevoelig en het knopje van de stoelverstelling rechts reeds afgebroken. Het ovale klokje in het midden van het dashboard is daarentegen prachtig en maakt veel goed. En het stuurwiel staat niet te vlak. Het zou misschien alleen wat kleiner mogen zijn. Een uiterst sfeervolle ambiance, maar de kwaliteit die bijvoorbeeld Porsche biedt, wordt niet gehaald.

Fenomenaal mooie sound

We besluiten de sleutel in het contact te steken en om te draaien. En als donderslag bij heldere hemel vergeten we al ons eerdere commentaar. De oorzaak? De werkelijk fenomenaal mooie sound van de volledig uit aluminium opgetrokken 4.7 liter V8-benzinemotor. De korte diepe grom die je hoort zodra de motor start, is nog maar het begin van wat uiteindelijk leidt tot een oorgasme. Bij lage snelheden klinkt achter je een diepe, donkere brom. En wanneer je het gaspedaal indrukt, zwelt deze aan tot een prachtige roffel die bijna iedere omstander nieuwsgierig doet omkijken. Zelden zo’n mooi motorgeluid gehoord. Wat tijdens het rijden verder opvalt, is dat de GranCabrio ondanks zijn forse formaat behoorlijk lichtvoetig aanvoelt.

Klotsende oksels

Wil je dat werkelijk íedereen in je omgeving de auto nastaart, druk dan op de sportknop op de middenconsole. Want dan gaan er extra kleppen in het uitlaatkanaal open. Vervolgens buldert, jankt, huilt en gromt de V8 erop los alsof zijn leven ervan afhangt. Vooral in tunnels, waarvan de wanden het motorgeluid weerkaatsen, weet je in eerste instantie niet wat je overkomt. Het motorgeluid is zó intens en het acceleratievermogen zó fenomenaal dat we na onze eerste rit met klotsende oksels uitstappen. Dichter bij een Ferrari kom je niet.

Mooi gelijnd

Behalve de motor is het design van de GranCabrio zijn grootste aantrekkingskracht. Smaken verschillen uiteraard, maar tijdens onze testperiode zijn we niemand tegengekomen die de cabriolet niet mooi en indrukwekkend vond. Wij vinden het in ieder geval een waanzinnig mooi gelijnde en gespierde auto. Een design dat brute kracht uitstraalt maar desondanks stijlvol overkomt. Achterin kun je redelijk zitten. De beenruimte is hier best in orde. Wel zit je met het dak dicht al snel met een licht gebogen hoofd. Dat kun je uiteraard oplossen door open te rijden, maar dan waai je op de snelweg wel uit je hemd. (Zoals in bijna elke 4-zits cabriolet overigens.) Met zijn vieren open over de boulevard van Nice cruisen, moet daarentegen prima lukken zonder al teveel wind te vangen. We proberen het graag een keer uit.

Bloedsnelle GT

Ondanks zijn sportauto-prestaties kun je met de Maserati GranCabrio best relaxed rijden. Je daagt met 100 km/u langs de trajectcontrole van de A2 wel je zelfbeheersing uit, maar het kan. Het onderstel is straf, maar biedt voldoende comfort. Eigenlijk is de GranCabrio meer een bloedsnelle Gran Turismo dan een explosieve sportwagen. Voor een echte sportauto stuurt de Maserati net iets te licht. Bovendien ontbreekt het de stoelen aan zijdelingse steun om je echt stevig vast te kunnen houden. De GranCabrio is wat ons betreft bedoeld om met het dak dicht over de Autostrada van Milaan naar Napels te rijden om hier vervolgens langs de Amalfi-kust nog zuidelijker te rijden. Met het dak open, dat spreekt voor zich.

Toegegeven: er bestaan betere open sportauto’s dan de Maserati GranCabrio. De net zo krachtige BMW 650i Cabrio bijvoorbeeld. Die voelt alleen al kwalitatief veel beter aan. Maar maak één ritje in de Maserati en je laat de Duitser ogenblikkelijk links liggen. Zonder twijfel. De V8-motor en vooral het waanzinnige geluid hiervan zijn hier het meest verantwoordelijk voor. Maar ook het design, dat zoveel meer emotie en passie uitstraalt dan dat van de BMW. De Maserati koop je volledig met je hart, de BMW grotendeels met je verstand. En dan neem je de prulligere afstandsbediening maar al te graag op de koop toe.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_g5f2kslvi3t8ea1h1v5bh258b6, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0