Toyota zet vol in op elektrificatie
Op het gebied van hybrides en plug-in hybrides alsmede auto's met een brandstofcel heeft Toyota al de nodige ervaring. En die zullen ze ongetwijfeld gaan gebruiken. Toyota wil hiermee de negatieve impact van het produceren en rijden van auto's zoveel mogelijk verminderen in het streven naar een duurzame samenleving. Het merk wil uiteindelijk de CO2-uitstoot met 90 procent terugbrengen ten opzichte van het niveau van 2010.
Lexus
In 2030 wil Toyota meer dan 5,5 miljoen geëlektrificeerde auto's verkopen, waarvan meer dan 1 miljoen volledig elektrisch of met een brandstofcel. Al in 2025 zal van ieder model Toyota of Lexus een geëlektrificeerde versie worden aangeboden. Nieuwe modellen zonder elektrische versie zullen er niet meer worden uitgebracht.
China
De ontwikkeling op korte termijn concentreert zich op maar liefst tien volledig elektrische modellen die kort na 2020 moeten verschijnen. Toyota begint daarmee in China, maar ook verkoop in Japan, India, de Verenigde Staten en Europa staat op de rol. Na 2020 zal ook het aantal personenauto's en bedrijfswagens met een brandstofcel toenemen.
Batterij
Het grote probleem bij batterij elektrische auto's vormen nog steeds de batterijen. Toyota werkt aan de ontwikkeling van een solid state batterij die naar verwachting in het begin van het volgende decennium zal worden gelanceerd. Ook richt het merk zich op het hergebruik als ook de recycling van batterijen. Verder wordt in combinatie met overheden gekeken naar de infrastructuur voor het laden van elektrische auto's en het tanken van waterstof.
Hybride
Even nog in herinnering roepen: de Toyota Prius kwam 20 jaar geleden op de markt als de eerste hybride. In 2012 had Toyota met wederom de Prius de primeur van een plug-in hybride en in 2014 presenteerde het merk de Mirai, een productiewagen met een brandstofcel.