In de zomer en winter op weg met de Michelin CrossClimate [bandentest]
Een zomerband die ook in de winter zijn mannetje staat, is dat niet een vierseizoensband? Michelin vindt van niet, omdat de nieuwe CrossClimate band de kwaliteiten van de all-seasonband overstijgt. Slimme marketing om zelf een nieuwe maatstaf neer te zetten. De band heeft betere prestaties op droog- en nat wegdek maar is ook stukken duurzamer dan de vierseizoensband. Michelin belooft daarnaast dat de CrossClimate dezelfde levensduur heeft als de Energy Saver zomerband. Dat komt onder meer door het V-profiel en de EverGrip-technologie dat er voor zorgt dat de groeven in de band niet afslijten, maar blijven bestaan.
Het beste van twee werelden?
De vraag is dus of de Michelin CrossClimate inderdaad de voordelen van de zomer- en winterband op een goede manier combineert. Bij de presentatie van de Michelin CrossClimate kregen we zelf de kans de nieuwe band aan de tand te voelen én te vergelijken met andere banden. Wat blijkt? De wintercertificering heeft de CrossClimate band meer dan dik verdiend. Op besneeuwde hellingen konden we met de testauto moeiteloos vertrekken, terwijl we met de zomerband het na meerdere pogingen maar hebben opgegeven. Ook bij het nemen van bochten met hoge snelheid en remmen op nat wegdek was de CrossClimate in het voordeel. Volgens Michelin scoort de CrossClimate tot -6 graden Celsius identiek aan de Michelin Alpin 5 winterband. Wie écht flink de (Scandinavische) wintersferen op zoekt, is pas beter af met die traditionele winterband.
Conclusie
Maakt Michelin met de CrossClimate de winterband overbodig? Ja en nee. Het merk mikt met de nieuwe band op de consument die geen winterbandenwissel uitvoert, uit onderzoek blijkt dat 65% van de automobilisten in Europa te zijn. Ook fleetowners zullen met deze band kostenefficiënt veel leaserijders veilig de Nederlandse winter door kunnen helpen. De prijs van de CrossClimate band komt zo’n 7-10% boven de Michelin zomerband te liggen, maar blijft onder de prijs van een winterband. Michelin levert hem in de maten 15, 16 en 17 inch. Later volgen varianten voor SUV’s en bestelwagens.