Dacia Duster zet beste beentje voor
De Duster is prijsstelling een B-segment SUV maar door zijn afmetingen hoort het model in een hoger segment thuis. Uitgaande van dezelfde basis is de Duster grondig herzien en dat is meteen aan de buitenkant goed te zien. De koplampen zijn verder naar buiten geplaatst. De voorbumper is dieper doorgetrokken en de belijning in de motorkap is scherper gevormd. Verder is de schouderlijn hoger getrokken en wordt de voorruit aan de onderkant 10 cm naar voren geplaatst, waardoor de ruit onder een grotere hoek staat.
Hoekiger
Ook achter toont de nieuwe Duster breder. Dat effect is onder meer verkregen door van verticale naar vierkante achterlichten te gaan. Het aluminiumkleurige deel van de achterbumper is veel hoger opgetrokken en de uitsnede van de achterklep is hoekiger geworden. Het staande zwarte gedeelte tussen de voorspatborden en de voorportieren geeft een extra stoere uitstraling. De dakdragers zijn forser geworden en lopen nu vanaf de voorruit tot aan de achterklep.
Ronde elementen
In het interieur is het volledige dashboard nieuw. Dat is hoekiger en stoerder. Het scherm van het navigatiesysteem is een stuk hoger geplaatst, ligt nu veel beter in het zicht en is ook makkelijker te bedienen. Het ontwerp van het stuur is overgenomen van de Sandero en Logan en kan zowel in hoogte als diepte worden versteld. Verder zijn de portierpanelen voorzien van sfeervolle stiksels en zachte delen waar juist de armen op steunen. Ook een rij bedieningsknoppen en de ronde elementen om het klimaat te regelen zijn nieuw net zo als de drie ronde uitstroomopeningen boven de middenconsole.
De nieuwe oplage van de Duster krijgt een volledig nieuw ontwikkeld meubilair. De stoelen ondersteunen beter mede dankzij een zitting die 2 centimeter langer is geworden. Het frame is nieuw, de bestuurdersstoel heeft in de hoogte een groter verstelbereik gekregen en het schuim van de kussens is steviger geworden. Er kan uit vier bekledingsstoffen worden gekozen, waarvan twee nieuwe en optioneel leer. Erg prettig is de opklapbare armleuning op de bestuurdersstoel. Vooral op lange ritten verhoogt die het comfort.
Zijruiten
Het volume van de opbergvakken wordt vergroot met 20 procent. Zo zijn de vier portierbakken nieuw vormgegeven en is er onder de passagiersstoel een schuiflade bij gekomen. Het bagagevolume blijft identiek. Dat varieert van 445 tot 1.478 liter. De vierwielaandrijver moet met iets minder genoegen nemen, maar 411 liter is nog steeds royaal. Ook is er hard gewerkt om het geluidsniveau in het interieur met de helft te reduceren. Dit is onder andere gelukt door het oppervlak van het isolatiemateriaal te vergroten. De voorruit en zijruiten voorin zijn van dikker glas. Omdat de geluidsinstallatie hierdoor ook beter tot zijn recht komt, monteert Dacia nu grotere luidsprekers in de deuren en levert in de duurste uitvoering (Prestige) ook twee tweeters.
Manoeuvreren
Dacia monteert optioneel vier camera’s in de Duster. Twee aan de onderkant van de buitenspiegels, een in de grille en een op de achterklep. Bij het inschakelen van de achteruitversnelling gaat automatisch de achteruitrijcamera aan. Een prettige voorziening bij manoeuvreren. De beelden van de andere drie camera’s kunnen op afroep op het centrale scherm worden getoond. Onder krappe omstandigheden is dat een uitkomst. Wie stijl omhoog rijdt kan met de frontcamera voor de auto uit kijken.
Tijdens het rijden profiteert de bestuurder van de nieuwe, elektrische stuurbekrachtiging. Die assisteert meer tot een snelheid van 30 km/h. Dat is prettig bij inparkeren en manoeuvreren. Verder is het aantal omwentelingen van het stuur teruggebracht. Het aantal airbags is uitgebreid van vier naar zes. De veiligheid wordt eveneens gediend door een aantal versterkte delen van de carrosseriestructuur, spankrachtbegrenzers op de gordels achterin, blind spot warning in de buitenspiegels, een indicatie van de gordels achterin op het dashboard en verbeterde hoofdsteunen. Daarom behoudt de Dacia Duster een score van 3 sterren ondanks dat de normen van EuroNCAP sinds 2011 diverse keren zijn verscherpt.
Hill Descend Control
De 1,2 liter turbo van 125 pk beschikt standaard over een zesbak en kan worden geleverd met zowel twee- als vierwielaandrijving. Deze uitstekende en voldoende vlotte motor vormt het hart van het programma. Daarnaast komt er ook de SCe 115. Dat is de al langer bestaande 1,6 liter 16V waarvan een LPG-versie beschikbaar komt die prijstechnisch interessant is voor Nederland. Diesels zijn uit de prijslijst geschrapt. Die 4WD profiteert van een flinke bodemvrijheid van 21 centimeter. Tussen de stoelen zit een knop om te kiezen voor 2WD, een automatische stand en Lock voor het zwaardere werk. Een nieuwe toevoeging op de 4WD is Hill Descend Control. Dat blijft na inschakelen met een knop actief tot 30 km/h. De daalsnelheid wordt door de auto beperkt tot 10 km/h. Het systeem werkt met inschakelde versnelling, maar ook als de bak in vrij staat. Hill Start Assist is op iedere nieuwe Duster standaard.
Prijzen
Dacia houdt vast aan drie uitrustingsvarianten die voortaan Essential, Comfort en Prestige heten. De instapprijs van 19.280 euro zit precies 300 euro boven die van de huidige Duster en dat betekent dat de prijs-kwaliteitverhouding enorm is verbeterd. De basisversie verlaat de dealer met LED-dagrijverlichting, een DAB+ radio, Bluetooth, Hill Start Assist, centrale vergrendeling met afstandsbediening, lichtsensor, elektrische ramen op de voorportieren en gordijnairbags. Voor 1.400 euro meer levert Dacia de Comfort met aanvullend mistlampen, cruise control, airconditioning, elektrische spiegels met verwarming, meegespoten portiergrepen en elektrische ruiten achter. Verreweg de meerderheid van de kopers zal voor de Prestige kiezen. Vanaf 22.180 euro biedt deze Blind Spot Waning, MediaNav multimedia, parkeersensoren achter, achteruitrijcamera, middenarmleuning voorin, dakrails, skitplates voor en achter, 17 inch lichtmetalen wielen en een bekleed stuurwiel. De 4WD start als Essential vanaf 22.280 euro en komt als complete Prestige op 25.180 euro. De prijzen van de LPG-versie die lager zullen uitvallen wordt binnenkort bekend gemaakt.
Conclusie
Dat de Duster een stuk serieuzer is geworden valt meteen bij het wegrijden goed te merken. Het hele gevoel in het interieur is naar een hoger plan getild. De auto is mooi stil, ongeacht de motorkeuze. Het voeren van een gesprek ook bij hogere snelheden gaat dus nog beter. De stoelen bieden een merkbaar betere zit en dat levert op lange ritten minder vermoeidheid op.