Kona is overtuigende entree van Hyundai's compacte SUV
Ook SUV's zijn ingedeeld in segmenten. Tot nu toe behoren de kleinste varianten tot het zogenaamde B-segment. Dat betekent dat ze gebaseerd zijn op de bodemgroep van een compacte hatchback in het segment Polo, Clio en 208. Voor de nieuwe Kona lanceert Hyundai meteen een volledig nieuwe bodemgroep die ongetwijfeld de basis zal gaan vormen voor veel toekomstige producten.
Donkere randen
De nieuwe Kona heeft een lengte van 4,17 meter en is in werkelijkheid compacter dan de uitstraling doet vermoeden. De breedte is met 1,80 meter volwassen en met een hoogte van 1,57 meter sluit de auto volledig bij de SUV-trend aan. Daardoor oogt de Kona niet alleen fors, de auto biedt ook een bijbehorend interieurvolume. De vormgeving is krachtig en stoer. De donkere randen langs de bumpers en spatborden hebben van de ontwerpers een speelse aansluiting gekregen met diverse lichtelementen. Aan de voorkant zijn de verschillende functies op drie niveau's aangebracht. Daartussen de voor het merk zo kenmerkende cascading grille en een soort van brievenbusopening daar net boven. De achterlichten zijn laag en breed en versterken de schouderlijn van de auto. Andere lichtfuncties zitten een niveau lager in een zwarte omlijsting.
Vrolijke tinten
Een aardig detail is de manier waarop de achterruit een verbinding legt naar de zijruiten. Ook de zwarte dakrails passen goed bij de uitstraling en tot slot zit er een chroomkleurig accent in de strips aan de onderkant van de portieren. De inspiratie daarvoor komt duidelijk uit Franse hoek. Natuurlijk hebben veel automobilisten de neiging hun auto in zwart, grijs of wit te kopen. Maar dat zou zonde zijn, de Kona bestaat ook in opvallende, vrolijke tinten die de uitstraling goed doen. In de meeste uitrustingsniveaus kunnen deze lakken worden gecombineerd met een dak in een contrastkleur.
Zachte materialen
Het interieur blijkt speels en verzorgd. Er is ook duidelijk gekeken naar de kwaliteit van de gebruikte materialen. Gelukkig zijn er voldoende zachte materialen toegepast. En afhankelijk van de gekozen uitrustingsvariant wordt de Kona voorzien van vrolijke accenten als randjes en stiksels. Voor een auto van dit formaat biedt de compacte SUV prima plaats voor vier volwassenen die bovendien voor 361 liter aan bagage mogen meenemen. Dat is overigens geen uitzonderlijk volume. Het neerklappen van de bank levert een maximale bagageruimte op van 1.143 liter, ook geen uitschieter naar boven.
Voorspelbaar
De motor die in Nederland verreweg het meest zal worden verkocht, is de 1 liter driecilinder turbo, een benzine met een flink vermogen van 120 pk en een koppel van 172 Nm tussen 1.500 en 4.000 tr/min. Een lekker soepel machientje dat de 1.208 kg wegende Koreaan in 12 seconden naar de 100 km/h brengt en goed is voor een topsnelheid van 181 km/h. Prima voor personenvervoer, maar als het maximale gewicht van 1.200 kg aan de trekhaak wordt gehangen wellicht aan de magere kant. Daarvoor heeft Hyundai ook een 177 pk sterke 1,6 liter turbo in het programma. De auto rijdt voorspelbaar, voelt stevig aan en biedt genoeg stabiliteit zowel rechtuit als in bochten. Ook op dit vlak presteert de Kona volwassener dan het formaat doet vermoeden.
Prijzen
Hyundai start de Kona bij de 1.0 T-GDI i-Drive voor 21.995 euro. Er zijn concurrenten die goedkoper zijn, maar die hebben doorgaans minder krachtige motoren of een minder rijke uitrusting. De Comfort-uitvoering komt op 23.495 euro terwijl de Fashion en Premium respectievelijk 26.495 en 29.995 euro moeten opleveren. De stap naar de 1,6 liter met automaat is een flinke. Als Fashion kost die variant 34.995 euro en de Premium komt op 38.495 euro.
Conclusie
Hyundai plaatst zichzelf meteen zeer overtuigend in het meest compacte SUV-segment met de 4,17 meter lange Kona. Een auto met een eigen gezicht dat stoer en vrolijk tegelijk is. De auto beschikt over een verzorgd interieur met voldoende ruimte. De 1 liter driecilinder voldoet onder normale, vlakke omstandigheden prima. Wie met regelmaat een caravan trekt of heuvelachtig gebied in gaat, die moet beslist de 1,6 liter overwegen.